Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har pcos og skal begynne med pergo imorgen, men har akkurat fått vite at mannen min har litt dårlig sædkvalitet. Er det noe vits å ta pergo da? Hva kan evt gjøres for å forbedre sædkvaliteten?Håper også på svar fra noen som har erfaring med pergo. Er veldig engstelig for å få flere store cyster pga. pergo da jeg helst ikke vil igjennom flere operasjoner. Er det noen som har fått cyster eller andre vanskelige bivirkninger ved bruk av pergo? Jeg får snart lyst til å gi opp. Har prøvd å bli gravid i ca 1 år. Blir så lei meg hver måned når TR dukker opp. Var gravid med mannen min for noen år siden, men mistet i 6. mnd.

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kan desverre ikke gi deg noen råd ang sædkvaliteten. Men jeg kan si deg hvilken STOR bivirkning jeg fikk ved pergo: jeg fikk en nydelig datter :)

Jeg gikk på fire pergo-kurer, og spiren satt på den siste. Jeg fikk vel noen "små" bivirkninger av pergoen i den perioden jeg gikk på dem, men husker dem ikke nå. Jeg kaller dem små, for jeg regner med at jeg hadde husket dem om det var store ;)

Sa ikke gyn hva dere kunne gjøre for å bedre sædkvaliteten da du fikk pergoen?? hm.. hvis han røyker, så bør han iallefall slutte med det.. og spise sunt..? tror de har ganske bra peiling på dette inne på "slitere". hør med dem, du !

Masse lykke til! Dette går så bra så ;)

-BAcer

Skrevet

Hei.

Takk for svar. Gratulerer med datteren og graviditet igjen:-) Det er så godt å høre om de med pco(s) som har blitt gravide. Da er det liksom litt mer håp. Var hos legen i januar som sa at jeg har pcos og antagelig ikke kan bli gravid! Det er jo litt dårlig gjort av en lege å si rett ut har jeg forstått senere. Jeg har jo til og med hatt el 2 ganger siden januar.

Hvor lang tid tok det før du ble gravid med nr. 2? Og hvor lenge hat du visst at du har pcos?

Har nå tatt pergo i 3 dager og merker foreløbig ingenting.

Når det gjelder sædprøven til mannen min, tror jeg den var litt feil. Den var bare litt dårlig, men nå skal han prøve å halvere røykingen ihvertfall.

Skal ihvertfall gå på pergo i 4 mnd og se hva som skjer. Tok du pergo hver måned eller annenhver måned? Noen sa at det ikke er bra å da de hver måned.

Lykke til med alt:-)

Skrevet

Takk skal du ha :)

Ja, det er ikke noe fint gjort av legen og si slikt! Har hørt om flere som får beskjed om at de ikke kan får barn pga pcos. For noe tull! Det tar bare litt lenger tid..(Perfeksjonisme tar jo litt lenger tid :P)

Med nr 2 gikk det overraskende fort! Det er bare 3 mnd siden jeg sluttet på pillen. Har gått på Metformin i disse 3 mnd. Fant el ved temping. Kjempespennende :)

Jeg fikk Diane da jeg var 18, men forklaringen var "pga jeg hadde litt mer mannlige hormoner enn vanlig.." Så jeg fikk ikke diagnosen før nesten 1 år etter pilleslutt for 3 år siden. Så jeg har visst det i litt over 2 år.

Så bra at du ikke kjenner noen bivirkninger enda. Håper du slipper unna dem ;) Bra at han skal kutte ned på røykingen! (Det beste er jo at han slutter helt da ;) Best for deg som skal gå gravid og for babyen som kommer)

Jeg gikk på enkle kurer fire måneder etter hverandre, uten pause.. Har hørt at de fleste har pauser imellom, men jeg fikk beskjed om å kjøre på hver mnd.

-Lykke til videre :)

Skrevet

Takk for svar igjen:-)

Bare et spørsmål ang temping. Hvordan finner du eggløsning på denne måten? f.eks. når på døgnet måler du osv...

Har aldri prøvd dette før, men har prøvd el-tester. Disse skjønte jeg ikke så mye av, men fant at jeg har hatt el ved blodprøve hos legen.

Skrevet

Det anbefales å tempe før du står opp om morgenen, med én gang du våkner. (Med temp.måler som har 2 desimaler, ikke 1)

Tempen får et lite fall på selve el-dagen, og etterfølges at 3 stigende temperaturer dagene etter. Det er derfor ikke lett å finne el, men en får iallefall bekreftelse på OM man har hatt el.. FF registrerer det for deg. (Om du bruker FF, da. fertilityfriend.com. Her kan du registrere tempene dine og få en lett oversikt)

Da jeg registrerte tempene mine første gang, fikk jeg vite hvor mange dager jeg hadde i syklusen min. Da gikk jeg inn på babyverden.no og sjekket når neste el kunne komme. (Iom at jeg ikke har stabile sykluser, så ble dette en ca-dato.) Så jeg prøvde å følge med på om tempen sank rundt den tiden og hvordan utfloden så ut. Og når det var rundt den tiden, så sank tempen. da tok jeg en el-test for å sjekke. Og fikk positiv :)

Ble kanskje litt rotete dette, men gå inn på fertilityfriend.com og sjekk det ut! Ser skummelt ut i begynnelsen, men er faktisk veldig lett å bruke og forstå!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...