Gå til innhold

Morkaken over livmorhalsen!!

bratt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fra starten av hatt morkaken til tvilling 1 over livmorhalsen, legen har håpet på at det vil flytte seg etterhvert, noe den også har gjort men den ligger enda en tanke over livmorhalsen og da blir det keisersnitt.

Noen med erfaring på området?

Jeg er nå i uke 28 og ønsker å føde naturlig, men da må den flytte seg enda lenger oppover, så jeg håper den vil gjør det de neste ukene.

Legen snakket også om evt blødninger som kan komme om jeg får rier, så lurte på om andre her har opplevd noe lignende??

Fortsetter under...

Hei! Dette har jeg erfaring med! Jeg fikk samme beskjed som deg, altså at den ene morkaka delvis stengte for åpningen, men at den antakelig kom til å flytte seg etter hvert.

Et par uker etter dette, husker ikke akkurat hvilken uke jeg var i da, men rundt 25 kanskje, begynte jeg plutselig å blø. Det opplevedes som ganske dramatisk, ble hentet i ambulanse og kjørt til sykehus. Heldigivs var alt bra med de små. Ble lagt inn til observasjon noen dager. Blødningen ga seg nokså raskt, så jeg fikk dra hjem igjen. Ble imidlertid lagt inn igjen to ganger til pga småblødninger. På det lengste lå jeg nesten en uke.

Så vidt jeg husker ble jeg fortalt at morkakene kunne fortsette å trekke seg unna til uke noen og tretti, og dette skjedde med meg. Plutselig viste UL at "banen" var klar, og etter det har jeg heller ikke hatt noen problemer. I dag er jeg uke 38+2, og alt ligger til rette for vanlig fødsel.

Så vidt jeg har forstått er hovedårsaken til at de tar foranliggende morkaker og blødninger så alvorlig er at de er redd for morkakesvikt, og det vil i så fall kunne være svært skummelt for både deg og barna. Nøl derfor ikke med å ta umiddelbar kontakt med fødeavdeling dersom du opplever blødninger av noe slag.

Når det er sagt går det jo som regel bra, så det er ingen grunn til å bekymre seg alt for mye heller.

Uansett, lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...