Gå til innhold

Flere enn meg som synes amming er tortur?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det gjør så sinnsykt vondt å legge til at tårene spretter. Har vært på ammepoliklinikk og fått hjelp og alt. Hun suger fint, ingen betennelse eller sopp, men det gjør så himla vondt. Flere som har det slik?

Vær så snill å si at det går seg til... jeg har veldig lyst til å kunne fullamme, men slik det er nå orker jeg neppe kjempe lenge.

Fortsetter under...

Heisann.

Heilt enig, men du kan trøste deg med at det går seg til etter hvert :o) Jeg tror jeg hadde 2 uker der det var skikkelig vondt, men så går det seg gradvis til. Det fortsatt ikke 100% bra amming enda, men det er stor forskjell fra starten. Ola har ikke helt bra sugetak for brystvorta kommer ut flat på ene siden som regel... Pluss at det ser ut som han kniper munnen sammen når han suger.

Jeg begynner å bli litt frustrert for jeg prøver å få han til å ta det berømmelige "trutmunn taket", men får det ikke til. Noen som har tips?!

Lykke til videre M, vi sees vel om ikke altfor lenge :o)

Klem

Ja jeg synes det er veldig vanskelig. Gode grunner for flaskebarn.

1. Far og andre kan delta mer i barnets hverdag. Dersom du ammer ca hver tredje time betyr det 7 timer amming i døgnet.

2. Mor har mer frihet og kan både spise jordbær, løk og andre ting, samt drikke alkohol.

3. barnepass blir lettere...

Det finnes sikkert mange fler grunner. God nettside for flaske barn er http://www.flaskeposten.org/

Lykke til, jeg håper jeg får det til, men har mistet troen. Finnes mye godt i erstatning.

Trutmunnen eller den såkalte hamburgerleppa får vi til.. og brystvorta kommer nå ut hel i steder for skjev, så noe riktig må vi jo begge gjøre... men det har ikke lindret på smertene. Har pratet med flere venninner som har grått seg gjennom den første tiden nå - alle sider det blir bedre, så vil prøve å ta tiden litt mer til hjelp. Her hjemme rigger jeg meg skikkelig til før jeg begynner, med vaskeklut (til å tygge i når dte blir heeelt for jæv***), vannflaske, gulpeklut, puter, mobilen av... alt jeg kan komme på som gjør det til en rolig stund. Bare lurer på hvor den berømte kosestunden blir av, sukk.. foreløpig nå gruer jeg meg til hvert måltid.

Blir mye syt og klaging her, men må bare få ut litt frustrasjon!

Annonse

hei

min Noah er nå snart 4 uker, og amminga har vært heeelt jævli hos oss også! de 2 første ukene var verst. gråt og gråt, følte meg heelt forferdelig som mor. vegra meg for å legge han til brystet. stakkars mannen min prøvde å trøste så godt han kunne.. har blitt mye bedre den siste uka, men det gjør fortsatt litt vondt. han har nok ikke 100% riktig sugeteknikk, men det går bare bedre og bedre. lykke til!

Hei M! Godt å høre (selv om det selvfølgelig er synd at du har vondt) at det ikke bare er meg som gruer meg til ammingen. Har vel ammet omtrent akkurat like lenge som deg og det er først de siste par dagene at jeg har merket at det begynner å bli bedre. Antar dermed at folk har rett i at ting bedrer seg etter de første 2-4 ukene. Har fått mye god ammeteknikk-hjelp fra jordmødre og helsesøster, det som hjalp meg mest var dette med å legge henne så langt ned at hun er nødt til å "gape oppover" for å få tak (sånn at brystvorta ligger oppi ganen) og passe ekstra godt på at underleppa hennes også blir "vrengt" når hun gaper. Litt vanskelig å få til alt sammen når hun er ivrig og i tillegg vifter voldsomt med armene sine, men med samboerhjelp får vi koblet henne relativt riktig til:) Har trua på at ammingen etterhvert skal bli relativt smertefri (og at produksjonen stabiliserer seg - nå er det som å skru på to kraner når lillejenta begynner å klynke etter mat... melka fosser) og gleder meg til det blir kosestund og ikke noe jeg gruer meg til. Har forresten ikke vært så mye inne her i det siste, så jeg har ikke fått gratulert deg med jenta enda: Gratulerer så mye:) Godt å høre at dere er vel hjemme etter den tøffe starten på sykehuset.

Jeg bruker av og til brystvårteskjold, eller hva de heter, som finnes på apoteket. Barnet får ikke helt riktig sugeteknikk med de, men det gjör ikke like vondt da. Bruker de konsekvent på nettene for da orker jeg ikke holde på å kjempe med brystet og bebin. Brukte de ganske mye sist jeg ammet også. Da gikk det helt fint å amme "normalt" etterhvert, så er ikke spesielt redd for at barnet ikke ska läre seg riktig teknikk pga disse.

Ja, KJEMPETORTUR!! Nå er jeg glad det er flere her som synes amminga er pyton.. Har måttet avlaste med pumping og småen har fått flaske innimellom.. Har virkelig grudd meg enkelte ganger, spesielt på natt når brystene er sprengte i tillegg. Synes det begynner å gå seg til nå, 17 dager etter, hvertfall på venstre side.. Høyre side henger ikke med enda.. Men ser ut som både jeg og småen begynner å få teket på det så jeg øyner håp:)

Kjøp ammeskjod på apoteket, dette hjalp meg med min første datter og amming. Jeg hadde åpne sår og ungen fikk i seg blod med morsmelka. Jeg brukte disse skjoldene hver gang hun skulle spise i noen dager, og etter det ble sårene borte.

kanskje det er det som skal til for å "avlaste" brystvortene.

Vet at sykehuset ikke er begeistret for disse, pga ammeteknikk etc. Men det er jo verdt et forsøk om det er det som skal til for å få det til å funke.

Hvis ikke det funker, og du sliter så ille er det ikke verdt å kaste bort uker på å slite seg gjennom hverdagen så det bare blir et ammehelvete.

Det er IKKE nedelag og gi barnet sitt nan, eller annen morsmelkerstattning. Bedre det enn å bli en frustrert, utslitt og lei mor som sliter og vegrer seg for å gi barnet sitt mat og bare opplever frustrasjon i uker/mnd for så å innse at det ikke går.

Jeg er selvfølgelig tilhenger av amming, og er av de heldige som har fått det enkelt til med mine tre barn selv om det var startvansker med hun første. Men jeg vet hvor Jvlig det er når det ikke går, og du får sunne, friske og lykkelige barn selv om du må gå på flaske.

Det er et ekstremt ammepress fra helsestasjoner, sykehus....

Lykke til, håper du får det til. Men fortvil ikke om løsningen blir flaske:)

Jeg fikk en liten aha-opplevelse i dag... Håper det bare holder og varer! Ble tipset om å pumpe meg litt før jeg la til, og det har lettet på smertene. Har ikke nødvendigvis vært sprengt, men jeg har ganske så "innover brystvorter". Ved å pumpe kan jeg selv kontrollere start-smertene.. også er vorta stor og fin for lillemor å gape over. De 2 siste måltidene har gått som en lek sammenlignet med tidligere (fortsatt vondt, men ingen tårer!)... jeg bare håper det varer!

Hjelper endel på psyken og å lese at jeg ikke er allene om dette.. :)

Klem fra ei som håper hun kan amme lenge!

Annonse

Nå viser det seg at jeg har en meget glupsk liten frøken, som kan så og si tømme brystet mitt (dvs få i seg 70-80 ml) på under 10 min... Så hun suger fort og hardt. Ikke snakk om å kose seg med maten, her ska det etas!

Er oppløftende at ikke samtlige måltider ender i tårer... øyner et lite lys i enden av tunellen!

Åh - det er "bra" å høre at flere sliter med dette!! Jeg gruer meg fremdeles for å gi mat til junior pga særdeles såre brystknopper, føler at de er helt oppspist og fulle av blod og verk.... Men heldigvis er det kun de første minuttene som er vonde, etterhvert går det bedre... puh.. Men ser heldigvis at han har riktig sugeteknikk og at smerten avtar litt... (Mannen min orker ikke snakke med meg når jeg ungen har fått tak, kanskje like greit?) Men savner jo denne "kosestunden"... Jeg har forsøkt å pumpe meg som avlastning, men da junior skulle ha både flaske og bryst (altså dobbelt opp med mat) så økte melkeproduksjonen som medførte i enda mer melkespreng. Så det orker jeg heller ikke...

Har dog fått det litt bedre ved å la puppene lufttørke (etter innsmøring av morsmelk) - men kan jo ikke fly hele dagen å vifte med de. Må jo ut på trilleturer etc og da er det vondt å ha på BH. Føler lissom at puppene aldri får hvile. Pluss at når jeg tar på innlegg så sitter innlegget fast i såret - (auauau) - så det er jo et rent lite helvete å løsne brystet fra innlegget....Flere som har det sånn?

Godt å høre at vi er fler i samme bås - håper virkelig at vi blir mer herdet med tiden, for å holde på sånn i månedsvis orker jeg nok ikke...

jeg smurte med brystmelk i begynnelsen for såre brystvorter, alt satt jo fast i dem da, og det føltes som det ble verre. kjøpte noe som heter lanolin krem på apotek, den er kjempefin! ingenting sitter fast, og brystvorta blir myk istedet for hard med melka. dessuten trenger man ikke vaske det av før man ammer, absolutt verdt å prøve!

Tror jeg har funnet ut hva som skyldes min "tortur"... Det er som om jeg skulle beskrevet det selv (se link under!). Rett før melken pipler frem er det helt for jæv*** vondt, og jeg sitter med skuldrene opp under ørene de første minuttene etter at jenta mi er lagt til..

Fant noe som heter utdrivningssmerter på ammehjelpen sine sider:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=69

Jeg har hatt såre brystvorter, brystbetennelse med innleggelse på sykehuset og det som er, men nå er ammingen helt super.. kjenner ingenting (baby er nå 5 uker), bare litt småkiling.. Så det går over..!

