Gjest Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Hei jenter! Jeg har nylig fått se to blå streker på en test og er overlykkelig! :-) Min mann og jeg har prøvd lenge nå og endelig satt spiren. Jeg er ca 5 uker på vei. Nå lurer jeg på når det er vanlig å fortelle arbeidsgiver at man er gravid? Jeg har veldig lyst til å vente lengst mulig, men nå holder vi på å flytte og pusse opp kontorer som igjen fører til tunge løft og malingsarbeid som jeg kanskje burde holde meg borte fra? Og hvilken unnskyldning kan jeg bruke da? ;-) Og er det greit om man maler med vannbasert maling? (vet at oljebasert skal man holde seg borte fra..)
Little Dreamer Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 jeg venta til det hadde gått 3 mnd før jeg sa noe... Er dårlig til unnskyldninger da;)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 I din situasjon ville jeg nok fortalt det rimelig kjappt, andre enn sjefen trenger ikke å vite om det. Jeg drøyde lenge med å fortelle det til noen da jeg hadde søkt på jobb, og vet at graviditet kan virke negativt med tanke på jobb.
Mammaen til Turid Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 er vel egentlig greit å fortelle det fortest mulig..? jeg fortalte det før jeg hadde fått det bekreftet av legen, da jeg har en litt tung jobb.. og dess tidligere en forteller det, dess lettere er det jo å få evt. tilpassa jobbsituasjonen.. og forteller en at en er gravid, slipper en jo at folk "baktaler" i henhold til morgenkvalme, at en kanskje sliter med lavt blodtrykk - svimmelhetsanfall (det var nemlig jeg veldig plaga med de første månedene..)
Mamsen og lillegutt Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 jeg var 5 uker på vei. men fortalte det pga at jeg mistet 2 ganger før dette. og så jobber jeg som kokk med masse tunge løft o.l.
Gjest Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Hei og takk for svar. :-) Ja, jeg burde kanskje det, men gruer meg litt da... Håper på at jeg slipper men får se mandag hvordan ståa er med flyttinga m.m. Slet også sist jeg var gravid med konstant tretthet, kvalme og svimmelhet de første mnd så det kan kanskje være greit å si noe tidlig så han ikke tror jeg er heeelt på jordet.. hehe
brooklyn Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har fortalt det rimelig tidlig alle gangene, både fordi jeg har mistet tre ganegr og vært borte fra jobb ifm det, men også fordi jeg har jobbet med fremkallingskjemikalier og slikt, og det er ikke heeelt optimalt med liten innabords. For min del følte jeg ikke at det var noe å vente med. I din situasjon med maling og løft og flytting ville jeg sagt ifra kjapt.
Gjest Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 Avdelingslederen min fikk vite det med en gang denne gangen. Sjefen min får vite det etter 12-ukers kontrollen. Forrige gang fikk begge vite det etter 12 uker. Men da fortalte vi det ikke til foreldrene våre før det var gått 12 uker engang...
Gjest Skrevet 30. mai 2008 #11 Skrevet 30. mai 2008 Dersom du får arbeidsoppgaver du ikke kan utføre er det bare å fortelle det. Det skal ikke ha noen betydning for ham eller arbeidet ditt at du er gravid, og han har taushetsplikt, så jeg hadde heller fortalt det enn å utsette meg for tunge løft og malingslukt ;-) Gratulerer med spiren!
Gjest Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 gratulerer med spiren!! Når man skal fortelle sjefen synes jeg avhenger av jobbsituasjon. Da jeg ble gravid gikk jeg i et 3 mnd vikariat gjennom første trimester. Deretter tok jeg ekstravakter og nattevakter, og sjefen mumlet noe om en mulig ledig stilling i desember. Jeg ventet lengst mulig med å si noe i håp om å få jobben. Fortalte om graviditeten da jeg var litt over 4 mnd på vei. Fikk ikke jobben, men gikk nesten 100 % i ekstravakter så det gikk greit med permisjonspengene;) Nå har jeg fått meg fast 100 % stilling og saken blir litt annerledes. Nå kommer jeg til å si det fortest mulig ; etter de 12 første ukene en gang i hvertfall. Eller kanskje jeg venter til etter ul (sist fikk ingen vite noe før etter ul..). Hvis jeg blir gravid da;)
Gjest Skrevet 30. mai 2008 #13 Skrevet 30. mai 2008 ..men ang din situasjon og malingsarbeid. Kan du få legen til å sette deg på aktiv sykemeld? Slik at du kan jobbe men ikke være med å male osv? Sjefen har ikke krav på å få vite hvorfor selv om han eller hun kanskje tenker sitt
dumme mamma Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 Hadde fortalt det for å unngå tunge løft. Å male med vannbasert maling er ikke farlig, i følge min søster som er gravid og jobber med salg av maling... Jeg sa det tidlig nå, fordi sjefen ikke skjønte hvorfor jeg ikke kunne komme på jobb en dag legen ba meg være hjemme pga. ekstreme magesmerter. Da var jeg 7 uker på vei. Skulle da søke på en ledig stilling i bedriften og hadde tenkt å vente til senere for å prøve å få jobben, men jammen har jeg en fair sjef... Fikk jobben likevel...
___ Skrevet 30. mai 2008 #15 Skrevet 30. mai 2008 Gratulerer. Jeg ville sakt det som sant var med en gang du følter det blir nødvendig å ta spessielle hensyn. Det gjør alt så mye enklere. Du kan jo be om at sjefen din ikke forteller det til alle. Hvis du skulle trenge sykmelding får arbeidsgiver dekket sykepengeutgiftene fra første dag hvis de vet at det skyldes graviditet. Det er sure penger å gå glipp av forde folk ønsker å holde det hemmelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå