Gå til innhold

ÆÆÆÆ FÅTT SPM IDAG OM JEG KAN HOLDE TAKK FOR MATEN TALE PÅ SØNDAG!!! HJELP! LETER SPES ETTER IBSEN(?) SITT DIKT VÆR DEG SELV!!! NOEN SOM KAN HJELPE?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Please please! Sitter her med to hus, akkurat kjøpt et og skal selge det vi har og klarer selvsagt ikke å si nei når bror min spør om jeg kan holde tale.. så her sitter jeg.. det er to døgn til jeg skal i konfirmasjon og jeg skal holde tale, rydde hele huset og jobbe innimellom alt..

så starten på et dikt her:

Den dagen vi fødes er vi originale,

men litt etter litt skjer så dette fatale:

Vi bøyes og formes. Vi kuttes og kappes,

og ned i A4-former vi stappes

noen som vet resten? slutter visst med vær deg selv fullt og helt, ikke stykkvis og delt..

TAAAKK til alle som svarer!

Skrevet

innser at overskrifta ble lang og irriterende.. men kan noen vær så snill å komme med noen tips? :)

Skrevet

Det er ikke et dikt, det er fra Brand. Det lyder: Vær ikke ett i dag, i går, og noe annet om et år. Det som du er, vær fullt og helt, og ikke stykkevis og delt.

Det er Brand selv som sier dette, i første akt.

Skrevet

...vet ikke helt om det passer i en takk for maten-tale da.

Brand følger jo dette "budet" selv inntil det fatale, og ofrer både kone og sitt eget lille barn for dette idealets skyld (hvis jeg forsto stykket rett).

Skrevet

hmm oki.. men var inne på 1001 sang eller noe og der var det et dikt som begynte som det jeg skrev, og ble visst avsluttet med det Brand greiene.. :) hehe jaja.. hmm.. noen som har takket for maten før? Skal visst være koldbort med alt mulig fra elg gryte, til pai, spekemat..

Skrevet

Hva med et utgangspunkt i ungdom og "kresenhet" - (håper konfirmanten også er en sånn som liger best hambrugere og pizza og sånt da) - snakke om "voksenmat" og "barnemat" - siden han/hun snart trer inn i de voksnes rekker osv...

Eller koble temaet mat opp mot en eller annen kjent ungdomsserie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...