Gå til innhold

Dere med fire eller flere barn...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må være tøft å gi fra seg gården du har odel på. det hadde nok aldri jeg klart. Men det er jo ikke så lett når du er alergisk da.. Hadde død på meg hadde jeg vært allergisk mot dyr.. huff..

Ei venninne av meg fullammet sin førstefødte, og bare 3 mnd etter han var født var ho gravid igjen.. så det er ikke alltid det er så sikkert som man gjerne tror ;)

Jeg går inn med positiv holdning til amminga, tenker bare positivt, dette går bra NÅ kommer det masse melke her!

Hvis en tenker negativt, stresser og slike ting kan man jo stoppe melka..

Vi tenker og håper på det beste, så ser vi hva som kommer :)

Jeg har alltid hatt et veldig avslappet forhold til det med å føde.

Har nok hjulpet godt å hatt ei mor som har jobbet på føden, som jeg pratet masse med om dette med fødsler, helt fra jeg var lita. Det har alltid intr meg.. var med mamma på føden og fikk kikke da ho jobbet der, da gikk jeg på barneskolen tror jeg..

Og vi pratet masse om alt dette i alle år..

Så jeg fikk et rolig syn på alt med fødsel.

Og jeg føder raskt og lett. er utrolig heldig, tror ikke jeg hadde taklet så veldig godt det å gå i maaaaaaange timer/døgn med rier..

det er fryktelig intense smerter når det går så raskt, men heller det enn vondt i evigheter!

Så hvis alt går bra i svangerskapet og alt ser bra ut sattser vi på å føde hjemme :)

Blir mer avslappet da, og far vil få bidra på en helt annen måte.

Det vil bli en stor opplevelse for oss begge :)

Vi drev oppdrett på kaninene ja, og leverte til slakt.

Utrolig godt med grilla kanin :)

Her raser dagene avgårde stort sett.

Men jeg er så trøtt hele tida at jeg vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg. kunne sovet hele døgnet.

Så i dag ligger jeg så og si bare rett ut og lader batteriene litt. Ungene til mannen min kommer i morra, så da blir det ikke mye fred i huset på 2 uker.. hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fødsel nr 4 var den beste!!!svake veer kom etter jeg sto opp ca 09.30,gikk i dusjen,så ble de sterkere og sterkere men ikke direkte vondt.henta kællen på jobb ca 12 og var på sykehuset halv 1.13.27 ble minimor født,ikke et sting,og med minimale smerter...drømmefødsel jeg håper jeg får igjen nå!!!

Skrevet

kan tenke meg du er trøtt:) 4 mnd etter fødselen virket eg ikke i det hele tatt..hadde eg vert gravid i tilegg hadde det aldri gått...synst du er flink:) det er utrulig ka en mamma klarer viss hun må da:) du får bare la husarbeidet ligge å sove mest mulig, pluss prøve å trene det du orker:) vi har vaskehjelp og er så ufattelig glad for det:) vanvittig god hjelp...det er nok en skal gjøre i huset og med unger og slikt:) er fryktelig sliten..har så lyst på energi:) har lyst å jogge en tur og slikt:) eller gå lang tur i fjellet:)

klarte ikke slakte kaninene mine..selgte dem til dyrebutikk:) orker heller ikke spise kaninkjøtt,men har hørt at det smaker kyllling?

mener det skal være mere vanskelig å bli gravid da en fullammer , selv om det absolutt ikke er noe sikker beskyttelse... mulig eg tar feil...det må vel være litt sjokk å få positov test så fort etter en fødsel:) eg hadde sikkert blitt veldig, veldig glad, barn er alltid hjertelig velkommen,men hadde vel følt at eg gjekk gravid i 18 mnd i strekk...forstår at du er sliten:) har du en mann som kan hjelpe til (eller jobber han mye?),eller en mor? kanskje de litt eldre barna kan ordne litt i huset og få ukelønn?

tenker mye på fødselen,min bestemor spurte om eg kvidde meg i dag...eg sa nei,fordi eg skal ikke føde...da vart hun litt bekymret...det er så urettferdig..min bestemor og hennes søstre er så tøffe og har så lette fødsler...hvorfor kunne eg ikke arvet noe av dem???? jaja:) det skal bli godt når alt er over, håper bare vi overlever:) gleder meg til å se gutten,lurer på hvordan han ser ut og gleder meg til å se hvilken personlighet han får:)

når var det du skulle til legen igjen?

