Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

har hatt litt smerter i bekkenet og ryggen siden påske, men ikke noe værre enn at jeg har kunnet leve med det. Jeg sitter ved en pc hele dagen, og har bare "kjørt opp" pulten og stått og jobbet med masaisko.

De siste ukene har det "tatt av litt", kan ikke gå normalt, går 1/3 av vanlig tempo, kan ikke bøye meg etc. I tillegg har jeg de tre siste kveldene blir helt handlingslammet - det har ikke vært mulig for meg å legge noe vekt på det ene benet (iikke engang en tå for å halte på egenhånd), ville smerter nedover hele det ene benet også når jeg har ligget i ro, og ikke klart å gå på egenhånd - men kan krabbe :-). Det kommer om kvelden etter litt aktivitet - vanlig jobb 9-10 timer, så et par timer hvor jeg rusler, står, går utendørs og inne. Måtte krabbe opp trappen og ha støtte av samboern for å komme meg rundt i huset. Kan heller ikke løfte det vonde benet opp... Våkner når jeg prøver å snu meg i sengen og skriker... Men så er det litt bedre når jeg våkner om morgenen - nå kan jeg gå forsiktig rundt.

Må jeg legge om aktivitetsnivået? Er 32 uker på vei og kan ikke sitte stille i to måneder - sykemelding har jeg virkelig ikke lyst til å ty til, og jeg må ut i skogen på ettermiddagene, men trenger jo ikke å gå langt eller fort da, blir bare gal av å ligge i sofaen...

Hva skjer hvis jeg lever som før, men bare biter tennene sammen om kvelden? Evt avlaster med krykker når det er som værst? Kan det få noen varige konsekvenser eller går det kjapt over etter fødsel?

(ser jo av det jeg har skrevet at dette kanskje er litt for alvorlig til å ignorere, men VIL IKKE være syk...)

Vil veldig gjerne ha tips til hvordan kombinere aktivt liv og slike smerter, og om noen vet om det kan være farlig.

Fortsetter under...

Du bør absolutt roe ned tempoet! Høres ut som at tiden er kommet for å få deg krykker også. Ikke for å skremme, men du kan risikere å ikkebli bra etter fødselen hvis du bare fortsetter å kjøre for fullt. Vet det er vanskelig, men du må ta det roligere. Hvis du tar det rolig i dag, blir morgendagen bedre, og kanskje klarer du da en rolig tur i skogen. Fortsetter du slik som nå kan du i verste fall havne i rullestol!!!

Er det første mann? Jeg har to barn fra før og har vært sykemeldt i begge svangerskapene fra uke 10 pga bekkenløsning. Har i tillegg gått sykemeldt i 1,5 år etter fødselen til andre mann pga bekkenet. Er nå gravid med nr 3, og har måtte roe betraktelig ned igjen. Fortsatt ikke sykemeldt, men det avhenger av at jeg tar det rolig, og ikke kjører på for fullt. Det er kjedelig å være sykemeldt, men det er en investering for fremtiden. Du ønsker jo og kunne ta deg av det barnet du venter ikke sant?

Anbefaler deg også å komme deg til legen for å få en henvisning til fysioterapeut!

Sjekk denne linken: http://www.babyverden.no/templates/Article____405.aspx du kan i tillegg gå inn på landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager, lkb.no, så kan du lese mer om bekkenløsning.

Dette må du ta på alvor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...