Gå til innhold

Min fødsel. :-) En stor fin gutt!

Anbefalte innlegg

Egentlig hørte jeg inne på April 2008 klubben. Hadde termin 24 april, men småen kom 1. mai så jeg forteller om min fødsel her inne.

Dette var min andre fødsel. Var spent ettersom min 1. fødsel var ganske hard. Etter 5 dager på overtid sted blodtrykket mitt. Jeg ble innlagt på sykehuset og fikk et valg mellom nøye oppfølging videre eller å bli satt i gang. Jeg bestemte meg for å bli satt i gang og neste morgen fikk jeg første pille. Merket ikke så mye, så fikk en ny kl 16 og en kl 21. Etter den kl 21 begynnte ting å skje. Jeg og mannen min spaserte rundt på sykehuset og jeg pustet meg gjennom riene. Kl 23 ville jordmor sjekke åpning, men det hadde ikke skjedd så mye. Hun tøyde litt og etter det ble riene mye kraftigere og effektive. Jeg ble flyttet over til fødestua. Hadde tenkt meg å ligge i badekaret så jordmor tappet i vann mens jeg fikk lystgassen. Lystgassen hadde en utrolig god effekt. Ble litt salig og slappte mer av. Stod med en prekestol og pustet og peste. Jordmora ville sjekke åpningen igjen før jeg fikk gå i badekaret. Da hadde jeg 6 cm, så det ble ikke aktuellt å ligge i vann. (er ikke mulighet for å føde i vann på vårt sykehus)

Etterhvert flyttet jeg meg over i fødesenga. Lå og slappte av mellom riene. Hadde gode pauser. Så fikk jeg fentanyl intravenøst, det gjorde godt. Under riene tviholdt jeg på mannen sin hånd på høyre og lystgassen på venstre. Jordmora tøyde litt på åpningen noen ganger under riene. Det var forferdelig vondt, men veldi effektivt, tror hun sparte meg for ett par timer med åpningsrier.

Plutselig begynnte alt å bli mye vondere. Jeg spurte etter mer fentanyl, men da fikk jeg til svar at nå var det for sent og at hun snart tok lystgassen for nå skulle det presses. Etter 12 min med pressrier (lå 1 t og 50 min sist gang) var gutten våres ute!! Fikk ett lite klipp, ingen rifter. Han ble født halv 4, det hele gikk utrolig fort og greit! Han veide 4750 g, var 52 cm lang og 37 cm rundt hodet. Så det ble en stor gutt!Jeg følte meg mye piggere etter dennne fødselen enn sist gang. Brukte jo ikke så lang tid så var ikke helt tappet for krefter. Jordmor og mannen min gjorde en kjempe flott jobb. Kunne ikke hatt bedre hjelp.

Storebror er kjempe stolt! Vi har fått en rolig gutt som sover mye. Vi stor koser oss hjemme med den lille babyen vår!

Dette ble kanskje litt langt.... men det var min historie. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137828923-min-f%C3%B8dsel-en-stor-fin-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...