Det som hjalp meg i perioden var:

-Ammepute (selv har jeg Toddler tools sin... herlig. 599.- på barnas hus)

-Ammeskjod

-Purelan salven for såre brystvorter (fås reseptfri på apoteket)

-Pumping (både håndmelking og manuell brystpumpe) - men må si at det var helt himmelsk da jeg investerte i en elektrisk (kjipt pris, koster 1375,- på apoteket, men verdt det! Kjøpte avent sin. Er forøvrig billigere på barnas hus 1200 et eller annet). Det jeg pumper gir jeg på kopp (baby drikker enten rett fra flasken -uten tuten- jeg har helt i, eller slike små medisinglass som de bruker på sykehuset. Dette fikk jeg anbefalt fordi han ikke skulle bli bortkjemt med flasketut, men måtte lære riktig sugeteknikk for bryst før han fikk flaske/smokk..)..

-Nesespray (hjelper utdrivelseseffekten), må få resept hos lege. Veldig bra i den verste perioden!

-Helsesøster på helsestasjonen viste meg en super ammeteknikk (hvordan legge til) + se video på ammehjelpen (hvordan få baby til å gape HØYT ved å kile han på munnen med brystvorten.. etc. ).

Lykke til!

Forresten, jeg drev også med luftttørking og smurte på brystmelk.. men verdt en tanke at du heller ikke skal fryse! Dette kan visst gi brytsbetennelse, kanskje derfor jeg fikk det? Nå bruker jeg ull-innlegg og det er herlig - men skjønner at det er vanskelig når man er sår.. huff!

Ikke legg ullinnlegg rett på brystet - da klistrer de seg gjerne fast til brystvorten hvis den blir småfuktet i og med at det pipler melk. Da blir ting enda sårere, og det kan gjøre j....vondt å "dra av" ullinnlegget...Om det setter seg fast, må man fukte innlegget, eller vente på at det pipler enda mer melk, sånn at det løsner. (av erfaring!!) Bruk et papirinnlegg smurt med purelan der brystvorten treffer, og så ullinnlegg over :)

Hei. Jeg pinte meg gjennom denne perioden. Fikk salve for å smøre på brystvortene på sykehuset, men den var alt for fet. Brystvortene skal jo så å si tørke før du har på deg bh og ammeinlegg. Jeg begynte med ren Aloe Vera på vortene istede og da ble det annerledes. Hvis innleggene setter seg fast, må du i alle fall være forsiktig. Vi er jo ikke vant til at vortene blir behandlet på denne måte, så det er ei tilvenning. Det hjelper utrolig mye hvis man handmelker eller pumper litt før ammingen. For da har melken begynt å kommet slik at babyen ikke trenger å ta i så mye (både fordeler og ulemper med dette). Lykke til:-)

Jeg har også slitt masse. Jenta mi er så glupsk at hun ikke har tid til å ta riktig tak, og når jeg prøver og feiler blir hun illsint, og når hun er illsint, tar hun i hvert fall feil tak. Makan til utålmodighet!

Jeg fikk mye hjelp til å legge til på sykehuset og var litt lei meg for at jeg ikke kunne ha med meg en pleier hjem, men løsningen har nå blitt ammeskjold. Jeg har dessverre bare måtte drite i om taket blir litt feil. Jeg orket ikke mere kjøttkakebrystvorter og en kjempefrustrert baby. Nå er taket litt feil, men jenta drikker og koser seg som bare det, og jeg har litt mindre vondt for hver gang etter hvert som sårene på vortene begynner å hele seg. Må fortsatt smøre litt med purelan og bruke oppsamlingskopper mellom øktene, men det funker.

Ja, M, dette er virkelig TORTUR!! æsj og huff! Begge brystvortene mine er store SÅR :( Jeg har også vært i kontakt med både ammepoliklinikken og helsestasjonen uten at det har hjulpet meg noe videre.. Den ene brystvorta har jeg ikke kunnet bruke på en uke, da den er sprukket helt rundt. Driver og håndmelker der. Den andre har bare sprukket halve veien og fungerer foreløpig.. Har nesten lyst til å gi opp snart, men så vil jeg jo ikke det heller! Sukk.. alle råd er prøvd, men ser ikke ut til å hjelpe noe særlig :( Venter nesten på at knoppene skal falle av..

Hvorfor skal amming være vanskelig?? Trodde det skulle være den naturligste tingen i verden. Var innstilt på at det skulle gjøre vond, men ikke ødelegge såpass mye av kosen med lillegutt!

huff høres ut som at det er mange som har vondt her gitt..huff...

jeg fikk sår helt i starten. var skikkelig vondt hver gangn han skulle ta tak. holdt på å hyle til... men når han først fikk taket så gjordet det ikke så vondt...

det jeg gjorde for å få såret til å gro var å ta mm på og la det luft tørke lenge.. satt med puppene løs lenge..hehe.. gjorde det selvsagt bare når jeg var hjemme...;) etter ca en uke var sårene helt borte...

har også hørt om en avent krem på apotket. og noen albueskjel osv.. lykke til iallefall... når sårene er borte er det ingen pes med ammingen iallefall..;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...