Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Kom nettopp fra UL med beskjed om at det er to små bankende hjerter i magen min. Vet ikke hva vi skal gjøre. Vi har hatt kjempelyst på EN baby, men TO er plutselig dobbelt så mye. Hvordan taklet dere det da dere fikk vite at dere hadde to små i magen? Dette blir nok ikke et svangerskap som vi vil klare å gjennomføre. Det føles overhodet ikke noe morsomt å tenke på at der er to og ikke en som vi har mulighet for å gjennomføre et svangerskap med. Er det bare vi som sitter med slike tanker? Henvisning for svangerskapsavbrudd er allerede sendt sykehuset.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Eg hadde ikkje forventa to, hvem gjør vel det? Min reaksjon var latterkrampe... Samboeren stod å klødde seg på haka, såg på meg å smilte... Nå skal det være sagt at vi har prøvd i ett og et halvt år, siste halvåret med hormonkur. Så har leeeenge ønsket oss en baby. Og nå får vi to! Og føler oss veldig heldige som får lov å bli mamma og pappa til to på en gang Er nå i uke 20, og føler meg i tipptopp form. Alle prater om at eg ser så frisk ut og at det virker som om eg er i god form Og det er eg også! Bortsett fra litt halsbrann til tider... Men det har en med en også... Må bare spør; Hva mener du med "et svangerskap som vi vil klare å gjennomføre"? Tenker du på det at det er tyngre å gå gravid med tvillinger eller er det andre ting du tenker på?
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Det ble vel litt rart formulert. Svangerskapet i seg selv skulle jeg nok gjennomført, men tiden etterpå med to små barn hjemme er det som for oss ikke kommer til å gå bra. Det er våre følelser og meninger om dette.
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Kjære du! Jeg skjønner godt at det kom som et stort, stort sjokk for dere at det er to små i magen din. Tror alle her inne ble rimelig overrasket når de fikk den samme beskjeden, og noen tar det med et smil ganske fort mens andre trenger tid for å tenke over situasjonen. Det kan ju være en veldig forskjell å få to isteden for en på mange områder. Nå vet jeg ikke hvorfor dere ikke har mulighet for å gjennomføre svangerskapet men jeg tror helt klart de fleste klarer å både gjennomføre svangerskapet og ta hånd om tvillingene når de kommer ut når man får tenkt en stund. Selv burte jeg skjønnt at det fantes en viss risiko for å få tvillinger da jeg gikk på hormoner for å bli gravid i det hele tatt. Men det hadde jeg liksom ikke helt fått med meg.... Ble derfor litt av et sjokk å se to små på ul-skjermen i uke 6. Men for meg snudde det veldig raskt til glede. Har hele tiden ønsket meg 3 barn, og med en datter fra før blir det nå fullt hus - om enn noe raskere enn planlagt... Uansett håper jeg dere tar dere god tid til å tenke (vet ikke hvilken uke du er i) innen dere ev beslutter å avbryte svangerskapet. Les litt av innleggene her inne og skriv gjerne mer selv så tror jeg du vil få belyst mange sider av det å gå med tvillinger i magen og ta hånd om dem etterpå. Det er mange hyggelige jenter her som ønsker å gi deg den støtten du trenger. Sender deg en klem som støtte!
* vannmamma * Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Til tross for at jeg fikk satt inn 2 befruktede egg ifm prøverørsbehandling og sånn sett visste at det var en reell mulighet for tvillinger, var det et kjempesjokk og se de to bankende hjertene i uke 8! Jeg gråt i et døgn og var VELDIG fortvilet. Har en 3-åring og tenkte over alt som ikke ville bli sånn som vi har "planlagt". Jeg ble derfor overrasket over hvor raskt vi klarte å venne oss til den nye virkeligheten, og nå synes jeg det er en stor gave å skulle få 3 barn. Som det blir nevnt ovenfor her, opplever veldig mange at den første tiden etter UL er overveldende. Jeg kan ikke annet enn å anbefale dere å søke informasjon om tvillinggraviditet og tiden etterpå før dere tar en endelig beslutning, for eksempel Tvillingforeldreforeningen. (www.tvilling.no)
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Høres ikke lett ut for dere når dere har de tankene dere har... Men som andre har nevnt; ta dere tid, tenk gjennom det og fordøy det. Og prat med andre i lignende situasjon, både tvilllingravide og de som har fått tvillinger. Og Tvillingforeldreforeningen. Det tror eg kan lønne seg Selvfølgelig er det mer stress og arbeid med to små barn, men tenk også på alt det positive dere får dobbelt opp av! Første skritt x 2, første smil x 2, første ord x2... Ja eg kunne nevnt eksempler i fleng! Men til syvende og sist er det jo selvfølgelig opp til dere to, og ingen kan laste dere for avgjørelsen dere evt tar! Men som sagt, ta dere god tid og tenk gjennom det Så er vi andre her om det er noe...
Sognemor Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Da vi var på UL i uke 18 og fikk se to babyer ble vi overraska,men utrolig glade! Nå er babyene snart 8 mnd gamle og gir oss så uendelig med glede i hverdagen. Komme inn på rommet deres om morgenen og se to strålende smil, det varmer langt inni hjerte. Har to gutter fra før, og det var stor stas når de var babyer,men vil si at det er virkelig noe helt eget med to små på en gang. Selvsagt blir det mer arbeid med 2 i forhold til 1,men det er på ingen måte uoverkommelig. Du sier dere har ønsket dere en baby,og tenk nå har du 2 babyer i magen-Bonus-baby!Se fremover,tenk på alle gledene to barn vil gi dere. Tvillinger får stor glede av hverandre!Jeg håper virkelig dere tenker veldig nøye gjennom dette før dere tar svangerskapsavbrudd, jeg tenker at hadde vi tatt vekk disse tvillingene våre hadde vi gått glipp av utrolig mye glede og jeg vil påstå livet hadde vært mye fattigere! dere greier fint å ta dere av tvillinger det er jeg helt overbevist om!Håper virkelig at disse to i magen din får møte livet! Ønsker dere lykke til fremover!Hilsen to som er mamma og pappa til fire flotte gutter
mammalea med to i magen Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Tror nok de fleste opplever det som et stort sjokk å få vite at det er to i magen. Jeg selv gråt og så negativt på hele tvilling-greia i 2 uker etter at vi fikk vite d. Men gjennom prat oss i mellom, og mye lesing å skriving hær inne på BIM snudde d seg sakte men sikkert. Nå, i uke 27 gleder jeg meg bare. Klart jeg har mange bekymringer å mye jeg lurer på, men ville for all del ikke klart å leve med meg selv om jeg valgte abort bare fordi det er to i magen min. Jeg skal ikke dømme dere, men synes grunnlaget deres for abort er alt for liten. Bruk tiden godt, få informasjon og tenk veldig, veldig nøye igjennom ting før dere tar en avgjørelse som vil følge dere resten av livet! Det hjelper faktisk veldig å lufte sine bekymringer og tanker hær inne, og få tilbakemeldinger fra andre i samme situasjon.
Hilde40 Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 joda skjønner godt all frustrasjon fra før har jeg 3 jenter og var veeeldi klar i min tale på at dette mad barn jo det var jeg så appsolutt ferdig med. sjokket ble derfor svææææært nåår jeg i januar tok testen å den ga positivt utslag, hva nu??!! brukte 1 uke på å tenke gjennom alt og ingenting og hadde så appolutt ikke bestemt utfallet ved første legetime som i tillegg viste 2 små pappan i huset var verdens lykkeligste skal være sagt ( hmmm tro om det der med tvillinger er en form for manndomsprøve hihi) nu er jeg i uke 25 å skal innrømme at det er litt tyngre å gå gravid med 2 men også utrolig morro for jaggu har de sin egen greie der inne tror det kan bli både hardt og slitsomt med 2 istedet for 1 men for å se det fra den lyse siden ting blir også lettere ( tror jeg) tross alt har de hverandre helt fra starten . å som en tante med tvillinger sa til meg : du slipper de der henge i skjørtene barna for disse vil ha hverandre tillogmed helt fra nyfødt stadiet , jeg kunne gjøre ALT for de var fornøyd bare de fikk sitte å se på hverandre hihi så tenk godt igjennom de vag du enn måtte komme frem til å HUSK det finnes fordeler og ulemper med alt uansett
MarTo Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Her er det noe ikke jeg forstår.... dere vil veldig gjerne ha ett barn men ikke to? Det er klart at man får sjokk at det er tvillinger - men jeg tenket med en gang dobbel glede. Dette er jo mer sjeldent enn å vinne i lotto hvis man ikke har satt inn egg eller brukt hormonkur. Jeg har 3 barn fra før og skulle "bare" ha nr. 4 og så ble det nr. 4 og 5. Aldri vurderte jeg/vi å ta abort...bare litt engstelig for at det skulle bli et litt mer slitsomt svangerskap. Men nå i uke 25 så går det fint - er sykemeldt men ellers så går dagene mine fort. Min mann er kjempefornøyd....og i går sa han jeg har ikke angret en dag på dette barnet. Det er jo kun du og din mann som bestemmer - men tenk deg godt om - det er ikke en selvfølge å bli gravid i disse dager.
bøllefrøene Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 hei skjønner at det er et sjokk.. jeg vil bare fortelle at livet med tvillinger er herlig.. ja klart den første tiden er slitsom... men det blir lettere og lettere for hver dag. mine gutter er snart 3 mnd og jeg merker allerede at det er lettere.. mine barn får flaske så her kan far og aller andre hjelpe til. det jeg har hørt og som jeg også tror er at jo eldre barna blir jo lettere blir det.. de får sin beste venn både på ferie og hjemme. tenk mange sliter og noen får aldri de barna de ønsker seg.. dere er så heldige at dere kan få to..tenk dere godt om.. 2 er virkelig dobbel glede
Vinner av 4xlotto Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 Vet du hva jeg ofte tenker? Det er som følger: -Tenk om jeg hadde fått mulighet til å velge da jeg skulle bli gravid, hvorvidt jeg ville ha tvillinger eller en... Jeg hadde garantert kommet til å valgt èn, for det å ha to babyer på samme tid virket helt uoverkommelig for meg. Når jeg idag sitter med våre to herlige jenter på 1 1/2 år får jeg frysninger av tanken på hva jeg da hadde kommet til å valgt bort. Jeg er veldig glad for at jeg ikke fikk min "ønskeliste" innfridd, og at ting fikk gå sin gang her i gården. Jeg har i tillegg 2 unger, og den yngste av de var 1 år og 9 mnd da tvillingene ble født. Men du og du, så fint det har gått... Jeg føler meg veldig heldig! Når det er sagt mener jeg ikke å bagatellisere dine tanker og følelser rundt dette, for som sagt så trodde aldri jeg at vi kunne klare å ha to babyer samtidig. Men jeg lot det stå til, og syns det har gått veldig fint. Og husk: når du har tvillinger har du en "lovlig" grunn til å senke terskelen litt mht husarbeid, osv... alle vil forstå at man ikke klarer å ha det tipp topp rundt seg til enhver tid:o) Ønsker deg i alle fall lykke til i ditt vanskelige valg. Klem
laffeline Skrevet 1. juni 2008 #13 Skrevet 1. juni 2008 Tusen takk for mange tilbakemeldinger alle sammen. Vi har vært i tankeboksen i helgen. I dag kom vi frem til et svar som fortsatt er som et sjokk å tenke på, men utrolig spennende. Vår termin er beregnet til 10.januar09, men har forstått at det er vanlig med tidligere fødsler ved tvillinggraviditet, så dette blir spennende å se :-)
Sognemor Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Dette høres flott ut!!!Dere har virkelig mye å se frem til!Lykke til fremover,håper du får en flott tvillinggraviditet!Du får holde deg her inne,så får du svar på mye du lurer på.Kan også anbefale tvillingforumet dobbel glede!!
moden mamma Skrevet 2. juni 2008 #15 Skrevet 2. juni 2008 Hei Laffeline Har ikke greid å svare på innlegget ditt før nå da jeg er i mine siste dager før jeg får mine i hendene, kanskje allerede i morgen/onsdag faktisk og er er i litt tvillingrus for tiden:) Må si at jeg ble utrolig glad på deres vegne for at dere har tatt det valget dere har gjort! Synest også du har vært tøff som har tørt å ta opp dette spørsmålet her inne, så godt å lese alle gode svar du har fått! Vi fikk faktisk spørsmålet om "vi ville ha dette her" av legen som tok ul i uke 10. Vi var aldri i tvil, og har ikke angret på valget enda. Har også et barn på snart 17 som legene syntes pga min livssituasjon ikke burde bli født. Grøsser ved tankene på å ikke ha han hos meg nå... Lykke, lykke til med svangerskapet og tiden fremover! Ikke ta alle utfordringer før de kommer - kanskje du rett og slett ikke får de og unødvendig energi er misbrukt på det...
Hilde40 Skrevet 2. juni 2008 #16 Skrevet 2. juni 2008 Gratulere med valget!!!! garantere ei spennanes tid fremover flere kontroller som gjør at du får sett dem litt oftere og er veldig betryggende å så er det kjempekos når man begynner å kjenne dem og på en måte kjenne forskjell på dem har allerede gitt mine små kallenavn hihi siden gutten til høyre er mer aktiv og kraftigere i sparkene enn den ( vet ikke kjønn) til venstre
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #17 Skrevet 2. juni 2008 Gratulerer med valget! Så kjekt å høre Skriver under på det moden mamma sa; Du har vært tøff som har turt å ta opp dette her inne! Men som du har skjønt så er vi her for å støtte hverandre, så ikke nøl med å bruke forumet senere Gled deg til tiden du har i møte! Er selv snart 21 uker på vei, og har siste uken daglig kjent liv i magen. Og det er så deilig!!! Ska inn igjen på min tredje UL 19. juni, gleder meg sånn! Lykke til!
Moppie Skrevet 10. juni 2008 #18 Skrevet 10. juni 2008 Kjære laffeline! Jeg stiller meg i rekken over gratulasjoner og ditt/deres mot ved å ta opp spm her inne. Jeg har vært i dette forumet i over to år. Jeg har selv tvillinger på 1 år og 8 mnd og JEG skal virkelig fortelle deg at dere har mye og glede dere til. Jeg våkner hver dag til to som roper mamma, og du skal selv få føle hvor fantastisk det er.. Gled deg.. Å ha to barn på samme alder er en utrolig utfordring på godt og vondt. Jeg begynte med ett fantastisk svangerskap og flott oppfølging av "helsesystemet" og har "klart" og være en god mor for mine to prinsesser. Og ja, det er slitsomt, men ingen ting overskygger gleden over å være tvillingmamma... Og jeg skal gi dere ett godt råd; ikke vær redd for å ta i mot hjelp, TA I MOT HJELP OG FÅ TID TIL DERE SELV. Vi er heldig som har mine foreldre som er helt suverene med jentene. De har vært hos mormor og bessern fra i går til i dag og fått lov til å gå løs på mormors bøtte med klesklyper.. Og jeg skal love deg; det var klyper overalt når vi kom for å hente dem.. Til glede for dem er også til stor glede for oss foreldre. Det er så morsomt med to.. De leker sammen og passer på hverandre. Men de sloss og klyper, men det går fort over.. Vi har gode sove og spiserutiner og de sover hele natten (fra de var 4mnd) Dere har så mye lykke og glede i møte, og jeg ønsker dere så inderlig lykke til og jeg håper du får ett flott og minnerikt svangerskap.... Stor klem fra
laffeline Skrevet 11. juni 2008 #19 Skrevet 11. juni 2008 Jeg blir nesten rørt av alle de positive tilbakemeldingene deres :-) Det er i dag 14 dager siden vi fikk vite at vi venter to små rundt juletider. Selv har jeg begynt å glede meg. Sett på vogner på nett, planlagt strikking av diverse plagg, og tepper. Min kjære trenger fortsatt litt mere tid på seg til å venne seg til tanken, men jeg tror den dagen de kommer at han vil få et helt annet syn på ting enn han har nå :-) I dag skal jeg ut for å handle garn til et par tepper som en snill dame skal strikke til de to små. Senere en dag skal jeg og mamma handle garn og mønster til hentesett som hun skal strikke. Vi er så heldige at vi har besteforeldre til barna på begge sider som virkelig gleder seg. Det blir hans foreldres første barnebarn, så dette blir stor stas for dem. Jeg har en søster som bor bare noen få hus bortenfor oss, og vil nok hjelpe oss når vi har behov for hjelp. Mamma har allerede sagt at hun skal spare en ferieuke som hun skal bruke når de kommmer, så alt i alt tror jeg dette skal gå kjempefint :-) Og igjen; Tusen hjertelig takk for all støtte fra dere alle sammen :-)
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #20 Skrevet 11. juni 2008 Sitter her og er helt rørt over siste innlegget ditt eg! *sukk* Sammenligner med det første du skrev, skal si ting har forandret seg!
roxanne Skrevet 11. juni 2008 #21 Skrevet 11. juni 2008 Da du skrev det første innlegget så var du nok inne i en sjokkfase, men jeg må si jeg er imponert over at du har greitt å gå videre på denne måten. Fra læreboken om kriser så står det om sjokkfase, reaksjonsfase, bearbeidelsefase og nyorienteringsfase. Det høres ut som du har kommet over i den siste fasen der du planlegger det som videre skal skje. Ønsker deg lykke til, det er kjempekjekt med tvillinger! Mine er nå 5 år og skal begynne på skolen til høsten, jeg synes ikke det er lenge siden jeg satt på denne siden og skrev mens jeg var tvillinggravid.
Moppie Skrevet 11. juni 2008 #22 Skrevet 11. juni 2008 Hei igjen Laffeline... Så koselig at du har begynt å søke litt info på nettet.. Det er så lurt for jeg vet dere har mye spm og er kjempe spente på hva som venter deg..Jeg satt også masse på nett og sjekket hva det var av info om tvillinger. og det er en morsom prosess.. Jeg er nesten litt misunnelig...Hehe... Men hvor i landet bor dere? Jeg anbefaler dere på sikt å melde dere inn i Tvillingforeldre foreningen.. De kan være til nyttig hjelp.. Men ikke stress med det enda.. Du skriver at din kjære trenger litt tid...Gi han det og ikke overøs han med all den infoen du finner på nettet.. Jeg fikk tidlig i svangerskapet vite at jeg var gravid med tvillinger og jeg kjørte hjem, surret rundt her noen timer, tok bilen og reiste på Kiwi og kjøpte 10 Prince Mild...(hadde klart å slutte og røyke) så reiste jeg på H&M og kjøpte to pene dresser i str 50 og hang de opp på garderobeskapet på soverommet hjemme og gikk ut og tok meg en røyk og tenkte at dette går aldri bra...Herregud.... Men jeg kan fortelle deg: det gåååååår såååååå bra..Dressene hang der i flere uker... Hver gang jeg gikk inn på det soverommet ble jeg minnet om at jeg skulle tvillinger. For meg var det en fin måte og venne meg til tanken,.. Vi "snakkes" nok mer her inne.. klem
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #23 Skrevet 16. juni 2008 Ååå jeg er så glad for at dere tok det valget Så innlegget ditt på barmeverden også husker jeg, og ble litt trist da d skrev det du gjorde i begynnelsen. Men nå ble jeg veldig glad:) Gled dere! Det gjør i alle fall jeg/vi. Er selv 20 og så vidt igang med studiene, så dette passet jo verken inn eller var planlagt, men jeg var aldri i tvil, ting ordner seg for snille jenter Det avr skikkelig SJOKK i begynnelsen, tok litt tid før jeg forstod helt hva som skjedde på den første UL skjermen og endte påå med et spørsmål tl gynekologmannen og studenten han hadde der: Ehh...hvorfor er det to? Hehe, og det spørsmålet ler de visst av der ennu, så får høre det til stadig. Hehe. Har termin 22 oktober, er nå i uke 22 Spennende! Gleder meg til jul med to små! Ønsker deg lykke til også, dette skal gå flott flott! :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå