Gå til innhold

hellp i første svangerskap?!

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei, fikke ei lita jente i fjor, som var både prematur (uke 30) og dysmatur grunnet svangerskapsforgitning. Hadde vell hellps tror jeg, hovnet opp, høyt blodtrykk, leververdier og protein i urinen osv.

det var mitt første svangerskap og det ble testet i ettertid om hva som kunne være årsak osv. Fant ut at jeg har lavt protein-s i kroppen og må derfor gå på blodfortynnende fragmin hver dag fra uke 20. Er nå kommet til uke 13 og det går kjempefint. Har vell egentlig ikke merket så mye til den ekstra oppfølgingen som jeg skal ha siden det er så tidlig.

Situasjonen blir betegnet som risikosvangerskap og jeg skal ha vekstkontroller jevnlig med ultralyd, samt oftere rutinekontroller ann det som er vanlig.

Er egentlig både redd og spent på samme tid. har jo ikke lyst det skal gjenta seg siden jeg da blir så lenge borte fra lillegullet vi allerede har, men tenker att sjansen er der så da må vi bare gjøre det beste utav det!

Det er jo kjempespennende uansett og sjansene er tross alt større for alt skal gå bra!!

Men skal innrømme at det er godt mulig vi holder det hele på avstand siden man ikke vil det skal skje igjen, men vet at sjansen er der. Men er ikke skremt i forhold til forrige rundes erfaringer og gleder meg til hva enn utfallet blir.

• 2 uker senere...

Jeg fødte også i uke 30 sist svangerskap. Han var prematur og dysmatur, tilsvarte uke 26 i størrelse. Hadde hellp.. ble tatt med hastekeisersnitt. Grunnen til meg tror de var levemåten, hadde det ikke bra osv.

Nå er jeg 32 fullfåtte uker, og ingen tegn på svangerskapsforgiftning overhodet. Håper det fortsetter slik:)

ER til jordmor annenhver uke jeg, fordi jeg har angst for å få høyt blodtrykk osv osv.

• 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Sitat: "HELLP kan man bare ha én gang. Så hvis du hadde det i forrige svangerskap får du ikke det igjen"

Må bare si at du tar helt fullstendig feil, og å komme med så bastante påstander om en så alvorlig komplikasjon bør du virkelig ikke gjøre- når du åpenbart ikke har kunnskap om det.

Det er ikke uten grunn at de som får HELLP blir NØYE oppfulgt i neste svangerskap. Mange utvikler det ikke igjen, men det er også mange som får det flere ganger.

Må bare legge til dette som jeg fant på denne siden:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=19437

"Ved et nytt svangerskap angis risikoen for HELLP-syndrom å være 3-4%. Ved tidlig start i svangerskapet, før 32. svangerskapsuke, er det funnet gjentakelsesrisiko på 42% i neste svangerskap."

Annonse

Da må jeg bare legge meg flat og beklage. Men det var faktisk det jeg fikk høre av sykepleierne ved premaruravdelingen på Ullevål. Så jeg må inrømme at jeg er veldig overrasket og trodde faktisk at det jeg fikk høre var rett.

(Anonym over)

Noen sykepleiere vet faktisk utrolig lite i forhold til hvilken avdeling de jobber på. Vi hadde en del vikarer da vi var der, og det var skremmende noen ganger å tenke på at de skulle passe på gullet vårt når vi reiste hjem. Men de aller aller fleste var helt fantastisk flinke!

Jeg var nødt til å svare deg, i tilfelle noen leste at man kun fikk hellp en gang og dermed ikke ville bli ekstra varsom i neste svangerskap "for de hadde jo allerede hatt det den ene gangen"

• 2 uker senere...

Hei, Jeg må bare få si takk for at du svarte på påstanden om at det ikke kan fåes mer enn en gang. Jeg fødte ei jente 28+6 pga hellp, har ikke turt å tenke på å bli gravid igjen pga risikoen for å få den samme sykdommen igjen. Så ville bare si takk for at du "satte fakta på sin rette plass" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...