Gå til innhold

Øyebetennelse, briller, sol, eksamen og solbriller...hmmm....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sol og sommervarme ute, eller snart i hvertfall, og jeg har store planer å ta med meg bøkene ut og lese til eksamen om en liten stund. Jeg har dog ett problem. For 3 morninger siden våknet jeg opp med en saftig øyebetennelse på ene øyet så da var det av med kontaktlinsene og på med briller (jeg hater briller, men med -5 og -6 må jeg). Jeg bruker nesten aldri brillene så jeg har ikke noe sånt solbrilleting jeg kan ta på dem eller solbriller med styrke i. I tillegg har mannen tatt med seg solbrillene mine i bilen i dag, så jeg må evt låne 5 åringen sine ;-P Så jeg lurer litt.

1. Hvor skadelig er det å ikke ha på seg solbriller ute nå dersom jeg ligger med ryggen mot solen og leser (men solen vil jo komme på de kritthvite sidene i boken og reflektere lyset, så må nok mye endel)?

2. Hvor lurt, eller lite lurt, er det å ta en dagslinse på et øye som er under behandling for øyebetennelse nå som øyet begynner å bli mye bedre? det er fortsatt litt rødlig rundt regnbuehinnen, men hele hviten er ikke rød lenger slik det var, bruker sånn salve morgen og kveld. Fordelen er da at jeg kan bruke solbriller.

3. Alternativt, vil det blir veldig slitsomt for øynene/hode å bare ta på linse på det friske øyet? Da kan jeg jo også bruke solbriller.

4. Eller bør jeg rett og slett holde meg inne? Lese MÅ jeg få gjort, men åååå, strålende sol og meldt 19-20 grader i skyggen om 1-2 timer.... Vil ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar på deg vanlige briller og hatt/caps med brem slik at du får skygge på øynene!

Skrevet

Hmmm, den tenkte jeg ikke på engang! Nå spørs om vi har noen capser da. Hatter har vi ikke, men caps...? Guttene har jo, men deres er for små + at de bruker dem jo. Men vi voksne? Jeg har ikke, men mulig gubben har. *Tulse rundt og lete litt*

Skrevet

Har dere parasoll? Sett opp parasollen slik at den skygger kun for hodet og boken, så er du good to go :)

Ikke ta på linsen i hvert fall, det begynner å renne av øyet mitt bare ved tanken...

Skrevet

Tar en parasol eller paraply og legger over hodet, slik at det skygger på hodet og boka :)

Husk MASSE solkrem, har brent meg stygt på rumpeskinkene mange ganger når jeg har lagt ute og lest til eksamen. Ikke godt å sitte på eksamen med svidd rumpe...

Skrevet

Vi har ikke parasoll, men ungene har en sånn liten søt en. Det var jammen en god ide! :-) Utrolig at jeg ikke klarer å komme på slike ting selv, hehe...

Ja jeg vil helst unngå linser i dag og i morgen også, så får jeg heller se. Merker det er litt småirritabelt på øyet enda.

Skrevet

Hehe... Tro meg, solkrem husker jeg! Jeg var dum nok, eller lur nok alt ettersom, til å se et program om hud og soling og etter det har jeg ALLTID smurt meg med solkrem om det så bare er antydning til sol ute, minst faktor 12. Og jeg er sånn som egentlig aldri blir brent og fort brun, men tar ikke sjangse på inntørket rosinhud som 40-50 åring eller enda værre, kreft...

Skrevet

Jeg tabba meg to år på rad. Får unnskylde meg med at det var på gymnaset, så hadde ikke så mye vett, hehe. Smurte kroppen, men akkuratt rumpeskinkene ble glemt, BEGGE gangene. Å fytti grisen så vondt det var. Lå jo på magen hele dagen, siden jeg skulle lese. Var de verste eksamene jeg noen gang har hatt, vondt å sitte, vondt å bevege seg osv. Men fikk gode resultater da, det var jo det viktigste.

Håper du kommer deg ut i godværet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...