Gå til innhold

Eeeeek, ødelagt bunadskjorte???

Anbefalte innlegg

Har for første gang siden den var ny, vasket bunadsskjorta mi (den er ikke så gammel + bare blitt brukt et par timer av gangen siden da) og nå har den fått stygge svarte flekker (som ikke var der før jeg vasket den) rundt der som den store sølja skal være. Klarer ikke skrape det bort med neglen. Det er hvit linskjorte med hvitt broderi på. Går et å bruke klor eller ødelegger jeg stoffet da?

Mistenker at det kan ha noe med pussen jeg har brukt på sølja siden det er rett under der, men kan det bli svart av å bli vasket med "Biotex hvitt" (som var det jeg ble anbefalt å bruke)? Lå natta over i bløt med Biotex hvitt'en (ble anbefalt dette da den fortsatt er litt gul-lig pga helt ny) før jeg kjørte den en omgang på skånevask i maskinen med samme vaskemiddel...

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137851874-eeeeek-%C3%B8delagt-bunadskjorte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det svarte er nok skitt fra sølvpussen.

Legg skjorten din i biotex hvit, tror du kan bruke vann opp til 60 grader men ring husfliden og sjekk.Bedre å sjekke med de iom at du har bunadskjorte med broderi.

Jeg bruker biotex og min er helt hvit. MEN aldri i vaskemaskinen, lin er et naturfiber og skal taes vare på som en kulturskatt.

Neste gang du har brukt bunaden din vasker du skjorta med en gang, legger den tørr i et putevar og lar den ligge til neste gang. Stryk før bruk. Bunadskjorter blir lett gule av å ligge strøkne over lengre tid.

Om biotexen ikke virker kjøper du noe som heter nylonvask, det tar alt!

HVilken bunad har du?

Nylonvask som i den blå tuba mormor alltid hadde liggende som er genial på vinduer?? Skal den løses opp i vann som anvist på tuben da eller?

Får prøve å legge den i bløt igjen med biotexen først, så får vi se. Har forresten ...ehm.... Rogalandsbunad (men ikke husfliden sin) med Jelsamønster. Skjorta tror jeg er lik for de fleste Rogalandsbunadene...

Forresten noen som har tips til hvordan jeg enklere kan pusse sølvet mitt (til bunaden)? Jeg syns det er så rart for spydet (den man trer gjennom vestgreiene) og mansjettknappene har jeg aldri trengt å pusse, mens de andre greiene blir irrete etter kun kort tid, selv om alt oppbevares på samme måte (i plastpose). Bruker Hagerty sånn type vann som man lar det ligge litt i og så polerer jeg med tørr klut etterpå (evt skyller i rent vann før polering), men det blir jo aldri like fint som det som henger på spydet! Sååå frustrerende! Har i tillegg sølv som er vanskelig å pusse, type bare bestående av snirkler og i tillegg masse dingel (ikke sånn som det "oksiderte" de fleste har til Rogalandbunaden).

Annonse

Bare hyggelig!

Jeg er også en stolt eier av min selvsydde bunad:o)

Her er et utklipp jeg fant i Familien....

Kanskje dere får bruk for det en gang:o)

En bunadskjorte i lin har kulturverdi. Linstoff er ikke like

tilgjengelig som før. Det er derfor viktig at bunadskjorten

din får riktig stell, så du har glede av den riktig lenge. Lin

er et naturmateriale - linfibrene holdes sammen med

plantelim. Valg av vasketemperatur og vaskemiddel er

derfor viktig. For høy vasketemperatur og galt vaskemiddel

løser opp plantelimet, dermed kan bunadskjorten bli ødelagt.

Bruk nøytralt finvaskemiddel, og vask aldri ved høyere

temperatur enn 60 grader. Unngå vaskemidler med blekemiddel,

bunadskjorter trenger ikke være kritthvite, den naturlige linfargen

kan være flott.

La ikke skjorten bli liggende skitten etter bruk, fjern flekker, vask

og tørk den. I handelen fins det flere gode flekkfjerningsmidler,

følg bruksanvisningen nøye. Hals- og ermelinninger kan bli

ekstra skitne, disse kan bløtes fem minutter før vask. Lag en

blanding av like deler vann og fettløsende oppvaskmiddel, fukt

de skitne stedene og gni ligg. Bruk rikelig med vaskevann,

løs først opp vaskemiddelet i vannet. Bundskjorten må ikke

ligge i ro, men klemmes forsiktkg. Skyll den i flere vann, først

i lunkent og etter hvert i kaldt vann. For få skyllinger kan gi

skittengul skjorte. Ikke vri opp skjorten,heng den opp våt -

opp-og-ned med ermene opp på snoren. Bruk aldri tørketrommel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...