Gå til innhold

Etter en lang diskusjon med min samboer må jeg bare hør med dere... Hvordan UTTALER dere baguette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når ordene etterhvert får norsk skrivemåte ser vi hvordan de egentlig uttales. Bacon skal f.eks nå skrives beiken (ser helt dumt ut spør du meg men...) og mail skal egentlig skrives meil....Men snakk som dere vil for meg. Score (fotball) skal skrives skåre...Tipper baguette etterhvert får norsk skrivemåte bagett

Skrevet

Ja, jeg kan ikke nekte på at å uttal ordet baguett BAGETT er rett, for jeg vet det er det på fransk.

Men mener bare at siden mange uttaler det bagUett på norsk ser jeg ikke en feil i at jeg bruker det ordet slik at sønnen min bruker samme...

Men artig å hør hvor forskjellig han snakker til meg og pappaen. Han er født og oppvokst i Bergen der faren er fra. Men når han snakker med meg og min slekt som er nordfra sier han "fesk" og "korsn" og bruker nordlandske ord, hehe..

:)

Skrevet

Jeg har lært i senere tid at det uttales bagett, men har vel alltid sagt bagguætt. he he.

Skrevet

Sier begge deler,men det heter BAGETT Fransk ord, så om sambo har tatt fransk, har nok han rett ;o)

Skrevet

det uttales kanskje bagett på fransk,men de fleste ord blir jo fornorsket (hvis det er noe ord,hehe)

Er ihvertfall ikke noe som er feil å lære ungen om det ordet da.

synes baguett er finere å lettere å si da ;0)

Skrevet

Jeg sier baguett. Vet det er feil, men er liksom vant til å si baguett så er litt vanskelig å bytte om nå liksom. Hehe

Skrevet

jeg sier Bagguætt.. Fra nord trøndelag=)

Skrevet

sikkert mange ord vi sier ulikt alt etter dialekt og det er vel som det skal være. Har selv hatt fransk så baguett høres litt teit ut for meg... men ikke noe å hisse seg opp over akkurat :-)

Skrevet

Åi, ler litt for meg selv... Kom på nå at jeg jobbet jo 2 år på bakeri med det samme jeg flyttet til Bergen. Lurer på om noen av kundene eller la merke til at jeg sa bagUett, hehe... Jeg er elendig i språk, visste ikke at det uttaltes slik på fransk. Lært noe nytt idag :)

Men tror jeg holder meg til uttalelsen baguett..... :)

Skrevet

Er jo ett fett hvordan det uttales på andre språk da, vi er jo norske :0)

vi har mange engelske ord også, men vi utaler annerledes enn de fordet.

alle sier hva de vil om baguett synes jeg;0) ikke noe å "diskutere" egentlig.

*natta*

Skrevet

det uttales Bagette uten U.. er et franskt ord...

er i fra rogaland

Skrevet

jeg er østlending og sier baguett,det samme sier samboer som er fra gudbrandsdalen.

Skrevet

baggætt --> Nord-Trøndelag.

Skrevet

Bagette (ikke noen uttalt u der), entrocot (MED t tilslutt, ikke co') og béarnaise (med S til slutt)

Skrevet

Entrecôte skrives sånn, rette sine feil her:-D Men uttales altså MED t.

Skrevet

dette har ikke noe med dialekt å gjøre, men fransk (som så mange har påpekt), og da skal det uttales bagett.

Skrevet

Her sier vi begge bagUett..

Han er nordnorge og jeg er fra vestlandet.

Men jeg skriver bagett da :P

Skrevet

Det er fransk og heter bagett på originalspråket. Noe annet er en fornorsking!

Skrevet

Men skal man ha det gamle norske ordet på baguette så er vel det landgang?

Nord-Trønder her og som sier baggætt = fortrøndersket fransk.

Jeg er vant med å fortrønderske/fornorske franske uttrykk da fagspråket mitt er fransk -men det benyttes skjelden fransk uttale på uttrykkene...

Skrevet

Jeg sier landgang - he he.. Kun fordi jeg fikk endel påpakninger da jeg sa bagUett.

Skrevet

He he, festlig tråd, baguett er egentlig et teit ord, særlig dersom man sier det mange ganger etter hverandre. Jeg sier forøvrig bagett og har en gammel tante som sier babettE. synes det er for søtt til å rette på det

Skrevet

Hvis man skal uttale det på den franske måten, som noen her mener bagett er, så er vel ikke det heller heelt rett... på Fransk uttales det såvidt jeg husker "bagæ" (eller noe sånt.. hehe)

Selv sier jeg også bagett... er fra Østlandet.

Skrevet

Hei igjen,

Ble litt engasjert her.. til dere som er så opptatt av korrekt fransk uttale, sier dere PARI uten s om hovedstaden i Frankrike?

Skrevet

Jeg sier bagett på østlansk

og bagætt når jeg snakker nordlansk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...