Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann.

jeg lurer på om noen som har tatt hjemmeinseminering kan fortelle litt om det? hvordan dere gjorde det? gjorde det vondt? fikk dere sprøyta på klinikken eller kjøpte dere den på apoteke?

litt mange spm her ja:) hehe

setter pris på svar:)

Skrevet

Jeg har jo ikke noe fasittsvar, men kan jo komme med det som har funket for oss ( 2 ganger ).

Når det gjelder utstyr er det enkelt og greit. Du trenger en kopp ( vi har brukt sånne urinprøveglass ) og en sprøyte kjøpt på apoteket. Jeg har hørt forslag om mange forskjellige størrelser på sprøyta, men jeg har likt best å bruke en vanlig 10 ml sprøyte.

Når det gjelder selve insemineringen så har jeg brukt å legge noen puter under rumpa for at sæden skal renne litt enklere inn. Det er også viktig å sprøyte den rolig inn for sprøyter du for fort kommer den bare rett ut igjen. Jeg pleier også å knipe iherdig under insemineringen for jeg har fått for meg at dette hjelper den litt på vei, men aner ikke om det har noe å si. Det som jeg vet ganske sikkert er at en orgasme kan hjelpe svømmerne på vei så har du mulighet til det er jo det å anbefale. Etter at du har sprøytet alt inn er det jo bare å ligge å vente og jeg har pleid å ligge minst 30 minutter, men vet ikke om dette er nødvendig.

Det er ikke vondt eller ubehagelig i det hele tatt :)

Skrevet

tusen takk for svar:)

kjempebrae tips:)

men var ikke sprøyta vond å stikke inn?

skal den langt inn eller?

Skrevet

En 10ml sprøyte er ikke stor i det hele tatt og kommer ikke så langt inn at det gjør vondt.

Det finnes sikkert andre sprøyter å bruke også som er både større og kommer lengre, men som sagt så har dette funket fint for meg i hvert fall :)

Skrevet

hei på deg :-))

Regner som en dreven insiminator...har gjennomført manaannggge hjemme insiminasjoner det siste året.

Min erfaring er at det er best å bruke en 1ml sprøyte, du får kjøpt dem på apoteket. De er tynne og litt lengre enn de andre sprøytene. Putt sprøyten så langt inn som mulig, du må nok gjøre dette et par ganger siden det gjennonsnittlig er over 2 ml med sæd under hver "sprut".

Pass på at sæden dolder kroppsvarme hvis dere venter litt før dere putter den inn ( bør ikke vente mere enn ca 20 min.)

Lykke til

Skrevet

så snille dere er:)

setter veldig stor pris på svar...

skal utføre insemineringen i neste uke, da jeg mest sannsynlig har EL mellom 5-10 juni.

skal ta første runde på kvelden den 5,og så hver dag tilogmed den 8.juni.

jeg må reise for å gjøre dette,så derfor er det litt tidsbegrenset

tror dere det holder å ta siste inseminasjonen på morgenen den 8? sæden lever jo opptil 5 dager inni ?

igjen,tusen takk for svar:)

Skrevet

Sikkert best med max 20 minutter, men de gangene jeg har blitt gravid så har jeg faktisk ventet opptil 30-40 minutter ettersom jeg måtte kjøre og hente. Så det er jo ikke krise om det gårlitt lengre tid heller, men som du sier bør den holdes kroppsvarm ( jeg puttet den innenfor bh'en ).

Skrevet

Vanskelig å svare på, men det burde jo holde. Det kommer vel kanskje ann på kvaliteten på sædcellene? Dette har jeg egentlig ikke greie på.......

Skrevet

det var jo et supert råd:) skal huske på det:)

gleder meg til å sette igang her...

funket insemineringen på første forsøk hos deg/dere?

Skrevet

Første gangen jeg ble gravid ble jeg det på fjerde forsøk ( og har en gutt på 2 1/2 år nå ). Denne gangen brukte vi 3 forsøk før spira satt og jeg er nå 32 uker på vei.

Så ikke gi deg hvis du ikke lykkes på første forsøk :)

Skrevet

er litt fortvilt nå...har jo aldri sjekket om jeg har eggløsning...men på de testene man tar på nett i forhold til syklusen osv,så skal jeg ha EL mellom 5-11 juni...

men nå leser jeg at mange kan ha eggløsning flere ganger i mnd...

rett etter mensen og helt forskjellige dager enn det testene viser...

vet ikke hva jeg skal gjøre...må jeg ta eggløsningstest hver eneste dag for å finne dette ut??

er kjempefortvilt nå :(

noen råd?

Skrevet

EL-testing synes jeg personlig er noe herk, usikkert og unødvendig dyrt etter hvert når man skal holde på med insem. Hjemme eller hos klinikk. Ved insem. gjelder det å klaffe eggl. kanskje på den ene innsprøytningen, ifht par som har mulighet til å ha seg over flere dager i eggl. perioden.

Løsningen for de fleste som har lest seg opp, fulgt med eller 'oppdaget' muligheten gjør følgende: Bestiller ul time hos gyn. noen dager (3-4) før forventet eggl. Gyn. måler follikler (eggposer) str. som vanligvis er 19-22 ved eggl. De vokser ca 2 mm pr. dag. Gyn. kan da finne tidspunktet du kan sette eggl. sprøyte (resept,feks.Ovitrelle 340,-). 36 timer etter å ha satt sprøyten får du eggl.

Effektivt, billigere, enkelt og mer kontrollert ! Så hvorfor kave og lure ?

Skrevet

Jeg brukte ca 3 tester hver periode så om du har kontroll på syklusen din trenger det jo ikke å bli så veldig dyrt ( jeg endte opp med å kjøpe 2 pakker CB digital på billigtester til 199,- for å teste de tre månedene jeg trengte.

Til HI angående EL. De aller fleste har såvidt jeg vet bare EL en gang imåneden og vet du syklusen din sånn ca står det på pakningsvedlegget hvilken dag i syklusen du burde begynne å teste.

Skrevet

som sagt,har en syklus på 32 dager,så ifølge testene jeg har tatt på nett, så skal jeg ha EL mellom 5-11 juni...

vi får se hvordan ting går...

tusen takk for fine råd:) er vel egentlig jeg som ikke har tid til å vente..hehe:)

Skrevet

heisann,du anonym som snakket om gyn.un...

HI her...

når man skal få time hos gyn,må man da ha henvisning fra fastlegen eller kan man bare bestille time på egen hånd?

vet du sånn ca hva en slik undersøkelse koster?

jeg har lenge tenkt på at jeg ønsker å ta denne eggløsningssprøyten,men har trodd at det kanskje kunne være vanskelig å få det til... at man kanskje må ha spesielle grunner til å få denne sprøyten?

dette er jo den aller beste løsningen for meg,siden det er reising og slikt involvert.

setter pris på svar:)

Skrevet

Jeg er anonyme som nevnte gyn. Hvis du ikke skal bruke privat gyn. (dyrt og undødvendig), ber du om vanlig henvisning til gyn. fra din fastlege. Du velger selv gyn., kanskje du bruker en allerede til ordinære undersøkelser. Med henvisning betaler du vanlige takster, 200-300? timen da gyn. har driftstilskudd. Det er en rask og enkel innvending ul undersøkelse for gyn. Enten har gyn. din erfaring i hva du ber om, eller du forteller hva du trenger. Tilbake i tid (jeg har holdt på en stund)gikk jeg fra Stork og over til Nordica - Nordica ber alle bruke eggl. sprøyte, uansett. Nordica vil planlegge insem. tidspunktet samtidig som det er, som du sier, bedre løsning for oss vedr reiseplanlegging osv. Rutinen ved Nordica er at du ringer rett etter ul hos gyn. og forteller follikel str. - deretter bestemmer de når sprøyten skal settes og når man skal inn til insem. Og mål slimhinnen ! den burde være fra 7-8mm tykk ved eggl., ellers har spermen lite å svømme i.

Jeg vet ikke hvilken klinikk du hører til, men denne løsningen kan brukes uavhengig klinikkens rutiner. Vi må finne ut av gode løsninger selv også, ikke alle leger er inneforstått med hjelpemidlene vi kan bruke.

Men resepten og ul må du altså ordne selv før du reiser.

Langt svar, men håper du kommer igang med sprøyte løsningen - det letter litt på stresset og du redsuerer ikke minst sjansen for bomtur !

Skrevet

oi,den informasjonen satt jeg pris på:)

fikk jo vite masse der:)

jeg er som sagt ny i gamet, men kommer mest sannsynlig til å velge nordica...synes de virker meget bra,og ikke minst billigere enn stork:)

men hvordan gjør jeg dette? må vel først ha infeksjonsprøvene hos fastlege,så bli sendt videre til gyn? hva skal jeg be om da? ul?

sjekker de da alt de skal da,eller burde jeg be dem om å sjekke andre ting også?

ble mye spørsmål her ja..hehe:)

den eggløsningssprøyten virker jo bare utrolig bra da...

vet du om det er lurt å gå på pergo i tillegg,eller er det bare hvis man trenger det?

tuuuusen takk for kjempegod svar,råd og tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...