Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Alt skal være så "pedagogisk" korrekt for tiden. Jeg blir snart smårar. Jeg synes at uansett hva man snakker om i forhold til barn, så kommer det en eller annen person og trekker frem dette ordet. Det er ikke "pedagogisk riktig" det du gjør... OG HVA SÅ??? Nå skal jeg fortelle dere noe artig: Hvor gammel er egentlig menneskeheten? Jo, den er faktisk innmari gammel. Hadde de pedagoger da vi farta rundt her og gryntet, slo hverandre ned med klubber og oppdaget ild? Svaret er "Nei". Hadde vi pedagoger da vi satt med nesa begravet i Bibelen og brant både berter og svarte katter på bålet fordi vi var redde for hekser og svart magi? Nope! Var det så veldig mange pedagoger som var ute på krigsstien da våre besteforeldre klatret i ikke-godkjente trær, fikk seg en smekk på lanken hvis de gjorde ting de ikke fikk lov til, eller til og med (og hold på mamelukkene nå, jenter) gjorde opp seg imellom ved å slåss litt? Neh... Mitt inntrykk er at det blir fler og fler uoppdragne og bortskjemte drittunger her i verden. Ikke blir de snakket til. Ikke blir de straffet hvis de har gjort noe galt. (Jeg vil bare presisere at jeg ikke er tilhenger av ris). Ikke kan de oppføre seg, har ingen respekt for voksne, og de blir jo bare dummere og dummere. Takket være all den flotte pedagogikken i skolen er det nesten ingen som kan regne i hodet lenger. Eller skrive riktig, for den saks skyld. Takket være mye av den sinnsyke pedagogien som er ute og går. Det er visst ikke riktig å sette barna i skammekroken, eller kjefte på dem hvis de oppfører seg jævlig. Da får de vel traumer, stakkars små. Man skal snakke til dem på en "riktig pedagogisk måte", må vite... Men når barna ikke skjønner "pedagogikken", hva gjør man da? Det jeg vil frem til, er at jeg egentlig savner høflighet og god oppdragelse på barna våre. Det er faktisk noe som heter "å bruke hue". Hvis min sønn i fremtiden bestemmer seg for å oppføre seg helt jævlig, kommer han til å bli snakket til på en bestemt, men høflig måte. Fungerer ikke det, kommer en trussel om å måtte gå på rommet. Dersom han da ikke gir seg, havner han faktisk på rommet sitt, uten leker, tv og alt det som barn ikke greier seg uten i dag. Tro det eller ei, jeg elsker mitt barn. Jeg orker bare ikke alt det fjaset man får tredd ned over hue av helsestasjon, barnehagepersonell og andre pedagogiske eksperter. Jeg tror faktisk man kan komme ganske langt med masse kjærlighet og sunt folkevett, jeg...
Gjest -<<- Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Ja, ikke sant. Og hva skal man vel med moderne medisin, menneskeheten overlevde da svartedauen aldeles utmerket ... God pedagogikk ER god oppdragelse. Og å f.eks slå ungene sine er fordømt ondskapsfullt enten de gjorde det hele middelalderen gjennom med stor suksess eller ikke.
Galskapens overhode Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 pedagogikken legger jeg igjen på jobb =D
piano♫ Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Jeg skjønner ikke motsetningene i det du sier. Selvfølgelig elsker du ditt barn. Masse kjærlighet og sunt folkevett er da ikke noen motsetning til god pedagogikk? Og nøyaktig hvilket "fjas" er det du sikter til?
Tøysetipp Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Da synes jeg du burde tilegne deg litt kunnskap om pedagogikk før du uttaler deg. Jeg synes også det ble litt utydelig hva du ville frem til. Og sammenhengen med å brenne hekser på bål - ja, takk og pris for at pedagogikken har forandret seg.
