Duo-yoghurt Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Min samboer har en nært familiemedlem som har fått denne diagnosen. Dette gjelder en eldre mann, så derfor vet vi med sikkerhet at han vil dø av denne sykdommen. Og at det ikke vil bli satt i gang noe særlig med behandling. Men jeg finner omtrent ingenting ang denne typen leukemi på nettet. Noen som har peiling, og kan dele litt av sin klokskap med meg? Blir veldig takknemlig for svar!
<3 coccinelle Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Har en hematologibok som jeg kan slå opp i. Det er om blodet og blodsykdommer. Kommer tilbake...
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Kan dessverre ikke hjelpe deg med info om den typen leukemi og hva som skjer i deres tilfellle. Har du sjekket nettsiden til kreftforeningen? Det er mulig du kan maile dem og få tilsendt info om det du lurer på, eller at noen der kan maile deg svar på ting du lurer på. Jeg gjorde det da min mor fikk en sjelden type underlivskreft for 3 år siden, og fikk mye nyttige svar tilbake!! For flere år siden fikk broren til min mann leukemi. Det var helt forferdelig å få vite det. Heldigvis er de fire brødre, og to av dem hadde samme beinmargstypen som ham. Det ble beinmargstransplantasjon....og månedsvis med medisinering. Heldigvis gikk alt fint! Men det var veldig hardt mens det stod på.....og det kostet ham ekteskapet og jobben. Nå har han ny jobb som han trives i, og fått en flott samboer!!
<3 coccinelle Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Det sto lite om akkurat dette. Regner med det er kronisk myelomonocytisk leukemi. Det heter CMML (chronic moelomonocytic leukemia) på engelsk. Kanskje lettere å finne noe der. Det sto at det rammer helst eldre personer over 50 og at det gjerne skyldes påvirkning av skadelige kjemikalier som benzen og toluen. ellers mest om hva slags celler man finner i beinmargen og i blodet som er med på å diagnostisere.
Duo-yoghurt Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2008 Tusen takk for svar Bimsevimsen! Var leit å høre både om din mor og svoger. Håper at det gikk bra for begge to og ikke bare svogeren din. Jeg har vært inne på kreftforeningen.no, men der har de av en eller annen grunn fjernet leukemi fra deres kreftform register. Men det er jo selvsagt mulig å sende de en mail så klart. Skal gjøre det dersom ikke noen andre kan gi meg noe lett forståelig informasjon i kveld. Selvom denne mannen er gammel så er det uansett veldig trist for oss begge, spesielt for min samboer som står han veldig nær.
Duo-yoghurt Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2008 Det setter jeg veldig stor pris på nummer 5 i deptember
Duo-yoghurt Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2008 Okey...takk for svar hvertfall. Blir nok til at jeg sender kreftforeningen en mail.
<3 coccinelle Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Det er jo ofte slik at eldre folk som får en kreftform gjerne dør med det og ikke av det (slik er det i hvert fall med prostatakreft som mange eldre menn får.) Men det kommer jo an på hvor hissig dette er. Vet for lite desverre... Lykke til i hvert fall!
<3 coccinelle Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Fant denne siden http://www.leukemia-lymphoma.org/all_mat_toc.adp?item_id=69974
Duo-yoghurt Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. mai 2008 Tusen hjertlig takk!! Nå klarte jeg å forstå litt mer... det er jo faktisk som KML, men en mer agressiv form. Tusen tusen takk!
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Det gikk heldigvis fint med min mor også!! :-) Men det var en veldig omstilling for henne å få utlagt tarm, og bli sydd sammen nedentil. Men hun hun er lykkelig for å ha overlevd!!
Qvinde Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Hei! Vil dele min dypeste forståelse med deg. Jeg har selv hatt leukemi, nærmere bestemt akutt lymfatisk leukemi. Var syk fra jeg var ni år, og fikk den endelige friskmeldingen når jeg var atten. Hvis du lurer på noe, så vil jeg gjerne hjelpe deg. Dette er to vidt forskjellige leukemi-typer, men allikevel. Hvis dere lurer på hvordan dere skal forholde dere til den syke, har jeg ganske sterke meninger der, og synes dette er en viktig del av sykdomsforløpet. Ønsker dere alt godt! Mvh. Joni
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå