Gå til innhold

Vil et eple-frø, fra kjernehuset altså bli en plante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lucas skulle så absolutt plante et sånt kjernehusfrø i dag, han gleder seg til det blir plante.. jeg er meget skeptisk, hehe. Har noen timianplanter som ennå er små, tenkte å lure nedi en sånn om eplefrøet ikke kan gro...

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Det er godt mulig at det vil spire, men det er ikke sikkert det blir en herdig plante. Og det er veldig lite sansynlig at frukten blir god. de aller færreste epletrær sådd "naturalia" får gode frukter. Av de plantene som har gode (store og smakfulle) frukter, tas det stiklinger, og planten formeres vegetativt ved poding på grunnstamme (en form for kloning).

Dette skjer omtrent 1 av 10 000 trær. Genene til epletrær er utrolig variable, og avkommet har ofte vidt forskjellige gener fra morplanten når det formeres generativt. (med frø)

Hehe, her ble det repetisjon fra gartnerskolen gitt=)

Skrevet

Ok, takk. Hadde ikke trodd det skulle bli et stort fint epletre :o) men hvertfall "noe" sånn at Lucas blir fornøyd.

Skrevet

Det vil jeg tro.

Plantet masse forskjellige frø jeg fant i frukt og grønnsaker da jeg var lita =)

Skrevet

Vi plantet alle mulige frø når vi var små, tror rekorden var en plante på ca 20cm fra frø fra en appelsin:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...