Gå til innhold

når begge er studenter..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

både jeg og samboer er studenter. jeg har fått meg jobb og tenkte jeg skulle ta pause fra studiene sånn at jeg får foreldrepenger. men er det egentlig lurt? kommer til å tjene ca 15000 i mnd på den nye jobben. hvor mye får jeg da i permisjonspenger? er det lurere å fortsette på skolen og få fødselsstipend?

Fortsetter under...

Hmm... Det kommer an på.

Fordeler ved å fullføre studiene: du har en mye større fleksibilitet som studentmor enn som fulltidsarbeidende. Du kan levere senere i barnehagen og hente tidligere. Mor og far har lik inntekt. Disse faktorene er positivt for likestillingen. Som gravid kan du ta bedre vare på deg selv, for du kan selv velge om du f.eks. vil sove litt ekstra en dag fordi du er sliten. Både du og barnas far har krav på fødselsperm og dere får begge et lite "foreldretillegg." Dessuten kan du i tillegg søke engangsstøtten hos NAV, ev. hvis du har ekstrajobb har du krav på fødselspenger fra ekstrajobben. Du kan også søke bostøtte hos Husbanken.

Fordeler med å begynne i jobb: Høyere lønn. Dersom far er fulltidsstudent kan han være mye hjemme på dagtid når du har permisjon. Det vil være behagelig for dere å ha en høyere inntekt.

Jeg jobbet fulltid da jeg ble gravid med minsten, som er født i 03. Faren studerte fulltid. Under fødselspermisjonen var han så mye hjemme han kunne. Fikk med seg det første smilet og mye annet positivt.

Etter dette året valgte jeg å studere, for arbeidslivet kunne ikke tilby den friheten og fleksibiliteten som studenttilværelsen ga. Jeg kombinerte deltidsstudier med kvelds - og helgejobb i en bolig for psykisk utviklingshemmede. Så fikk vi kontantstøtte på dagtid, siden vi valgte å utsette barnehagesøknaden. Kom veldig godt ut av det økonomisk - tilsammen tjente jeg like mye som da jeg jobbet fulltid. Da fant vi ut at skulle vi har flere barn måtte det bli nå. Nå passet det perfekt. Så vi fikk en til i 06.

Så det er mange løsninger;) Vet ikke om du ble så veldig mye klokere, men valget er ditt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...