babyT Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Dette står på nettsidene til IVF-klinikken ved UNN. Jordmora snakka også om dette da vi var der på torsdag. Er det noen som har fått satt inn egg som har vært til langtidsdyrking? Førte det til graviditet? Vår spesialitet er langtidsdyrkning og vi er eneste klinikk i Norge som kan tilby dette rutinemessig. Forutsetningen er et visst antall egg hos kvinnen, det vurderes individuelt for hvert par og underveis i behandlingen. De befruktede eggene kan dyrkes i fem dager etter uthenting, slik at de kan bli til blastocyst før tilbakeføring til kvinnen. Vi har lang erfaring i dette, vi begynte med langtidskultur tidlig på nitti-tallet. Fordelen ved forlengelse av dyrkningstiden er at man finner det beste egget (seleksjon). I tillegg skjer tilbakeføring på det stadiet der egget er klart til å vokse fast i livmoren. Eggets "ventetid" i livmoren blir derved forkortet sammenlignet med tradisjonell tilbakeføring dag 2-3. Sjansen for å bli gravid øker i fersk syklus, mens det blir færre egg til nedfrysning. Noen pasienter produserer flere fine blastocyster i en behandling, og hos disse kan vi fryse ned overskuddsegg. Dette har vi god erfaring med. I forhold til til 2-3 dagers dyrkning blir det færre egg til nedfrysning, men når vi vet at bare ca 20% av de befruktede eggene kan føre til graviditet, mener vi at langtidskultur er en mer rasjonell metode. Kvinnen slipper flere frys/ tin-behandlinger som ikke fører til forventet resultat. Der pasienten har få egg, kan tilfredsstillende seleksjon skje tidligere, og da kan tilbakeføring gjøres dag 2-3. Det er vår styrke at vi har tilbud om både langtids- og korttidskultur og kan variere mellom disse dersom vi ikke lykkes. (Jeg er forresten tidligere prins/prinsesse08? Har bytta nick og bruker nå samme nick som på et annet forum)
vera34 Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har fått satt inn et egg som var langtidsdyrket ved UNN. Fikk ut 13 egg den 30.04. Den 01.05 var 11 av de befruktet. Og 05.05 fikk jeg satt inn egget, da hadde det utviklet seg til blastocyst. Fikk i dag svar på blodprøven,jeg er gravid. Dette var mitt 1 ivf. Men hvor lenge de dyrker eggene, blir avgjort dagen etter uttak. Når de ser hvor mange som er befruktet. Fikk beskjed at det var en fordel hvis de kunne dyrke i 5 dager, for da kunne de velge ut det desidert beste egget. Lykke til
babyT Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2008 Takk for svar, Vera. Og gratulerer med graviditeten! Dette er vårt første forsøk (icsi), og vi er veldig spent. Jeg reiser til Tromsø på torsdag og skal til UL på fredag. Da blir uttaksdato bestemt dersom folliklene har utviklet seg som de skal.
Susie & Desembergullet Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Hei babyT, dette med langtids- vs korttidsdyrkning er noe jeg har fundert masse på... Jeg har holdt til i utlandet under begge ivf-forsøkene mine, og har prøvd langtidsdyrkning. Man må ha et stort nok antall egg etter uttak for å gjennomføre dette. Legen min er ikke sikker på hva som feiler hverken meg eller mannen min, men jeg ble heldigvis gravid etter ivf forsøk nr to:)) Begge forsøkene mine resulterte i 15 egg etter uttak, derav ble 9 befruktet begge gangene, og på dag 5 satt jeg igjen med henholdsvis 2 blastocyster (2 inn, ingen på frys) og 4 (2 inn, 2 på frys). Fordelen med langtidsdyrkning er at man vet hvilke egg er best. De som ikke er så gode blir eliminert slik at man slipper å ruge forgjeves på dårligere egg. Når det er sagt så har jeg erfart at noen egg ikke vil "sitte" uansett, blastocyst eller ikke! Merkelig nok så var blastocystene mine etter 1. ivf bedre (dvs de hadde delt seg mer og formert seg bedre) enn under 2. ivf, da jeg ble gravid. Så det er ikke lett å bli klok på alt som spiller inn i en slik prosess! Håper inderlig du lykkes!! Det blir spennende å høre dine erfaringer:)
babyT Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2008 Takk for masse info Desembergull 7777 :-) Forstod det også slik at man må ha mange nok egg, og at disse må ha en viss kvalitet for å tåle langtidsdyrking. Derfor blir det ikke bestemt før etter uttak om vi får det eller ikke. Har forstått det slik at sjansen for å lykkes er litt større ved denne metoden, men det forutsetter jo at blastocystene fester seg ;-) Skal inn til UL imorgen, så da får jeg vite litt mer om når det blir uttak. Spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå