Gå til innhold

tøybleier vs papirbleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

har egntlig ikke tenkt over dette med tøybleier før i går når jeg poppa innom dette debattforumet, og må si jeg liker tanken mere og mer (spørs hva sambo sier, men det tar vi siden).

Men bare lurer på en ting, hvor mange bleier (papir) bruker et barn ca om dagen? kommer jo selvfølgelig veldig ann på avføring o.l, men et sånn cirka tall for dere som har bleie unger?

Og hvor mye koster en bleiepk (pampers eller libero)?

er det mange bleier i en sånn pk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke hvor mange det er i en pakke libero (har kun brukt det). Kjøper dem på Kiwi på bleieavtalen. Husker ikke pris, men rundt en femtilapp pr pakke tipper jeg. Nå er hun 3 år og det går vel en bleiepakke i barnehagen i uken i tillegg til noen hjemme.

Skrevet

Vi kjøpte pampers på Rema, og de koster bare 70 øre pr stk for dobbeltpakning i eske. Det er da 70 bleier i pakka. Siste året med bleier brukte vi nok 5 stk i døgnet. Første tiden brukte vi voldsomt mye mer bleier, husker at det var bæsj opptil 8 ganger i døgnet de første ukene... Så endte vi vel på 6-7 en stund.

Hvis man kjøper dyre papirbleier og mye up &go, koster det mye mer. De koster opptil 2,20kr pr bleie! Da blir prisforskjellen mer merkbar.

JEg har regnet ut ganske grovt at jeg nå bruker kr 198 på brettiser fra Jysk, og litt over 400 på PUL-trekk til de, og 35 kr på snappifester. Da er det strengt tatt alt jeg skulle trenge til babyens første 6 måneder... Om jeg trenger evt innlegg etterhvert kan jeg ofre et håndkle. da har jeg spart ganske lite penger på 6 måneder. Etter det har jeg tenkt å gå over til dyrere bleier, BumGenious onesize tror jeg. Hvis de da kan brukes ut hele bleieperioden så sparer jeg knapt 2000 i året fordelt på 3 år. dette er jo ingen utgift man merker mye til hver måned...

MEN: hvis jeg så skulle ha flere barn, ville jo de neste barna bli gratis på bleiefronten! Jeg kunne da bruke 0 kr på bleier til de. Og da kan man snakke om å spare penger.

Og tro det eller ei så fins det et bruktmarked for tøybleier! Så det går an å få inn igjen noen kroner.

Man sparer penger uansett, men hvor mye kommer seg an på om man velger den dyreste/billigste løsningen av tøy og papir.

Skrevet

jeg har nå bestemt meg for og kjøpe brettebleier fra sparkjøp (flanell 70 x 70 til 59,- for 6 stk), og kjøpe PUL overtrekk (4 stk blir vel ca 500,-)

Pluss at jeg skal kjøpe en pk med GB lommebleier one size (om de blir klumpete på babyen kan jeg eventuelt bruke dem som nattbleie).

kommer da opp i litt over 1600 kr og har bleier som holder i massevis til babyen og, som jeg kan bruke på neste barn :-)

kommer sikkert til og bruke litt papirbleier når vi er ute og reiser og sånn uansett

Skrevet

Anbefaler deg og melde deg inn på tøybleieforumet på tettinntil.no. Der fikk i alle fall jeg mange tips som jeg kunne ha trengt før jeg startet innkjøp. Mange liker gasbleier bedre enn flanell fordi flanell kan bli litt stivt og tungt. (Jeg har ikke prøvd det altså..) Vi har gasbleier fra nøstebarn, men de har billigere på jysk. (Ante jo ingenting da jeg begynte...) Bruker også hjemmestrikka ullbukser. Men hvis det er PUL-trekk du har bestemt deg for, så kan du også kjøpe brukt. De har masse på kjøp- og salg på tettinntil. Jeg har så vidt begynt å kjøpt noen formsydde bleier nå (brukt), tenker og ta det litt sånn etter hvert. Vi kjøpte en pakke papirbleier da snuppa var nyfødt, og den står der enda.. :) Brukt en fem-seks av de, kanskje..

Skrevet

du sier du bruker ullbukser, hvordan funker det, jeg klarerikke og skjønne hvordan ullbukser kan holde tett?? at det ikke trekker hjennom liksom...

Skrevet

Ja, det er helt magisk det der... Men det er fordi det er ull med høyt lanolininnhold. (Lanolin = ullfett). Man kan kjøpe bukser som er ferdig kuret, strikke av lanolingarn eller strikke av vanlig garn og kure med lanolin selv. For det første reagerer lanolinen med tisset og danner såpe. (Den er altså selvrensende og bakteriehemmende), og for det andre holder den tisset inne i bleia. Akkurat det er jeg litt usikker på hvorfor, men jeg prøver å tenke at sauen ikke skal bli våt inntil huden. Det preller av liksom...

Skrevet

magiske greier det der da ;-) blir vell kanskje og prøve sånne da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...