Anonym bruker Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Sambo og jeg har akkurat fortalt familien at vi venter barn nummer to. Svigermor har mast masse om flere barnebarn, og det har ikke gjort ting noe lettere for oss fordi vi mista den forrige. Vi bor i hjembyen min på andre siden av landet, og slipper heldigvis at hun kommer innom uten å si fra til oss lenger. Sambo har etterhvert også forstått at hun er litt vel kontrollerende, heldigvis. Da han ringte og fortalte det så ble hun kjempegira og begynte å planlegge masse ting med en gang. Hun er skikkelig spydig og nedlatende mot meg siden jeg er sambo med det eneste barnet hennes, og jeg liker derfor ikke å snakke med henne lenger siden hun bare benytter sjansen til å psyke meg med enda mer. Hun vender også resten av slekta deres mot meg ved å si ting som ikke er sant om meg. Og nå har alt blitt verre siden vi venter nummer to, for det virker som hun tror hun har krav på så mye kontakt med ungene våre som hun vil siden hun er bestemor, selv om hun er slem mot meg. Sambo tar seg stort sett av henne sånn at jeg slipper, men hvordan skal jeg orke den behandlinga når hun kommer på besøk når den nye babyen har kommet ? Sist gang hun var her var helt jævlig for meg, og jeg ble helt knekt av det. Er det noen andre som har det sånn, og hvordan takler dere det i såfall? Jeg vil jo gjerne ikke måtte bryte kontakten helt, men om sambo sier noe om hvor slem hun er mot meg så nekter hun bare for det, og får det til å virke som jeg er slem mot henne! Så det nytter ikke å snakke om det heller. I de tyngste stundene har jeg tilogmed tenkt på å gå fra sambo selv om vi to har det helt fint sammen, men da blir jeg i hvertfall kvitt henne. Hjelp!!
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt henne på plass og sagt at dersom hun skal komme på besøk til dere i deres hjem får hun behandle deg med respekt eller la være å komme. Vet at det ikke er så lett men det er ofte først da de blir opplyst. Kommer ikke helt overens med svigermor jeg heller, men jeg sa fra og nå er det ikke en lyd =)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Søsteren min har en sånn kontrollerende svigermor, og hun har begynt å ta skikkelig igjen med henne. Det blir ikke akkurat noen hyggelig stemning av det, men hun slipper i hvertfall å føle seg psyket ut, slik du beskriver. Jeg tror enten du må begynne å igjen eller bare slutte å ha noe kontakt med henne. Samboeren din kan jo likevel ta med barna og treffe henne der hun bor. Dette skal du ikke finne deg i, for jeg vet om tilfeller der en sånn svigermor har ført til skilsmisse selv om det var HUN som var problemet, og ikke selve ekteskapet.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Tusen takk for svar! HI her: Først prøvde sambo å snakke med henne, men det gikk ikke siden hun bare skyldte på meg. Heldigvis vet han hva som er sant her, og ble bare irritert på henne. Neste gang sa jeg noe litt direkte tilbake til henne, og da ble hun plutselig snill som et lam. Men det varte bare til neste dag, for da var hun enda mindre grei mot meg, og sa ting til meg når sambo ikke hørte det. Da reagerte jeg med å bare trekke meg unna hele dama, og da ble hun verre og verre! Neste gang hun kom så prøvde jeg å si fra når hun sa ting om meg som ikke var sant, men da bare sa hun det flere ganger. Det virka som hun dermed visste hva jeg reagerte på, og at det var derfor hun bare gjentok det flere ganger. Derfor trakk jeg meg bare tilbake igjen, og slutta å si noe i det hele tatt. Rondi: Hvordan var det du sa fra til din svigermor, og hordan var det hun pleide å behandle deg da? Tar gjerne mot flere svar, for jeg tenker litt for mye på hva jeg skal gjøre med det her!
Eve Dallas Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har en noe spesiell svigermor. Fordelen min er vel at jeg har kjent familien siden jeg var 8 år. Men ikke at la noen demper på henne da. Okay, hun snakker nedlatende om alle til alle, gidder ikke høre på noen når de snakker(bare avbryter tvert og begynner å prate om seg selv). Hun lyver for å skryte. Osv osv. Jeg sluttet helt å besøke de. Det hjalp. He he. Ene svigerinnen min derimot, hun er den typen som må settes på plass. Det er ikke koselig, men av og til må det bare gjøres. Når sviger moren din kommer neste gang, ber dere henne overnatte på hotell, eller hos familien din!!! Hvis ikke dette går, be din mor bo hos dere når hun er der. Forutsatt at du har en mor som ikke lar seg tråkke på tærene da! Ikke la henne vinne, be henne dra om nødvendig. Det er ditt hjem for faen!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Hi her: Tusen takk for svaret, Eve Dallas! Tusen takk for kjempegode råd og støtte! Vi har før tenkt å be henne bo på hotell neste gang, men jeg er redd for at hun bare vil si til resten av slekta at det er bevis på hvor slem jeg er mot henne, og vender sønnen mot henne og ting bare vil bli verre pga det. Jeg vil helst ikke blande min familie opp i det her, for svigermor er så fæl til å manipulere at jeg ikke vet hva som vil skje. Det hjelper å se at jeg ikke er helt alene. Innimellom føler jeg at det er meg det er noe gærent med og ikke henne. Svigermora mi baksnakker også alle hele tida, og er sur og negativ overfor alt vi nevner eller foreslår. Alt er liksom galt hele tida. Hun klager hele tida på at sønnen hennes bor så langt unna henne, for det er så fælt at ungene hennes ikke bor i samme by som henne. Han har sagt at det er vanlig at unger vokser opp og flytter til et annet sted, men hun synes likevel at det er dårlig gjort. Hvis vi snakker om noe som skjer i våre liv så spør hun alltid hva det vil bety for henne om vi gjør sånn eller sånn, for det virker som hun bare tenker utifra sitt ståsted hele tida. Det var snakk om at sambo kunne jobbe ett år i Tyskland, men han la det på hylla da hun begynte å strigråte da han fortalte den gode nyheten. Hun vil kontrollere alt han og vi gjør. Hvis vi lar henne se barnebarnet sitt mye så kjøper hun dyre ting til oss, men nå som vi har mindre kontakt så er det slutt på de tingene. Før snakka hun bare om sambo og ikke "oss" som en enhet, men nå som vi venter barn nummer to så spør hun plutselig hvordan det går med oss. Tror hun er redd vi vil holde henne utafor når babyen kommer, og det har hun faktisk grunn til å være.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Er enig med Eve Dallas her. Du må nok sette foten ned ja. Er glad det ikke er jeg som ahr det sånn for det er sikkert fælt. Vil jo stort sett bare ha det fredelig med familien! Håper det blir bedre snart. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Dette kommer aldri til å ta slutt vist ikke du blir litt tøffere og tar igjen. Neste gang får du gi henne svar på tiltale og fortelle henne at dette er frekt sakt av deg, dersom du er frekk/nedlatene en gang til, kan du pakke saken dine å reise hjem!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 Hi her: Ja, jeg har tenkt på det. Grunnen til at jeg ikke gjorde det sist var at det liksom er innbygd i meg å være høflig mot sambos mamma, og derfor er det ikke så lett å ta igjen der og da. Det som er rart er at jeg faktisk er en ganske tøff person ellers, men det er vanskelig med henne. Jeg har sagt imot henne et par ganger før, og da reagerer hun som om det er jeg som har misforstått det hun sa og at jeg overreagerer, og da blir jeg enda mer psyka ned. Det virker som hun vil vinne uansett, og jeg blir helt matt at det. Det beste hadde jo vært om sambo hadde sagt ordentlig fra, men hun sier ofte de sårende tingene når han ikke kan høre det, og når han er der så sier hun ting som han ofte ikke legger merke til at er ganske negative. Er det andre som også har det sånn?
Miniogmy Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 jeg har en super svigerfamilie, men skjønner hvordan du har det. hvordan reagerer hun når moren din er der? er hun like frekk og ekkel da? er det mulig hun er sjalu på deg, fordi sønnen har fått en annen som elsker han like mye?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Hi her: Tusen takk for svar, Missey! Og takk for at du sier at du skjønner hvordan jeg har det selv om din svigerfamilie er super. Jeg setter stor pris på støtte for jeg er ganske langt nede for tida. Jeg tenker at jeg kanskje gjorde noe dumt da jeg flytta sammen med det eneste barnet hennes, men hun var ikke så ille før vi flytta sammen og fikk barn. Mamma har bare truffet svigermor et par ganger, i dåpen til sønnen vår og en gang vi inviterte til middag. Da oppførte svigermor seg sukkersøtt ovenfor meg, skrøt av meg til mora mi og virka helt normal på alle måter. Men på den tida så hadde det ikke blitt så ille som det er nå. Hun hadde sagt endel nedlatende ting til meg, blanda seg inn i hva vi skulle bruke penger på, rulla med øynene når jeg sa noe etc., men jeg hadde ennå ikke sagt henne imot, så hun hadde ikke blitt skikkelig slem ennå. Jeg er ganske sikker på at du har rett i at hun er ganske sjalu på meg, for hun har sagt og gjort mye som tyder på akkurat det. Da sambo og jeg hadde flytta sammen fortalte hun med tårer i øynene hvor rart det var å se et par damesko i gangen hjemme hos han (oss), og hvis sambo sier noe pent om meg så krever hun nesten et kompliment av han rett etterpå. Når hun er her så tar hun over alt av matlaging, planlegging, etc.. Jeg tror det er sånn fordi hun ikke har noen mann sjøl, og nesten bruker sambo som substitutt for en når de er sammen. Og da er det jo ikke noe ålreit for henne at jeg er der! Hvis sambo er opptatt når hun ber om ting så sukker hun og sier ja ja, jeg er jo alene jeg, så, og da får han dårlig samvittighet igjen. Jeg tar gjerne mot flere innspill og råd her, for det hjelper å høre andres tanker om dette.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Berre drit i heile dama og ikkje snakk med ho meir da! Ho har ikkje krav på kontakt med ongan om ho er sånn mot deg!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 ..signerer den ja... la samboern di ta seg av alt som har å gjøre med hele kjerringa..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå