Gå til innhold

Etter en lang diskusjon med min samboer må jeg bare hør med dere... Hvordan UTTALER dere baguette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

---og hvor er dere fra? Kan ha noe med dialekt å gjør...

Alle i min familie nordfra uttaler "bagUett", imens min samboer mener jeg lærer min sønn feil av å bruke det ordet.

Tar jeg helt feil eller er det noen som også uttaler det slik?

Jeg sier baguett imens han sier bagett (jeg fra nord og han fra sørvest)

Skrevet

dette har vel lite med hvor i norge du kommer fra siden det er et fransk ord som uttales bagett uten u!

Skrevet

jeg sier baguett. Er fra rogaland

Skrevet

Sier baguett

(vet ikke helt hvor jeg skal si jeg er fra :P)

Sier baguett både når jeg snakker tromsk og når jeg snakker som en dårlig østfolding (er vist bare pen på dialekten, bruker ikke slæng-ord)

Skrevet

Det uttales bagett.

Skrevet

fra møre og romsdal og sier bagett :)

Skrevet

er fra østlandet og sier baguett, innimellom litt press på G eller U.

Men vet at noen sier i flertall bagetter, men det synes jeg høres teit ut.

Skrevet

Her sier både jeg om mannen min baguett:)

Merkelig ord egentlig.. hehe:) Iallefall når en sier det mange ganger..

Skrevet

Jeg er også fra Rogaland, sa bagUett før, men så lærte jeg i fransk-timen på skolen at det het bagett! ;)

Skrevet

Jeg er nordfra og sier baguett. Det gjør min samboer også, som er fra omtrent samme sted som meg..

Skrevet

Bagett uten u fra kristiansand

Skrevet

baguett er fornorsket - vi uttaler de fleste ord rett fram som de står skrevet. Men på fransk heter det i hvert fall bagett og dette er jo et fransk ord så jeg står på mitt. BAGETT

Skrevet

baguett - akershus

Skrevet

Er sunnmøring og sier baguett:p Det høres bare teit ut med bagett:p *ler*

Mannen min sier også baguett:p

Skrevet

Takk for alle svar!

Leser stolt svarene høyt til han, jeg er iallefall ikke den eneste som sier med U :)

Skrevet

Jeg er fra akershus og sier Bagett og min mann som er sørlending sier det samme.

Skrevet

Det er fransk og uttales "bagett", men spiller det egentlig noen rolle? Ikke noe jeg ville brukt for mange kalorier på, ærlig talt.... :-)

Skrevet

vi sier da ikke bakon (bacon) heller??? Det høres mye mer teit ut med baguett. Da kan dere like godt ta med e'en på slutten også

Skrevet

Bagett siden det er det det heter opprinnlig på fransk og siden det som nevnt over her faktisk er et franskt ord..

sier du : beibi eller baby? hehe.. :P

noen ord utales ikke slik det skrives, selv om det selvfølgelig hadde vært det enkleste. :)

Skrevet

hi hi enig med PlommeKetchup

Skrevet

Token spørre runde her og alle sa baguett. Alle er fra Nordland.

Skrevet

Men noen ord kan jo uttales på forskjellige måter.

F.eks. ordet ENERGI uttaler noen ENERGI og noen ENNESJI.

Også med utenlandske ord. F.eks. Cola Zero. Noen uttaler det kola sero imens noen uttaler det kola siro

Skrevet

det er jo eksempler på det samme. Mange vet ikke at energi egentlig på opprinnelsesspråket uttales ennesji og det samme med zero som på engelsk er siro....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...