Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 Jeg har så såre brystvorter nå at jeg nesten gir opp. Gruer meg til hver amming og gråter når jeg ammer. Trenger sårt noen gode råd..
Expat Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 RING AMMEHJELPER! I KVELD... Du finner de som er der du bor på rosa sider, ellers finner du alle i hele landet på ammehjelpen.no
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Var i samme situasjon som deg.. sier ikke hva du skal gjøre,men kan fortelle hva min redning ble.. Måtte slutte å amme, begynte med pumpe, pumpa meg ca 6 ganger i døgnet, gav baby det jeg fikk, ut pluss NAN HA1.. da sårene var grodd begynte jeg forsiktig å amme med ammeskjold.. og nå ammer jeg så og si på fulltid, baby får to måltider erstatning om dagen... ca 100 ml til sammen.. bruker ammeskjold i starten og tar de av etterhvert.. bruker rikelig med lanolinsalve så brystvortene ikke blir tørre, for da gjør det vondt.. baby er nå 2 måneder..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 ok,takk,får prøve d. hvor kjøper jeg ammeskjold og lanolinsalve..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 apoteket.. ammeskjoldene er av merket avent.. og salven min heter brystvorte crem.. enkelt og greit nå skal det sies at jeg hadde elektrisk pumpe da.. å sitte med manuell pumpe er uaktuelt om du skal pumpe på heltid..med mindre du har all verdens tid og tålmodighet .. jeg tok tiden til hjelp rett og slett, og er du målbevisst kommer du tilbake til ammingen igjen.. det er virkelig det enkelste alternativet
Zikosu og William Skrevet 1. juni 2008 #6 Skrevet 1. juni 2008 avent isis og albueskjell er kjempefint,disse gjør at du ikke får friksjon av klærne på brystvorta...når du har ammet,klem ut litt melk på vorta og la den lufttørke...hadde samme problemet selv,var så ille at jeg gråt når jeg ammet,men går kjempefint nå....
Kitty75 Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Vask hendene før hver amming, og ikke ta rett på puppen. Ellers kan du risikere brystbetennelse. Jeg hadde også sår, og det tok en stund før det grodde. Vil anbefale å klippe hull i en (billig) ammebh, og gjerne i en t-skjorte også. Da får du ingenting som presser mot brystknoppen, og den får mye luft uten at du må gå uten klær. Jeg gjorde det over flere dager, og det hjalp. La et kompress (sånn 10x10 cm kompress som du får kjøpt på apoteket) løst over, sånn at det ikke ble helt bart. Ellers vil jeg anbefale å blåse tørt med hårtørker etter hver amming. Ellers må du sørge for god sugeteknikk hos barnet. Har du spedbarnsboken? Den som du får gratis hos helsesøster? Der står det veldig godt beskrevet hvordan du bør amme. Lykke til!
Velve Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Etter 4 unger og noen runder med sår på brystvortene var albueskjell med honning i redningen for meg. Det er jo slik at barn under 1 år ikke skal ha honning,- kanskje lurt å vaske seg før amming for sikkerhetsskyld! Dessuten er tipset om å skifte ammestilling også et godt tips: da endres "sugegrepet" til babyen seg og det såre området får litt pause... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå