Gå til innhold

fødsel etter turnus

TuttaV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Jeg ser nå på muligheter for når det passer å bli gravid, og har i den forbindelse noen spørsmål.

Jeg er medisinstudent, og skal jo i fremtiden ut i turnus.

For de som ikke er kjent med ordningen, så fungerer den på følgende måte: jeg jobber 12 mnd på sykehus og 6 mnd i kommunal tjeneste, med vanlig full lønn.

Dersom jeg skulle blir gravid i løpet av turnustjenesten slik at termin er ca 1mnd etter avsluttet turnus, hva har jeg da rett på?

Arbeidsforholdet til turnusstedet er jo da avsluttet og jeg er "arbeidsledig", men har jeg fortsatt rett på penger fra NAV? (altså 44 uker med full stønad?) Jeg har jo tross alt arbeidet mer enn 6 av siste 10 måneder.

Finner følgende i lovverket "En del kvinner slutter i arbeid etter at de har opptjent retten til foreldrepenger ved fødsel og er uten inntekt en tid før de tar ut foreldrepenger. Dette er fullt mulig i henhold til regelverket."

Jeg forstår det slik at jeg har rett på full stønad av det som står her, men stemmer mine antagelser? og hvem er det da som utbetaler pengene? Jeg er jo ikke lenger ansatt ved turnusstedet. Er det da Nav lokalt?

Vil gjerne ha alt inn med teskje, og blir veldig glad for alle svar jeg kan få :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja du vil da ha rett på foreldrepenger og vil få de direkte fra NAv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...