Gjest Skrevet 28. mai 2008 #26 Skrevet 28. mai 2008 Det kom jo på grunn av manglende kunnskap... Det var jo ikke bare det at de hadde respekt for autoriteter, de hadde da respekt for andre mennesker? Man snakket høflig til hverandre, barna var høfligere mot andre, respekten var større på flere plan. Hvor mange ungdommer reiser seg på bussen for et eldre menneske i dag, for eksempel?
Anne-B. Skrevet 28. mai 2008 #27 Skrevet 28. mai 2008 "Pedagogisk riktig" er overhodet ikke det samme som "politisk riktig."
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #28 Skrevet 28. mai 2008 Nå vil jeg presisere at jeg kun snakket om kunnskaper i forhold til pedagogikk. For alt jeg vet er du meget kunnskapsrik på mange andre områder. Jeg beklager at du ble støtt, men for meg er det ingen skam ikke å ha kunnskaper om et fagområde man ikke er utdannet i. Derimot syntes jeg det var rart at du var så bombastisk om et fagområde du ikke kan noe særlig om. Min intensjon var ikke å krangle med deg, men forstå hva du var ute etter med innlegget og deretter få noen referanser til påstandene. Liker å lære noe nytt jeg.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 28. mai 2008 #29 Skrevet 28. mai 2008 Må henge meg litt på innleggene til mammamora her jeg altså.. En annen ting jeg vil tilføye er at dette egentlig kan være en veldig interessant diskusjon. Jeg selv er utdannet pedagog og jobber i barneskolen og SFO og jeg er også mor selv. Ang. helsesøstre: Jeg synes ofte det kan bli for mye snakk om hva som er etter boka riktig for barn. Det virker nesten som at HS har mistet synet på at ingen barn er like lengre. (Iallefall vår HS- for ikke å dra alle under en og samme kam). Ikke bruk smokk, ikke la barna få høre på musikk når dem legger seg, ikke la dem drikke fra flasker med sportstopp på, ikke la dem sove på stua når de er nyfødte, ikke la dem bruke flaske, en baby kan få mme på kopp istede (og dette var sagt til en mor som kun ga mme til sin nyfødte baby på barselgruppa vår) de må sove ute i vogn på dagen, alle barn på vaksineres. - Dette er kun et lite utvalg av ting sagt fra vår HS. Men jeg mener foreldre må se an barna sine for det er ingen av dem som er like, de har ulike behov, akkurat som oss vokse. Når det kommer til pedagoger og uttalelser om pedagogikk i praksis, er jeg både enig og uenig. Jeg har aldri opplevd å bli snakket til av bhg-personell på den måten som beskrevet over. Og har du blitt snakket slik til, så synes jeg det er forferdelig synn, for vi skal kunne gi beskjeder til foreldre uten å være spydige. Og angåendte uoppdragne/uhøfflige barn, er jeg heeelt enig med deg!! Et stort flertall av barn i dag eier ikke høflighet, og ikke for å snakke om takknemmelighet! Men dette er sjeldent bhg, sfo, skole- personell sin feil, det er i all hovedsak foreldrene sitt verk. Alle foreldre/foresatte former barna sine, og det å oppdra dem til å kunne god skikk og bruk, høflighet og takknemlighet er fult og helt mulig på en pedagisk riktig måte. Man trenger ikke slå barna sine for at dem skal lære, men man må ha tålmodighet og bruke hodet litt. Og til sist: Sunn fornuft og positiv innstilling er et aller viktigste både på jobb og i hjemmet!
Blue Lady Skrevet 28. mai 2008 #30 Skrevet 28. mai 2008 Barn var mer høflige før fordi de ble truet med bank og slag med spanskrøret om de ikke oppførte seg. Barn før i tiden skulle verken sees eler høres, de lærte seg sent å ta egne avgjørelser og lærte seg ikke å diskutere pga dette. De fikk aldri argumetere for det de sto for og mente. Menn var herren i huset, jenter lærte at de var underdanige menn, voksne og gamle, barn var arbeidskraft og hadde svært liten om ikke noen tid til å leke. Derfor ble de sett på som mere høflige for 50-100 år siden!
aanonym Skrevet 28. mai 2008 #31 Skrevet 28. mai 2008 Pedagogikk = læren om oppdragelse og undervisning. Pedagog (av gr. pais, barn, og agogos, leder). =Lærer, oppdrager. Altså, så lenge folk har oppdratt barna sine på en eller annen måte har pedagogikken vært inne i bildet. Selv om man kanskje ikke brukte det ordet. Pedagogikk er ikke noe "nymotens greier".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå