Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Det kommer av og til små gule klumper som stinker drit opp i halsen min. Hva er dette?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Dette er faktisk ganske vanlig, det kommer fra mandlene, og er veldig naturli i forbindelse med bla. halsbettenelse, eller små virus infeksjoner som man vanligvis ikke merker noe av. Det er en del av kroppens måte å kvitte seg med bakterier, og andre virus. Ikke noe farlig dette. Men viss du blir skikkeli plaget å det er over lang tid, kan du kontakte legen din. Men det eneste probleme som gjerne oppstår i forbindelse med dette er dårlig ånde. SH
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Kan føye til at noen har dette konstant. Som meg. Legen sa at jeg har små hull i halsen som gjør at maten samler seg der og råtner. Æsj, ja.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Pusspropper, kalte legen min det (ja, æsj) Jeg hadde store mandler med dype groper, og da festet mat og snørr og guff seg der og dannet små gule klumper. Hadde også mye betennelse i hals, mandler og bihuler, så jeg fjernet til slutt mandlene. Da forvant roten til klumpeproblemet, og jeg har heller ikke vært forkjølet engang siden. Det er 4,5 år siden.. Hilsen klumpefri
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Alltid spekulert på hva det der er for noe. Ekkelt. Hvis jeg begynner få vondt i halsen pga for mye av dritten der, presser jeg dem ut av hullene med en finger.Brekker meg og greier, men får ut en del,og da blir jeg ofte kvitt begynnelsen til halsbetennelsen. Munnskyllemiddel som man gurgler halsen med,skal også hjelpe litt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Jeg var plaget av dette hele oppveksten- pga veldig mange halsbetennelser som liten fikk mandlene mine dype groper/arr, der disse klumpene satte seg. Til slutt ble tilstanden kronisk (mandelbetennelse eller tonsilitt). Slet fælt med konsekvensen av dette opp gjennom årene: dårlig ånde. Utrolig flaut og ekkelt, fikk noen kommentarer og var sykelig klar over dette selv. Prøvde alt jeg kunne for å bli kvitt dette, alla slags munnskyllemidler, brukte en formue på tyggis og pastiller, turte knapt puste ved siden av folk på bussen osv. For det lukter virkelig råttent. Til slutt fikk jeg mandlene fjernet, men dessverre ikke før jeg ble ferdig m skoletiden og hadde lidd meg gjennom disse årene, da jeg merket at folk merket det og det var fryktelig å være fanget i et klasserom. Var hos lege pga dette som barn men ble ikke tatt seriøst. Etter at jeg fjernet mandlene som 20-åring var problemet løst.. Skulle ønske det hadde skjedd 10 år før. Fremdeles angst for at jeg skal lukte selv om sambo hele tiden forsikrer meg om at jeg ikke gjør det. Fjern dritten, er mitt råd!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Takk for rådet! Jeg er ikke HI,men sliter med dette selv. Hadde også mange halsbetennelser som liten jente, men visste ikke at det kunne bli sånne groper utav det. Skal jammen snakke med legen min om operasjon selv om jeg har fylt 30
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Jo, øre-nese-halslegen jeg var hos sa faktisk at det var arrvev på mandlene (som jo er ruglete i utgangspunktet også). Jeg pleide å pille ut klumpene med q-tips med vademecum på, brakk meg som bare det, og gropene mine ble muligens større pga dette også.. Legen sa ihvertfall til meg at noen av gropene nesten hadde blitt ganger innover i mandlene, der det lå masse illeluktende gul-hvit klumpemasse, æsj!!! Skulle visst stått på mer som barn, så jeg fikk de fjernet da. En mandeloperasjon er jo relativt enkelt og ukomplisert, og hvis dette plager deg synes jeg absolutt du skal snakke med legen om det og få henvisning til ø-n-h-lege. Man pleier å få dra hjem raskt etter en slik operasjon. Selv mistet jeg visst en del blod under operasjonen, så jeg lå på sykehuset 3 dager etterpå. Det var et helvete å svelge etterpå (som en veldig kraftig halsbetennelse), kunne bare spise flytende ting en stund- men det var SÅ verdt det!!!! Lykke til:) hilsen eks-stinky
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Dette skal undersøkes! Må nevne at jeg skulle ha operasjon, men så ble jeg gravid som tenåring, og da ble det avlyst. Har aldri snakket med lege om det siden den gangen, siden jeg ble mamma igjen og igjen. Takk for tipset.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Så det er det det kommer av ja. Huff, det er helt grusomt. Men hvordan har dere klart å klemme det ut? Hvor ligger egentlig mandlene?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 melder meg på her jeg også. har i flere år vært plaget av ETT slikt hull som jeg har tømt enkelt og greit. men etter jeg ble gravid har det bare tatt helt av. hvorfor blir det plutselig værre nå? hva kan jeg gjøre med det nå? før har jeg bare tømt hullet og dynket på med corsodyl i noen dager, og så har problemet vært borte 1-2 mnd. men nå er begge mandlene fullstendig overgrodd. kom helt akutt etter jeg ble gravid. man kan vel ikke opereres for mandler mens man er gravid. noen som vet om man kan gjøre det med laser? da trenger man jo ikke narkose. eller finnes det noen sterkere kur man kan få av legen inntil videre?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330047