Skrevet

Min 4 var vel egentlig også den beste tror jeg

Riene var så vonde og harde som de aldri har vært før, men resten var bare en drøm.

Var bare to små svake press og et spolosj så var lillegutt ute.

Trengte heller ikke å sy, og ikke var det vondt heller

Jeg var i så storform som aldri før, men jeg pleier alltid å være fryktelig opplagt og full av energi etter fødslene mine.

Fikk kjeft av JM da jeg svinset frem og tilbake og tok bilder av nybakt far med sønn i armene, da de skulle ha meg over i ny seng.

Du er i fin form ser jeg sier ho?

Å jada sier jeg og gliser.

Ja jeg ser det, men du må tenke på livmora di. Så opp i senga med deg!! Jeg bare jada jada.. hihi

Og de som kom på besøk sa jeg så så opplagt ut skulle ikke tro jeg hadde født i det hele tatt.

Men det fikk jeg høre med de 3 første også

Håper det går som en drøm denne ganga også.

Er litt spent på hvordan riene blir.. De var så harde med nr 4 at det var... ja hva skal jeg si.. Vondeste jeg har kjent!

Hadde fryktelig mye kynnere, harde og mange og ofte under svangerskapet, så jeg spøkte med det at lillegutt kommer til å komme ut av seg selv han så sterke som disse kynnerene er..

Og det gjorde han nesten. Hadde ikke trengt å presse de 2 gangene.

Jeg holdt igjen så lenge jeg klarte, lå å tenkte ikke presse ikke presse ikke presse enda.. for da kunne det være jeg ikke revnet.,

Kjente han kom langt ned, så da ga jeg bare to små press og der var han..

Deilig å slippe å sy og ha vondt :)

Jo du har rett i den med amminga.

Mange som nesten bruker det som prev. :)

Ikke mange som blir gravide mens de fullammer tror jeg.. men det skjer jo ;)

Vi hadde jo ikke helt tenkt oss fler da kan du si.

Men jeg sa det nå hele veien, fra 2 uker etter jeg fikk lillegutt at det hadde ikke gjort meg noe å bli gravid igjen med ei gang. For skulle jeg ha fler så måtte det bli nå, for når jeg er 30 er jeg ferdig med å få barn. Og jeg fyller 30 i mars.. Og regner med dette blir en februar-mars baby.. så da rekker jeg det akkurat.. hehe..

Gubben trodde ikke "lillemor" kunne begynne å virke så fort, at jeg kunne bli gravid igjen så fort. Hallooooo sier jeg.. det vet en aldri.. neiii han visste jo det da.. hihi

De siste ukene før jeg fant ut jeg var gravide begynte vi å være forsiktige. Men da var det alt for sent.. Fort gjort det der.. hehe

Gleder meg bare masse til babyen kommer, men det er så leeeeenge til.. sukk..

er også så nysgjerrig på hvordan den ser ut, hvor stor den er osv osv..

det var ikke så lenge til du hadde termin?

nærmer seg vel fort nå :)

håper da bestemor di kan ha litt forståelse for deg. det er ikke alle som er så heldige å føder raskt og lett..

jeg hadde aldri i livet holdt ut i ørten timer med masse vondt. da hadde jeg dødd på meg!

jeg skal til legen på torsdag. gleder meg. håper ho får meg inn på ul kjapt. ho kommer sikkert til å le når jeg sier det er en til på¨vei.. hehe..

mye trøtt og svimmel ja + et veeeeldig krenglete bekken.

mannenen min har vært flink til å hjelpe til i helga <3

han er lastebilsjåfør så det er mye sene kvelder.. så da er det ikke så mye overskudd han har bestandig til å hjelpe til så mye...

men alt går :)

Skrevet

blir så nysjerrig på hvor langt du er på vei:) tenk viss det er to,hihi:) da får du trillinger:) hadde eg vert deg ville eg bestilt tilme på volvat med en gang:) kommer fortere til og det koster en liten tusings for å vite:)

bekkenet ditt: går jo til en bekkenspesialist som prøver å fortelle alt han kan om bekkenet hver gang eg er der, det er mye du kan gjøre for at det ikke skal gjøre vondt..(de meste vet du vel) men kan være greit å få tipsene i tilfelle det var noe du ikke visste?

...når du reiser deg opp eller løfter skal du trykke slik du gjør når du føder eller er på toalettet...

knipeøvelser 8 sekunder kniping 8 ganger hlest 2-3 ganger hver dag...

ligg på ryggen å beveg bekkenet ned og opp

brett en gammel babydyne en gang og ha den mellom beina fra trusa og ned til hælen når du sover

ha beina mest mulig samlet

gå i terreng,tren til du får vondt så stopp

bekkenbelte

bruk krykker før det blir nødvendig..på dager der du har litt ekstra vondt

bassengtrening

kanskje noe av dette kan hjelpe?

du er 29 år og har snart 5 barn..du har stått på.. står respekt av det...har bare hatt to svangerskap,men er så ufattelig sliten...har fult arbeid med å springe etter 1 åringen og passe på magen..blir vel verrre neste gang med to små og stor mage:) slik du har det nå:) men det er verdt det:) barn er helt fantastisk.)

håper du får deg vaskehjelp,du kunne trenge litt avlastning..min mann jobber mye også,det er ikke alltid like lett:)

idag har vi vert på handling og elektrinkeren har vert å ordner oppvaskemaskin..har ikke hatt oppvaskemaskin siden eg var 16 (minus et halvt år) så er veldig, veldig glad...alt blir så lettvindt:) kjøkkenet beynner å bli så fint, bare malinga igjen nå..har valgt ut farger,fliser, kjøkken og benkplate selv og det ser så flott ut..er så glad..

min bestemor forstår at eg er redd,hun prøver alt hun kan å oppmuntre meg...i går tenkte eg på fødselen sist og vart så svimmel at eg ville svime av, beina og armene vart helt slappe...er bare så sinnsykt pysete..hater det, vil jo være tøff:) ikke meningen å plage deg med dette,men det er godt å prate med noen:) min kjære forstår ikke helt hvordan eg har det..damene i hans familie er noen tøffinger:) så alle er tøff utenom meg:)

vi har nettop komt inn fra en tur og gullet sover i senga si:) skal rydde litt og legge meg tidlig:) vi har prøvd tøybleier i dag og det gikk strålende:) har du prøvd det?

Skrevet

Ganske så spent og nysgjerrig selv på når jeg får termin.. ;)

Skal endelig til legen i morra.. Håper ho får meg fort inn på UL.

Er ei flott dame så jeg tror nok ho prøver å få meg inn så fort det er mulig.

Om det skulle drøye ringer jeg bare dit jeg var til tidlige ul i fjor da jeg gikk med lillegutt, kostet 800kr. Verdt hver ei krone når en får se spira si og ser at alt er i orden :)

Men skal nå prøve meg å komme inn på ul via legen først da. ;)

Oppvaskmaskin er en genial ting. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten.. hehe. jeg er ikke skapt til å vaske opp det er helt sikkert ;)

Her går egentlig dagene til å ligge på sofaen mest mulig og gjøre minst mulig. er så trøtt at jeg kunne sovnet i vinkel tror jeg... og så svimmel til tider at jeg klarer nesten ikke stå på bena..

Men jeg skal ikke klage jeg..Den lille er verdt alt :)

Du plager da slett ikke meg med å fortelle hvordan du har det osv

Skjønner deg kjempe godt jeg, selv om jeg ikke har hatt det så tøft som du har det.

De mannfolka er ikke de flinkeste til å skjønne ting og vise forståelse. Har selv en slik mann.. Må mates inn med teskje,,hehe..

men de er jo søte og da...

Jeg elsker å prate om svangerskap og fødsler.

Alltid intr meg veldig.

Jeg er styrer i fødsel i fokus, og de har fått til et Doula kurs, som skal gå nå i høst. Har utrolig lyst å melde meg på der.. men det koster litt, ene helga er i trondheim og andre helga i oslo. Så det vil bli en del reise penger + kuset. Men det er jo verdt pengene da.. Blir jo en slags utdannelse. Vil få kursbevis... er første gang det er Dolua kurs i norge :)

Kjempe spennende....

Har også en liten drøm om å bli jordmor men det er så lenge på skolen.. sukk..

jeg er ikke no skole geni, og vet ikke om jeg hadde klart å komme meg i gang igjen.. Er litt redd for å ikke klare det, har glemt så mye etter jeg gikk ut av 9 klasse.

Gikk ikke videre på skole, begynte rett i jobb....

Men man vet jo aldri.

Er jo ikke for gammel enda til å slenge seg på skolen.. hihi.

måtte jo blitt å vente i 2 år da.. klarer ikke gå fra ungene når de er bitte små...

Ellers er alt bra her

Gubben har fått helt fiske dilla på hjernen igjen.

Han fikk en slik røykeboks, til å røkye fisk i, av meg til bursdagen og dette er visst kjempe gøy. hehe

I går var han og ungene hans ute å fisket og kom hjem med ikke mindre enn 200 makrell... sukk.. hehe

Han vil ha min far bort i dag og ha han med ut på sjøen. Pappa kan alt om fisk så mannen min syns det hadde vært så moro å hatt han med. Koselig det :)

Hvis foreldrene mine kommer bort tenkte jeg guttene kunne ut å fiske og vi jentene + lillegutt da, kunne ta oss en shoppe tur ;) hehe

Håper alle får en strålende fin dag c",)

Skrevet

hvor mangen barn har du hjemme på dagtid da? har jo bare gullet og kulemagen,men det er nok..

har annstrengt meg maksimalt de siste dagene for å gjøre min datter og min kjære glad og i dag er eg blitt pang sliten..min mor kommer i dag og er så takknemlig for det:) hun tilbydde seg å kjøre meg til behandling og passe jenta mi,pluss at hun har gjort en del ærend for meg i dag...eg har ikke bil, når eg skal til behandling må enten min mann ta seg fri eller så må eg ta 3 busser til og 3 busser tilbake..vanligvis er minst en av bussene så full at eg må vente på neste...må begynne ganske tidlig på mårningen får å komme til lege,jordmor,helsestasjon og bekken spesialisten...vanligvis går det helt fint, vi koser oss med å ta bussen..men i dag er eg så skutt at det var godt med hjelp:) gullet er så glad i mormor,hun ville ha på seg kjole og har snakket om mormor i hele dag:)

håper inderlig ikke du må renske de 200 makrellene:) har dere stor frys:) det er veldig fint å ha en mann som fisker når en har mangen barn.) fisk er sundt og dyrt:) mat budsjettet kan bli stort viss ikke.)

prøvde å finne ut hva vi brukte pr mnd på 2 voksne og 1 barn, 5-6 tusen...da tenker eg mitt viss vi skulle være så heldig å få mangen barn:) og det er bare maten:) barne klær er så dyrt fordi de vokser så fort...har reknet litt på dette, når en planlegger så mangen barn tenker eg at en må være helt sikker på at økonomien strekker til:) trur det skal gå fint;) du har vel litt erfaring med dette:) har fått annbefalt å kjøpe klær på salg som ungene kan bruke neste år..men dette er jo så vanskelig..en vet jo ikke hvor stor de blir..unger vokser jo i rykk og napp:) hvordan gjør du det, nå har du jo snart 7 barn,da er vel slikt lurt? liker å planlegge ting,selv om det er mangen år til:)

mannen min bare himler med øynene når eg begynner planleggningen min:) før levde eg helt i nuet,men etter eg fikk barn har eg forandra meg totalt..blitt annsvarsfull og kjedelig...

skal du ta fag fra vidergående vil ag annbefale deg å ta det på skolen og få standpunkt karakter..eg har som sagt tatt 10 privatist eksamener og det er ikke lurt...mye lettere å få standpungt og bli trekkt ut i noen få fåg:) har tatt disse med baby og kulemage...ikke å annbefale det heller:) eg får sååå dårlig samvittighet...du hadde nok passet til jormor,du har iallefall den roen og ommsorgen virker det som:)

det blir mangen feil her..er så trøtt og bokstavene går i surr for tiden.) hihi:)

ha en fin dag du også.) go betring:)

Skrevet

har laget en ny tråd, der jeg skrev litt om legebesøket i dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...