Gå til innhold

Lekkende tøybleier- tror jeg slutter nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Tar ut litt frustrasjon over tøybleiene i håp om at dere finner løsning og overtaler meg til å fortsette...:)

Har gutt på 4 1/2 mnd, brukt tøybleier hele tiden. Det har i noen overganger vært lekkasjer, men så forandret vi på innlegg osv og så har det gått seg til, men nå tror jeg ikke jeg gidder mer.

Den siste uka har han tisset seg ut nesten ved annenhvert skift, av med genser, bukse og body- og da blir dette litt for mye jobb! Bruker brettebleie, frotteinnlegg/gassinnlegg, "brillebukse" dvs kun truse av bomull og så ulltrusa- og JA jeg HAR brukt ullkur nettopp! For noen dager siden sydde jeg frotteinnlegg av et handkle, og er så skuffet over manglende effekt. Jeg er ikke interessert i PUL trekk, det er jo polyester sa da kan jeg like gjerne kjøpe bleier. Med alle disse innleggene blir han utrolig stor i rumpa, og jeg er redd dette hemmer bevegelsene hans. I hans barselgruppe på 5 er det kun han som bruker tøybleier og han er "senest" i bevegelser, han ligger stiv og strekker seg mens de andre krummer ryggen og er på vei til å snu seg. Kan være individuelle forskjeller, men jeg er redd han har for tung bak... Hva trenker dere om dette? Jeg har alltid tenkt at tøybleier var det rette, men ser nå at det kanskje ikke er det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo flott at du har brukt tb siden han var helt ny og til nå :)

Hamp og bambus er materialer som suger veldig godt, og bambus innlegg kan du sy selv av håndklær (prinsess, hemtex er noen av butikkene som selger bambushåndklær) Jeg tror du trenger noe som suger bedre. Får han bare mm? Min hadde hvertfall en periode før han begynte med fast føde hvor han spiste mye av meg... som jo igjen gjorde at han tisset tilsvarende.

Har ullbuksene bein? Hos oss fungerer det bare med ullbukser med bein, da blir det tettere på en måte.

Ellers kan du jo prøve formsydde, jeg er veldig fornøyd med thirsties som jeg har kjøpt hos bleieboden.

Og du om du en periode bruker pul trekk vil jeg jo ikke si at det er det samme som engangsbleier... men da tenker jo jeg mest på søppelmengden.

.

Håper du kommer over kneika (som vi alle opplever...) og syns det er gøy og ålreit med tb igjen.

Lykke til

Skrevet

Først og fremst, NEI, det er ikke tøybleiene som gjør at han er litt "senere" enn de andre barna. Dette var noe HS prøvde å si til meg og da jeg var der på kontroller, men nå har datteren min gått forbi alle de andre.

Hvis HS sier noe om at han ikke ruller eller fordi det blir for tungt, skal du bare tenke på at hvis det er sant, så vil jo han få sterkere rygg enn de andre. Store rumper er best om natta og, for ryggen sin del.

Barn i den alderen har så store forskjeller at uansett hvor lett det er å sammenligne barn med hverandre, så bør man ikke gjøre det. Jeg husker jeg ble "lei meg" fordi datteren min ikke fikk tenner før hun var 8mnd, selv om det er helt vanlig, fordi alle vennene mine hadde babyer som hadde fått tenner da de var 6mnd.

Dette som du forteller er helt sikkert med på å gjøre at du har lyst å slutte, pga negative reaksjoner fra andre. (Tro meg, moren min var ille en periode).

Hvis du akkurat har satt en ullkur på ullbuksene så tar det en liten stund før de trutner ordentlig. For å sette igang trutningsprossessen godt kan du skifte ullbukse ofte (hver 2-3 time) uten å skifte resten av bleia (hvis det ikke trengs). Du skriver at PUL er uinteressant fordi du da kan kjøpe engangsbleier. Jeg er uenig i det, det er så mye merkelige stoffer i engangs at PUL aldri kommer til å bli nesten det samme som engangs.

Det finnes også formsydde bleier uten PUL, kanskje disse hjelper bedre...? Av innlegg så kan du sy bambusinnlegg av håndkle de har på princess "bamboo", bambus suger kjempeeffektivt!

Det samme gjør microfiber, men det skal ikke være inntil huden, så det må bli når dere evt skal begynne med formsydde (hvis dere nå skal det). Hemp er også kjempefint!

Jeg bruker p'tit dessous- og big weeds-innleggene de har på bleieboden. Ta deg en tur dit og kikk du, og lurer du på noe så send dem en epost, hun er kjempeflink å svare og du får svar nesten med en gang.

Lykke til! Jeg vet hvordan det er, alle har en kneik som de må over der de får følelsen av at "nei, dette gidder jeg ikke", men det går over når du har funnet den perfekte bleia!

Klem.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for råd, jeg holder ennå på med tøybleiene:). Bruker samme regime som før, men ullbuksa fungerer bedre nå.

Skrevet

Det er godt å høre at ullbuksene fungerer bedre. De trenger ofte litt tid til å trutne/tette seg :)

Når det gjelder utvikling vil jeg si at mine tvillinger har utviklet seg i ganske forskjellig tempo, og begge bruker samme type tøybleier...

Det er ganske stor forskjell på dem, største er ~10 kg, mens minste er ~7,5. Hun minste går når vi holder henne i hendene og når hun støtter seg til ting. Han største øver på å reise seg på egen hånd.

De er straks 11 måneder!

Så fysisk/motorisk utvikling er meget individuelt!

Lykke til videre. Håper at du kan slippe å bekymre deg over utviklingen til barnet ditt. Det kommer når det kommer :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...