Gjest -<<- Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Det gjorde du så vidt jeg kan se ikke. Det kalles å trekke en parallell.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Jeg forstår ikke hvilket fjas du får tredd ned over hodet fra helsestasjon, barnehage osv? På hvilken måte er kjærlighet og pedagogikk motsetninger? Jeg er ikke pedagog, men mitt inntrykk av pedagogikk er svært forskjellig fra ditt. Savner også at du har noen form for belegg for en del av synspunktene dine. Og er du egentlig klar over at den oppdragelsen du beskriver faktisk er en vanlig pedagogisk metode? Synes innlegget ditt vitner om manglende kunnskap og mye synsing.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Jeg sikter til ting som: -Når noen sier til en mor at barnet hennes ikke "er en god konfliktløser" når barnet er 2 år. -Når jeg får beskjed om at jeg burde vurdere mere "pedagogisk korrekte leker" til barnet mitt. -Når jeg sier til frekke barn at jeg ikke tolerer den slags oppførsel i mitt hjem, og foreldrene sier "Du, vi bruker en mer pedagogisk metode på barna våre"... -Lekestativer må være "godkjent". (Hva er forskjellen på å falle ned fra en huske på 2 meter, og falle ned 2 meter fra et tre? Gjør det mindre vondt?) -Barnet ditt må da sove i samme seng som dere fra det er nyfødt! (Hvorfor? Han sover godt i sin egen seng!!) Sånt fjas.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Ah! Moderne medisin er veldig kjekt å ha, ja... Bare det ikke blir "overbrukt", hehe...
sydilla Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 nå vet ikke jeg om det å dra fram å slå hverandre ned med kulbber, brenne folk på bålet eller at ungene blei straffa med ris og fikk lov til å banke hverandre opp er de mest strålende eksemplene på at vi ikke trenger pedagogikk i denne verden. Men så er nå jeg utdanna pedagog ;-) Jeg tror vi trenger ped. for å forstå hvordan vi lærer ting på best mulig måte, men det står da ikke i kontrast til å 'bruke hue'? Pedagogikken er da bare teorien om hvorfor de 'bruke hue'tingene faktisk funker.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 Jaha? Så du er imot godkjente lekestativer? Faktum er jo at ulykker og skader som resultat fra fall fra lekestativer ol ulykker i barnehage har blitt redusert etter at det kom skjerpede regler til godkjenning. Det er da ganske innlysende at det er en god ting. Personlig er jeg hvertfall mot kveningsulykker og nakkebrudd i barehager.
Scorpiogi Skrevet 28. mai 2008 #14 Skrevet 28. mai 2008 pedagogikk er ikke ensbetydende med å aldri gi konsekvenser til ungene....og det finns maaange forskjellige "pedagogiske teorier". God pedagogikk(i skolesammenheng f.eks, i mine øyne) er å faktisk finne måten å få ungene til å forstå/gjøre det du vil ha de til å forstå... Jeg vil faktisk påstå at de som "bruker hue" er pedagogiske av seg, uten nødvendigvis å være utdannet som det.... Det er jo bare et papir på at man bruker huet. Og at man har lært flere måter å bruke huet på.... jada, jeg har pedagogisk utdannelse, og her i huset er det jammen konsekvenser for å ikke gøre etter/dårlig oppførsel. Da blir det både inndratt sykkel og tv-spill, leker eller husarrest.. Ja... god oppdragelse er viktigere enn noensinne....
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #15 Skrevet 28. mai 2008 Beklager altså. Jeg skulle aldri brukt egne erfaringer og meninger jeg har fått høre til å skrive et innlegg, altså. Huff... Jeg skulle selvfølgelig innsett at jeg må være utdannet før jeg kan uttale meg om noe som helst her i verden... Eksempel: HVORFOR var folk høfligere mot hverandre før? Når pedagogikken IKKE var inne i bildet?
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er ikke imot det, jeg skjønner bare ikke at menneskeheten har klart å overleve. Før klatret man i trær, lekte med det man fant ute i skogen og lignende. Det jeg vil frem til, er at det rett og slett er for mye hysteri ute og går. Av og til er det lov å slappe av litt, altså...
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #17 Skrevet 28. mai 2008 Vel, sarkasmene dine vitner om at du selv mangler en god del på å være høflig og dannet. Uansett, som jeg selv skriver er jeg ikke utdannet innen pedagogikk, men jeg uttaler meg nå likevel. Kan du være så snill å henvise til referanser på påstandene dine? Hvordan vet du at folk var høfligere før? Når kom pedagogikken? Og tar din påstand om at folk var høfligere før hensyn til klasseskiller, kultur, geografi osv? Eller er det bare noe du føler på på deg?
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #18 Skrevet 28. mai 2008 Min erfaring er at høflige foreldre stort sett får høflig barn. Uhøflige foreldre får det de fortjener....
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #19 Skrevet 28. mai 2008 På hvilken måte er pedagogikk ansvarlig for det du mener er hysteri? Jeg forstår oppriktig ikke hvor du vil med innlegget ditt, det går litt alle veier.
sydilla Skrevet 28. mai 2008 #20 Skrevet 28. mai 2008 Det er for så vidt riktig at barnet ikke er en god konfliktløser, men det er ikke en spesielt pedagogisk måte å si det på... (Man MÅ da lære små barn at f.eks. biting ikke er en grei måte å reagere på?) Nå vet ikke jeg hva slags leker du gir barnet ditt, men det finnes leker som fremmer barns utvikling i større eller mindre grad. Jeg syns imidlertid det er en snobbete bruk av ordet - det går da an å si det på en måte som er litt mer forståelig... Det finnes mer eller midre smarte måter å snakke til barn på, men at unger er frekke mot folk kan jo vitne om at den "pedagogiske metoden" til foreldrene ikke funker helt etter planen ;-) Nok en gang, snobbete maktspråk... At lekestativer har godkjenninger, eller hvor barna skal sove har ingen ting med pedagogikk å gjøre - det handler om sikkerhet... Det er viktig å huske på at det finnes MANGE ulike pedagogiske teorier, og disse svinger mellom ytterpunktene i takt med politiske og ideologiske svingninger. Dette betyr at "sannheten" kanskje ligger et sted på midten - og da må en bruke hodet og finne ut hva en skal bruke og hva en skal forkaste. Men det betyr ikke at en ikke trenger de pedagogiske teoriene i det hele tatt? By the way, jeg tror ikke det stemmer at ungene blir dummere og dummere. Men det nytter kanskje ikke å bruke læringsmetoder som er tilpassa en tid men MYE mindre informasjonsstrøm og en annen virkelighet og utviklingstempo i samfunnet en den vi har nå...
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #21 Skrevet 28. mai 2008 Pedagogiske metoder er sikkert veldig bra, når det blir brukt riktig! Jeg er bare så usigelig lei av alle de hysteriske menneskene som skal dra det frem i tide og utide, og får deg til å føle deg som et dårlig menneske. Så brukte jeg kanskje noen dårlige eksempler da. Med stenalder-eksempelet tenkte jeg mest på at det var ingen som fortalte dem at det fantes et muntlig språk og klær; men de greide seg. Det var ingen læremetoder ute og gikk der i gården, men det gikk... I middelalderen burde man kanskje satt seg ned og fortalt heksejegerne at den formen for oppførsel ikke var heeeelt korrekt, men de kom tilslutt på bedre tanker, ikke sant? Litt sent for de som var brent, men... Da mine foreldre gikk på skolen, hadde de en streng lærer som sendte uskikkelige elever i skammekroken. Da lærte de å oppføre seg. De lærte at i Afrika bodde det hottentotter med stråhytte og bein gjennom nesa. Ikke har faren min blitt rasist av den grunn. De lærte å regne ved å bruke hodet. I dag må man kjøpe kalkulator, og mattekunnskapene blir dårligere og dårligere. Jeg har inntrykk at av den generasjonen lærte fortere, hadde bedre oppførsel, og en respekt for andre mennesker som jeg savner å se. Hva har skjedd?
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Så det at du skriver at du mener jeg har manglende kunnskaper fordi jeg skriver egne meninger og om ting jeg har erfart er ikke spydig eller sarkastisk?
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #23 Skrevet 28. mai 2008 Forrige generasjon hadde overhode ikke større respekt for andre mennesker. Rasisme var mer utbredt, for ikke å snakke om holdningen til homofile, og tildels også kvinner. Det eneste de hadde større respekt for var autoriteter, og det kom av en strengere, mer fysisk barneoppdragelse.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #24 Skrevet 28. mai 2008 Nei, det var hverken spydig eller sarkastisk, men mitt inntrykk av dine uttalelser om pedgogikk.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #25 Skrevet 28. mai 2008 Jeg snakket jo kun ut av egne erfaringer, det at jeg ikke er utdannet innen dette området gjør at jeg derfor har fått et annet inntrykk av det enn deg? Jeg synes det er litt sårt at jeg skal bli beskrevet som en person "med lite kunnskaper" kun fordi jeg snakker om min egen erfaring. Jeg har overhodet ikke lyst til å krangle med deg, men jeg håper du forstår at jeg ble litt støtt? Jeg overreagerte, og det beklager jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå