Gå til innhold

7 uker på vei og 3mm...???

Anbefalte innlegg

Jeg var på tidlig ultralyd i går, er nesten 7 uker på vei. Legen sa at jeg ikke er 7 uker på vei, men 5, fordi fosteret er bare 3mm. Dette er helt umulig, siden jeg testet positivt for 3 uker siden. Hvis jeg hadde vært 5 uker på vei nå så har jeg testet positivt ca den dagen jeg ble befruktet, og det gir jo ingen mening. Legen nektet å høre på meg og var fast bestemt på at jeg tar feil og at det er vanlig at gravide er hysteriske, og ignorerte at jeg stod og gråt og prøvde å forklare og få svar på mine spørsmål.

Til slutt fikk jeg vist henne på kalenderen og tegnet opp og forklart, og da var hun enig i at jeg må være 7 uker på vei. Men da var legetimen over, og alt hun hadde sagt til da hadde vært med utgangspunkt i at jeg var 5 uker på vei. Jeg sitter nå med 1000 ubesvarte spørsmål.

Hun sjekket heller ikke for hjertelyd, siden det er for tidlig når man er 5 uker på vei.

Slik jeg ser det så er det to muligheter her:

- Ultralyden viste feil størrelse

- eller fosteret er bare 3mm selv om jeg er 7 uker på vei.

Hva betyr det siste?? Har jeg en MA eller noe?

Jeg tok blodprøve i går og skal ta ny i morgen for å se om hormonnivået synker eller stiger. Får vite svaret på dette en gang neste uke. Noen som kan fortelle meg litt om hva dette kan bety?

Jeg aner ikke hva jeg skal tro, er så redd for at dette har gått galt...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137880570-7-uker-p%C3%A5-vei-og-3mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

høres rart ut.. at du er 7 uker og fostere bare er 3 mm langt høres ikke helt riktig ut, ved en innveldig UL burde du sett hjerteslagene i uke 7, er du helt sikker på at du ikke kan vere 5 uker på vei? kanskje du er nermere 6 uker og at du testet positivt 3-5 dager etter. det skal vere mulig tror jeg. hadde jeg vert deg hadde jeg ringt lege eller jordmor og insistert på en samtaletime, de er pliktige til å ta din bekymring på alvor. selv om de kanskje er 100% sikre på at alt er bra så skal de ta seg tid til å berolige deg, det er jo helt jævlig å la en gravid kvinne gå i uvissheten. lykke til:)

Tusen takk :)

Jeg har nøyaktig 28 dagers syklus, på klokkeslettet hver mnd, jeg synes det er veldig rart hvis jeg skal ha hatt en forskyvning akkurat nå. Regnet med at det var veldig "i rute" også denne gang. Men har jo hørt at syklus kan bli endret når man forsøker å bli gravid...

Hvis det er mulig at jeg kan ha testet posivit 3-5 dager etter befruktning så kan det jo hende at jeg ikke er så langt på vei. Håper det!!!

Skulle ønske hun hadde sjekket for hjerteslag...

Godt råd å ta kontakt med lege eller jordmor, tror jeg gjør det for å få svar på alle mine spørsmål...

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har hørt at det befruktede egget kan ligge i "dvale" en periode før det begynner å vokse og at man av den grunn blir satt litt tilbake i tid.... Vet ikke hvordan dette foregår, men kan jo kanskje være noe slik som har skjedd hos deg?

Lykke til hvertfall...:)

Detter er ikke alltid like lett å forstå. Men jeg var på UL og da sa hun jeg jun var 4+ noen dager....... men den lille målte litt over 4 mm. Men har lest en del om dette på nettet. Det står der at alle er ulike størrelser, det er derfor man har en UL i uke 17-18 for da er alle barn like stor. Det er nå i alle fall dette jeg har lest. Og det virker jo logisk så har slått meg til ro med dette!

Jeg har alltid blitt sjekket tidlig for hormon nivået, og de sjekker at det dobler seg over en viss tid, og da er alt normalt. Viss det ikke dobler seg innen den tiden de mener kan det være tegn på at den lille er død. Var det som skjedde meg sist gang.....

Men lykke til.... håper det går bra:)

så rart det var da.

den skulle jo ha vert større om du er 7 uker på vei.

jeg var på ultraltd i dag, å jeg er 8+1 på vei å babyen min var 17,5 mm lang.

å er ikke så stor forskjell fra 7-8 uker da.

men vet ikke hvordan det er med at testen kan vise positivt tidlig å sånn jeg.

men forlang en samtaletime der du får snakka ut å fått svar på spørsmålene dine, for er ikke bra å gå å være urolig.

lykke til i allefall

Annonse

Nei, du misforstår meg ikke, men du misforstår nok måten de regner det på. :)

Hvor langt du er på vei regnes fra første dag i forrige menstruasjon. Så når du er 7 uker på vei så er fosteret i virkeligheten bare 5 uker på vei. :)

Jeg har nå slått meg til ro med at jeg ikke kan vite noe før jeg får svar på testene, må bare nyte sola og varmen nå i helgen og ta gleden eller sorgen når den kommer.

Har hørt fra mange at ultralyd kan vise feil, så er ikke like bekymret lenger. Men tør ikke håpe på noe før jeg får bekreftelse...

Hei!

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg hadde det slik første gang jeg var gravid. Skulle være 9 uker på vei, men ultralyden viste at jeg umulig kunne være mer enn 5 uker. Dette kunne jo ikke stemme. Desverre viste det seg at barnet ikke utviklet seg som det skulle og det endte i SA unnen en uke. Håper nå det beste for deg, men har hørt flere lignende historier. Jeg tror at vi selv vet best :-) Forstår frustrasjonen din, men krysser fingrene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...