Gå til innhold

Hvordan får jeg hunden min til og SLUTTE og pipe så mye????

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er desperat! Jeg er så lei av den konstante masinga og pipinga hans! Nå har det nettopp blitt stille her, etter at jeg har hørt på mas og bråk fra naboen siden før jeg våkna, også setter bikkja igang???

Han piper, maser, bjeffer, spinner rundt...åååååååååååå, losing my mind!

Skrevet

Den merker sikkert at du ikke liker den stakkars,, hunder er gode på å fange opp sånne ting..

Hva med å kose litt med den? gå en tur eller noe?

Skrevet

Basert på tidligere innlegg:

Du har ein understimulert border collie. Den rasen er kjempeaktive og lærelystne, og når bikkje ikkje får stimuli så piper dei. Hunder elsker å arbeide, særlig for sjefen i flokken.

Håper dåke finner ein betre løysing for hunden (og dere) enn slik ting er no.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mami: jeg koser med han, og jeg misliker han ikke i den forstand, jeg misliker settingen....

Mammo: de 2 siste ukene har JEG tatt meg av han, gått turer, hatt han med ut, stimulert han i hue og ræva (det kom litt feil ut), hatt han med meg overalt... så stimulien er det ikke så mye og klage på nå mer, tror jeg... Han har vært ute med oss i dag i flere timer, jeg har kasta gobiter på plenen, osv osv... men han maaaaaaaaser så intenst!!!!! jeg trenger tips! Det kan da ikke være nødvendlig at jeg må underholde han 24/7??

Skrevet

Tydelig at de ikke føler seg helt tilpass da. Piping, klynking, "spinning" er typiske teng på at den ikke trivest, er stresset, eller ikke får nok stimuli.l

Har had hund mesteparten av livet så dette vet jeg. (har ikke hund nå, og ingen planer om å få en heller siden vi ikke har tid og overskudd)

Er den voksen? Valper/unghuder krever mye aktivitet og oppmersomhet, mer enn en voksen hund.

EN hund skal luftes flere ganger for dag, gå MINST en lengre tur. Lekes med, aktiviseres og den er og skal være et medlem av "flokken". Selv om den er neders på rangstigen så skal den "ses".

Hvis den får nok oppmerksomhet og rett "oppdragelse" så gir det seg nok. Kansje et dressurkurs hadde vært noe?

Skrevet

nei da veit eg sannelig ikkje. Beagelen her piper kun når den er understimulert så eg svarte ut ifra det.

Har dere prøvd agiliti trening? BC elsker slikt, kanskje meir enn tur.

(håper du ikkje tok deg nær av forrige innlegg, det var ikkje meint som eit spark i ræva di altså)

Skrevet

Det heiter kanskje agility, kva veit eg =P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mammo : Helt i orden, tok det ikke negativt i den forstand :o) Men jeg er så frustreeeeeert!!!

Ugl@; fortsetter fra svaret til mammo, jeg føler meg dratt mellom her.. jeg vil gjerne gjøre det jeg kan for hunden, og det prøver jeg virkelig, men jeg får ikke noe hjelp, og det er der frustrasjonen ligger.. hoff, det her er vanskelig!!!!!!

Jeg vet jo at han må stimuleres, men er virkelig BC en så krevende rase, at han må ha dette halve dagen? Jeg har virkelig ikke peiling, derfor jeg spør...

Skrevet

for og si det slik, en BC trnger mer hjernetrim enn mosjon( har det selv, og har jobbet mye med denne rasen) jeg anbefaler at du prøver og finne på no som er både gøy for deg og hunden, min f.eks. elsker og gå lydighet,så vi konkurerer i dette, din liker kansje og gå spor, agillity osv. mulighetene er mange, en understimulert BC er ikke noe særlig og ha i hus, og kan bli direkte destruktiv.

sett av noen tider på dagen til hundetrening, selv trener jeg 4 gang om dagen med min, resten av tiden har hun lært seg og slappe av, da er hun sliten,( en BC må lære seg og slappe av) etter trening går min og legger seg i buret sitt(som er åpent) og slapper av til neste trening

Skrevet

Kor krevende rasen er skal eg vera litt forsiktig med å uttale meg om. Men eg har lest litt om rasen tidligere og det er ein rase som elsker og jobbe. Se litt på canis.no. Det er jo flotte bikkjer, snille og barnevenlige og alt det der.

Det er ikkje alltid tida ein bruker som er viktig (innen visse grenser), men kva ein bruker tida på. Smarte hunder som BC krever fleire utfordringer, og dummere hunder som Nuffer (elsker den rasen forøvrig) er fornøyde med ein liten tur og så få lov å følge etter lederen.

No er eg ingen ekspert, og andre har kanskje betre greie på rasen enn meg. Men eg valgte vekk denne rasen pga innsatsen den krever. Dei eg kjenner som har BC driver enten aktivt emd agility eller bur på gård.

Skrevet

ikke gi han oppmerksomhet når han piper/maser,

og ros når han er stille. Gjør det over en laaang periode, det kan hende hjelper.

I tillegg til å fortsett med trening/aktivisering (godbitsøk, lek med ball, turer, trening på kommandoer)......

Skrevet

Kjøp en saueflokk. Eller begynn å trimme hodet på bikkja like mye eller mer enn kroppen.

Har du kjøpt deg en BC, MÅ du la den bruke instinktene sine. Høres ut som du har feil rase.

Skrevet

Eller det morsomste: forvandle hunden til et sirkusdyr. se på canis.no, kjøp en bok eller to om klikkertrening, og begynn å trene triks. Moro for dere begge, og kan gjøres på stuegulvet.

Skrevet

BC kan være en krevende rase.Har en selv.Den er 7 år og fortsatt like aktiv og leken,får nærmest aldri nok.Jeg går tur med den en time om dagen fast,gubben lufter den rundt kvartalet når han er ute og røyker,i tillegg sykler vi endel med den. Har hunden med meg ut når jeg steller i hagen eller måkker sne på vinteren,kort sagt,den vil være med der det skjer! På turene våre har jeg forskjellige oppgaver til den,kaster pinne,Gå planken,hoppe hinder,og andre lydighetstrening/kommandoer.Hun elsker dette.De er en av de mest smarteste rasene,og elsker aktivisering og trimme hjernen.

Vår hund piper ikke og er tilfreds om dagene,på natten kan man høre hunden vandre,antakelig for den får IKKE lov og være innepå soverommene,men hun er ikke masete og pipete.Etter at hun fikk en egen hundeseng,slo hun seg til ro,og ligger der i alle merkelige stillinger og snorker.

Har hunden deres en egen plass? Med seng,matte e.l. Noe som gjør at den føler seg trygg og kan trekke tilbake dit når den selv vil det?Barn kan jo drive og mase endel på hunden,og barn bør lære at når hunden er på sin egen plass,da bør den få være i fred der også,

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takker for tips alle sammen :)

Pysa : Ikke min hund, men jeg har tydeligvis fått ansvaret for den ;o) Hadde aldri kjøpt en hund om det var opp til meg, jeg er et kattemenneske :o) Sirkus ja, det hadde vært noe ;)

Skrevet

BC er en av de mer krevende rasene, ikke hund for en småbarnsfamilie mener jeg personlig. Passer best til å gjete sauer, eller agillety feks med for svært intresserte og dedikerte hundefolk.

Jeg ville kansje råda dere til å omplassert ham til noen som har kunnskap om rasen.

BC er vel en av ( hiv ikke den mest) intelligente hunderasene som er. Morsome, aktive, men samtidlig tidkrevende og krever aktivitet og oppmerksomhet/oppgaver.

Du får sette deg ned å snakke med han som er hundeeieren, enten tar han ansvar for å aktivisere dyret, hvis ikke så får han skaffe hunden et nytt godt hjem.

En stresset hund ( BC kan bli svært stresset hvis de ikke får aktivisert seg på rett måte) kan også bli aggressiv, og siden dere er en småbarnsfamilie så er heller ikke det gunstig.

Håper det order seg for bode hund og folk ;-)

Du gjør nok ditt ytterse, men denne hunden er ikke for "Hvermannsen" akkurat....jeg hadde aldri turt å tatt på meg en BC selv....har passa en et par uker for noen år sia, det holdt.

KJenner flere som har had den rasen, de fleste har had noe problemer også med stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...