Gå til innhold

to studenter-går det bra?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har akkurat bestemt oss for å slutte på pillen...skal bare "ta det litt som det kommer".

vi er begge studenter på studier som varer lenge, og er ca halvveis begge to. noen som er i samme situasjon? er jo redd for at vi ikke har det som trengs av økonomi ol å tilby et lite barn...og hører stadig folk si at en bør bli ferdig med utdanningen og ha fått seg fast jobb for da har en mye tryggere rammer å tilby barnet. men da vil jeg være over 30 år og synes det er litt seint å få første...

noen som har noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det går bare fint, helt sikkert! Jeg er straks ferdig utdannet, og skal enten begynne i jobb eller fortsette med noen kurs frem til baby er født om 7 mnd, for å sikre støtte fra lånekassen. De har gode ordninger for gravide. Pappaen er også fulltidsstudent, og jobber deltid, så han får både foreldrepenger fra lånekassen, og penger fra nav. Det mest lønnsomme om man ikke er vanlig arbeidstaker, er å være student med deltidsjobb. Fins masse på nettet om emnet! Lykke til!

Skrevet

vi er begge studenter, og det var planlagt :) er 18+5.

du får mye økonomisk støtte. vi jobber begge ved siden av, så jeg får permisjonspenger både fra nav og lånekassen, i tillegg til at pappaen kommer til å fortsette og jobbe ved siden av studiet. jeg kommer faktisk til å ha en del mer "inntekt" under permisjonen enn nå. utbetalingen fra lånekassen er større, på litt over 9000 kr i mnd, avhengig av fars inntekt. alt dette er stipend. så kommer barnetrygd i tillegg. har du ikke deltidsjobb, har du rett på en engangstøtte fra nav på over 30 000 kr. så dette klarer dere fint! :)

lykke til!

Skrevet

glemte å si at vi sluttet på pillen og "tok det som det kom" vi også :)

jeg sluttet i midten av desember, og ble gravid i slutten av januar, så det kan gå ganske fort :P

Skrevet

Er du 85 mod?, me too. Hvor langt på vei? 18+5, hva betyr det? Har akkurat fått vite at jeg er 6uker på vei :o)

Skrevet

godt å høre så mye beroligende fra dere:) er faktisk 85 modell jeg også..har ikke følt at det har vært så mange av det kull her inne, men der tok jeg visst feil:)

må si jeg synes det er fryktelig rart å kalle oss "prøvere"!...har alltid ville ha barn, men nå når det kommer til stykket så er jeg visst ikke så "tøff i trynet" likevel!!:)

det er jo sant som en komiker sa:

"å ha et barn er som å holde et rødvinsglass uten stett. du kan aldri sette det helt fra deg, du kan bare be andre om å holde det"... hehe, må si jeg lo godt av den beskrivelsen.

Skrevet

jeg er 85-modell ja :) jeg er 18 uker og 5 dager på vei! eller 18 dager og 6 dager i dag da :) var på ultralyd i går og jeg venter en liten gutt, derav har jeg skiftet nick :)

gratulerer så mye med graviditeten! :)

Skrevet

Man får vel til det man vil for det meste;) Men hadde det vært meg, ville jeg ha venta til jeg var ferdig pga. dette med økonomi spiller en ganske stor rolle. I hvertfall hvis man har lån/store utgifter på huslei osv. Men det er jo meg;) Har ikke utdanning selv og vår baby i magen er planlagt. Men var ikke midt oppi studiene da. Har fast jobb begge 2 og gidder ikke utdanne meg som noe før jeg vet hva jeg vil. Trives bra med det jeg holder på med;) Men så er det denne alderen og det og ha lyst på barn! Vet selv det ikke er lett å vente når man ønsker seg ei lita spire, men har smurt meg med tålmodighet selv og er glad for at det er nå vi venter barn. men så er jeg 21 år også da, så man må jo følge sin egen magefølelse;) Det er kun deres valg.

Skrevet

hadde kanskje vært det beste å vente til jeg er ferdig ja..men så tar studiet mitt seks år(medisin) og etter ferdig utdanning er det et og et halvt år med praksis før jeg er i fast jobb. folk jeg har snakket med sier denne turnusperioden er veldig travel. akkurat nå synes jeg ikke det er så tungt å være student, har jo masse fritid og jobber mye ved siden av studiet samt er mye med venner så har jo nok av tid.

tenker litt at hvis jeg ikke vil vente ca seks år til så spiller det liten rolle om jeg får et barn nå eller om to år...litt forvirret:)men er nå iallefall i en prosess:)

Skrevet

jeg er og 85-modell:) 7+1 på vei! blir spennende dette her ass!

Skrevet

GO FOR IT, sier jeg, det passer "aldri" å få barn, det er alltid et eller annet man skal "vente til etter...", og plutselig en dag er det kanskje for sent, DA angrer man, da.... Kjør på.......

• 4 uker senere...
Skrevet

På mange måter kan det være en fordel å få barn i studietiden - det passer i hvert fall ikke akkurat idet du går ut i din første jobb i skal "bevise" hva du kan! Mange er de som synes det er fryktelig vanskelig ¨søke jobber fordi de også prøver å bli gravide samtidig - ikke så gøy å måtte si man er gravid helt i starten av en ny jobb . Go for it sier jeg. Vet om mange medisinere som fikk barn under studietiden.

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...