Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lilletuppa på 6,5 mnd har vore grinete no i fem døgn. Om kvelden har ho våkna opp og ikkje roa seg før eg har lagt meg med ho, om natta har ho vore mykje våken og sutra, minst kvar time. Om dagen har det ikkje vore mulig å legge ho ned, då hyler ho med ein gong (til vanleg ligg ho og leikar for seg sjølv i ein time eller to utan eit pip). Men i natt våkna ho og skreik - heilt utrøsteleg, verken pupp, lys, synging, byssing eller Dentinox hjelpte. Ho ilskreik i over ein halvtime (og det er vanvittig lenge å hyle samanhengande), 20 minutt ut i skrikinga gav eg ho ein paracet, og etter 15 minutt til roa ho seg nok til å ta puppen og deretter sovne.

Så då er spørsmålet om det å få tenner kan gjere SÅ vondt, eller om det kan vere noko anna som er i vegen...? Ho har alderen til å få tenner, og ho gnager noko heilt enormt når ho får tak i noko å gnage på. Kald bitering har roa ho litt ned. Ho har og ein litt ekkel hoste, men den er bedre etter 4 dagar med Efedrin. Ho har blitt lytta på av lege, og ho har ikkje feber.

Andre babyar som har det så vondt med tennene? Tips til kva som kan hjelpe? Og ikkje minst - kor lang tid tok det før tanna braut igjennom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mini på 5mnd har nettopp fått ei tann nede,og holder nå på å få ei til ved siden av.

har om natta slik som din våknet hver time.dette varte noen uker før tanna brøt opp.han sutrer og det er ingenting som hjelper,dentinox hjelper bare om dagen,da det er verst om kvelden/natta for de.

gav han en kveld pinex og da sov han mye bedre,men man kan vel ikke gi det hver kveld heller...

bruker ofte å gnage på en klut,kald bitering som din...

som sagt tok det noen uker kanskje en mnd før tanna brøt ut der han våknet hver time og sutret.men sikling og gnaging har han gjort i flere mnd.

tror ikke det er så mye som hjelper desverre,bare prøve å ta tiden til hjelp:(

Skrevet

Det varer gjerne noen uker før det hele er over også er de tilbake til blide solstråler :) I hvertfall var vår lille gutt sånn. Han venter nå sin 5. tann og er litt matkresen og litt vanskelig å legge for natta, men de første tennene var helt klart de verste med feber, forkjølelse (som de lett kan få ved tann utbrudd), redusert appetitt, ville bare sove... osv.

Det går nok over av seg selv skal du se ;)

Skrevet

Tror heller at babyen din har en reaksjon på Efedrin. Jeg prøvde Efedrin på min EN gang og aldri mer. Jeg hadde en skrikerunge som skrek 15 timer i strekk og var tydelig preget. Høres ut som om hun også reagerer på Efedrin men i litt mildere skala.

Skrevet

Eg hadde vore tilbøyelig til å vere einig med deg, viss det ikkje hadde vore for at dette er fjerde Efedrinkuren ho har fått, og ho har ikkje reagert slik tidlegare.

Då får eg berre belage meg på eit par-tre veker til med hyling... Ovelever vel det og :o)

Takk for innspel alle saman.

Skrevet

Det kan ikke være ørebetennelse da?

Skrevet

kan nok være tennene ja.. men da dere var hos legen, sjekket han ørene? ørebetennelse? da er det jo kjempe vondt å bli lagt ned hvertfall..

Skrevet

vet dere hva.. er det samme her.. jenta mi er 3,5 mnd og er kjempe plaget.. sutrer hver time om natta( i søvne)smokken hjelper litt og så er det på`n igjen! vanskelig å få til å roe seg og får skrike anfall om dagen som varer en halvtime innimellom..

Gav henne paracet stikkpille og da sov hun hele natta! så tydelig at det er tennene!

dentinix hjelper lite her og!

virker som at tennene kan plage såå mye ja..

ei på babyverden sa at legen sa til henne at de måtte få smertestillende når de var veldig plaget! for de skulle ikke lide heller...

• 2 år senere...
Skrevet

Googlet litt og kom over dette gamle innlegget, sjekker om det er mulig å poste på og få det opp.

Nå er vi på 2 uka med veldig urolig baby på 6 mnd, på dagtid er hun opp og ned, men slik har hun vært hele tiden og jeg har trøstet meg med at hun sov godt om natten iallefall, kun våknet for pupp og sovnet igjen. Nå våkner hun minst 10 ganger ++ (jeg er i "koma" så mister fort tellingen), og hun griner, sutrer, vil ikke ammes (kun 1 gang natta vil hun ammes på ene siden maks). I dag har hun grått eller jeg har bært på henne, og klager og klager hele tiden! Storebror sikla helt sykt mye i tiden før tennene kom, så jeg er glad nå når hun også har begynt med det, kanskje et tegn. Han fikk sin første tann like før han ble 6 mnd, og de er ganske likt utviklingsmessig. Dette må jo være tenner for hvis ikke blir jeg faktisk gal snart. Skal tilbake til man.ter om noen dager så da håper jeg at alle låsninger er borte så vi kan utelukke det iallefall! Men hvis det ikke er tenner, og det ikke er låsninger, hva er det da? Og er det andre med erfaringer/tips? Ja takk!

Jeg sa for noen dager siden at i morgen gir jeg paracet til natten om det ikke er bedre, for å se om hun da sover godt og for å vite at det er ubehag som gjør det, men jeg er ganske forsiktig med å bruke det så har ikke gitt. Men det må jo være bedre at vi alle iallefall får en god natts søvn og hun slipper å ha vondt - hvis det er det som plager henne. Nei, kjenner at i kveld skal hun få en paracet.. Ser ikke noe antydning til noen tann forresten, men den ligger vel nedi der og graver hvis den er på vei da.. Rotete skrevet, men nå venter husarbeid før hun våkner igjen...!

Skrevet

Det kan være ørebetennelse, som en her nevnte. Har funnet en tråd hvor noen beskriver hvordan de har opplevd ørebetennelse hos sine små. Så får du se om du syns dette ligner slik dere har det.

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=334560

Lykke til og god bedring til lilletuppa, uansett årsak :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...