Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vi har et stativ med trådkurver som vi sorterer skitne klær i. 2 fulle skuffer er en maskin.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70106791

Har dere mulighet så hadde jeg innredet sånn at jeg fikk plass til et vingestativ til å tørke klær på. Da kan det og være greit med varme i gulvet:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137840459-vaskeromtips/#findComment-137840637
Del på andre sider

Du bør innrede det slik at klessnorer der du kan henge tøyet til tørk er rett i nærheten av vaskemaskinen på den ene siden, og f.eks skittentøyskurvene på den andre siden av vaskemaskinen. Slik at du følger samme regel som hygieneprinsippet i helsevesenet: fra skittent til rent. I den forlengelsen kan du plassere f.eks oppheng til strykebord bortenfor klessnorene, så slipper strykebordet å ta unødvendig plass når det ikke er i bruk. Strykebordet henges på veggen, slik at når det slås ut står det rett ut i rommet på tvers. Rett ved siden av strykebordet kan det jo være et smalt bord eller benk med flere hyller. Der du kan legge rent sammenbrettet tøy midlertidig, inntil hvert familiemedlem bærer sitt eget rene tøy på plass. Dette bordet/benken bør derfor fortrinnsvis være nærmest døra, for da er det lett og praktisk for alle å hente det rene tøyet, i stedet for at de må gå f.eks helt innerst i rommet, smyge seg forbi masse tøy som henger til tørk osv....(ja, det høres ut som bagatell. Men tro meg. Alt som gjør det mer lettvint for barn og unge, gjør at det er lettere at det blir utført)

Dette er hvordan jeg tenker meg jeg kunne ha innredet et vaskerom, dersom jeg skulle ha pusset opp et vaskerom. Foresten, veldig viktig å sørge for godt avtrekk i rommet. For hvis man henger mye tøy til tørk, blir det mye fukt i rommet og denne fukten må nødvendigvis luftes ut, slik at tøyet tørker raskere.

Sørg også for å ha god plass til flere skittentøyskurver eller at du kjøper skittentøyskurver som er inndelt i flere rom. På den måten kan du sortere skittent tøy fortløpende i hvert sitt rom, og du ser raskt når du har fylt opp nok av f.eks 60 grader lyst, 40 grader mørkt osv, til å sette igang en maskin. Effektivt, oversiktlig og miljøbesparende. Bortenfor skittentøyet kan det kanskje være lurt å ha et klesstativ/tørkeskap der dere kan henge inn våte/skitne uteklær som trenger å henges til tørk etter at f.eks ungene har vært ute. Kanskje dere kunne ha montert skotørkere der også.

Som alternativ til tørkestativet der du skal henge rent nyvasket tøy, kan man i stedet erstatte det med et slags tørkestativ som består flere parallelle stenger, som kan heves helt opp til taket om du ønsker dette. Så dette systemet på en eller annen messe. Så ganske praktisk ut, var visst en som hadde oppfunnet dette og som nå hadde drevet på å selge dette i noen år. Var ganske stiv pris, ca 700 kr tror jeg. Men det var et ganske kjekt system, for har man f.eks sengetøy som trengte tørk, kunne man bare heve de snorene der dette hang i, mens de andre tørkesnorene kunne henge i vanlig høyde, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137840459-vaskeromtips/#findComment-137840793
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha et ekstra toalett og dusj på vaskerommet.

Så skal vi ha utslagsvask,varmtvannsbreder,vaskemmaskin og tørketrommel skjult i et skyvdørskap og en benk over dem sånn at man kan feks brette sammen klær der, stryke, etc.med hyller over til vaskemiddler, håndklær osv.

Så vaskerommet vil se ut som et ekstra bad, vi velger dette forran å kun et bad og et vaskerom separat. Så får vi et bad ekstra også... :-)

Praktisk å kunne trø inn kjellerdøra, rett inn på vaskerommet og vrenge av seg møkkete klær og hoppe rett i dusjen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137840459-vaskeromtips/#findComment-137842617
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...