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #14 Skrevet 29. mai 2008 Jeg opererte mine med laser i full narkose. Var rimelig satt ut i to uker etterpå, kunne ikke ta til meg næring (så vidt vann) og gikk ned 11 kilo. Dietten min var utelukkende sterke smertestillende (bakfra..) fordi det var temmelig smertefullt i svelget mens sårene grodde. Jeg er lykkelig for at jeg tok mandlene, livet mitt har vært helt annerledes siden, men operasjonen (selv med laser) ville ikke vært forenelig med å ha baby i magen. Smør deg med tålmodighet. Føler med deg!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #15 Skrevet 29. mai 2008 trodde ikke man måtte ha narkose ved laser. så et progrem om dette på TV og da var fyren våken og satt i en stol. men de fjernet ikke hele mandlene hans, bare problemområdene. kansje det var det som gjorde det. så etterpå at han pustet ut røyk.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #16 Skrevet 29. mai 2008 Hei, eks-stinky her igjen! Jeg prøvde faktisk å laseroperere mandlene mine for dette problemet før jeg fikk de fjernet for godt!! Laser funket mao ikke spes bra for mine plager!! Skikkelig surt- reiste fra østlandet til Bergen bare for å få gjort dette (var en av få klinikker som gjorde dette for 11 år siden)- dyrt var det og! Bare for å oppdage at det ikke funket.. Legen som jeg snakket med der i ettertid sa at jeg antakelig trengte en behandling til for å få bort plagene (uten å betale for en ny runde), men det innebar jo at jeg måtte bruke tid og penger på en ny reise til Bergen - og det gadd jeg bare ikke. Var drittlei hele problemet så jeg fikk dem fjernet på sykehus i stedet. Det er forresten riktig at m laser behandler de bare deler av mandlene, overflaten. Ikke narkose men en bedøvelses-spray som blir sprutet på. Og ja- det kom røyk ut av munnen:) Men- igjen- jeg anbefaler å ta problemet ved roten og fjerne hele mandelen og roten til alt ondt:)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #17 Skrevet 29. mai 2008 Er det vondt å fjerne mandlene? Jeg var enormt plaget med halsbetennelser i oppveksten,og har mange ganger tenkt få dem fjernet. Er det nok at man har plagsomme groper,altså?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #18 Skrevet 29. mai 2008 Ser at det ikke bare er jeg som har det problemet. Men jeg har faktisk ikke merket noe til det etter at jeg ble gravid. Har tenkt mye på å fjerne mandlene jeg og, men skulle ønske jeg gjorde det før jeg fikk barn. De jeg kjenner som har gjort det har vært sengeliggende i et par uker, og ikke i stand til å gjøre noe som helst. Med snart to barn, og en mann som jobber mye overtid blir det litt tøft. Men kommer problemet tilbake så gjøre jeg nok det.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #19 Skrevet 29. mai 2008 Har sett folk komme på sykehuset med store blødninger etterpå (da jeg jobbet på legevakt). Er det kanskje ikke så lurt når man er voksen?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #20 Skrevet 29. mai 2008 JA- vondt er det å få mandlene fjernet!! Kjennes ut som en inni helvete vond halsbetennelse som gjør hvert svelg veldig smertefullt. Må bare ta til seg flytende næring de første par ukene etterpå. Jeg raste ned 11 kg på de to ukene, så ribbena stikke ut!! Og ja, hvis du har stinkende klumper i gropene i mandlene og dette er til plage og sjenanse for deg, er det nok for å få dem fjernet. Var ihvertfall det for meg!! Jeg leste min egen journal etter operasjonen og det sto at de hadde slitt en stund med å få stoppet blødningen i halsen etterpå så jeg lå inne p sykehus en stund pga dette. De som kommer inn på legevakta med blødning fra halsen etterpå tipper jeg har brutt første regel; holde seg helt i ro etter operasjonen. Anstrengelser er ikke bra for sårtilhelingen. Ikke den beste situasjonen å være i å ha ansvar for to barn mye alene nei, for man blir sengeliggende en stund etterpå,. Bør høre om å få litt avlasting fra noen i så fall..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2008 #21 Skrevet 29. mai 2008 Har slitt med dårlig ånde hele oppveksten, er operert i halsen pga en ulykke da jeg var 8 år, trodde den dårlige ånden kom pga det. Husker ikke hvordan det var før ulykken, da var jeg så liten og det var kanskje ikke så viktig. Men, ja, det kommer innimellom gule klumper og også matrester som stinker opp. Har aldri tenkt engang at roten til problemet kan fjernes. Men da tror jeg ikke det er så lenge til jeg er noen madler fattigere. Takk vakre kvinner her inne for at dere tar opp slike ting som jeg ikke visste at jeg lurte på eller at det gikk ann å gjøre noe med;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå