lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Hei hei. Har selv 30 pp bak meg nå, blir gravid, men mister hver gang.. Jeg fikk metformin av min lege, for det skulle hjelpe mot alle sa.. Det har jo ikke gjort det da, men jeg har opplevd at jeg blir superfruktbar! Her snakker vi faktisk om at jeg har vært gravid hele 4 ganger siden jeg startet opp med dette preparatet i november. Tenker da i mitt stille lille sinn at dette kanskje kan være noe som kan hjelpe dere også? Vanligvis bruker vi 3-4 pp på å bli gravide, men nå har jeg vært gravid nesten hver pp. Kun to pause pp nå i april og mai. Det er verdt å prøve da damer? snakk med legene deres om dette Hørt om mange flere som også har fått metformin for å forebygge sa, og regerer som meg... Blir gravide før man får snudd seg. Ville bare dele
Mamma for 3<3 Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Har du PCO(S)? Det har jeg , men får ikke metformin av gynekologen fordi jeg ikke er insulin resistent. Men jeg har kjøpt metformin på nettet, men tør ikke begynne på dem ennå. Håper jo at det skal ordne seg snart likevel for jeg hadde lap for 1 1/2 mnd siden.
vesla37 Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Hei ! Har nettopp lest en del innlegg på denne siden og må si at det er godt å få råd og trøst. Vil så gjerne få ett barn, har prøvd leeeeenge på natur metoden. Gått til utredning, men de finner "ingenting". Skylder på stress..... Ja det er jo ikke så enkelt å bare slappe av og bare ikke tenke så hardt på å bli gravid.... Men kan jeg spørre hvordan Metformin virker ? Har aldri hørt om dette preparatet før ? Har du kjøpt via nettet ? Hvordan går man frem ? Bør man konferere med legen ? Min lege er av den gammeldagse sorten, vil ta tiden til hjelp men jeg vil så gjerne holde et barn i armkroken,,,, Vesla
Rose69 Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Jeg spurte også min lege om å prøve Metformin, men fikk det ikke da det brukes på de med PCO.Men hvor på nett kan dette kjøpes? Det er vel ikke helt lik den det snakkes om her, som j ikke fikk av min lege?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 leger har som regel ikke greie på dette her. Finn dere en gynekolog med peiling på fertilitet heller. det er vanlig å gi metformin til de som er uforklarelig barnløse, ikke bare til de med pcos. jeg har selv gått på det og jeg har ikke pcos. Jeg er insulin resistent, dette viser ikke på prøver, men har fått diagnosen basert på symptomer. Jwg ble gravid på metformin, men mistet. Jeg fikk melkesayreforgiftning av de så kan ikke gå på de lengre. Jeg har ikke blitt gravid etter at jeg slutta på de. Så skaff dere dem damen! De funker på mange :-)
Mamma for 3<3 Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Hei! Du sier at om man er insulinresistent så vises det ikke på prøver. Det er ikke korrekt, man finner det ut ved å ta glucose-belastning. Dvs at man drikker et sukkervann og tar masse blodprøver underveis for å måle blodsukkeret eller noe. Jeg har tatt sann glucose belastning,og legen jeg går til på rikshospitalet er spesialist på barnløshet, og det var han som sa jeg ikke kunne ta metformin pga at jeg ikke er resistent. Så hva gjør så da metforminen med kroppen? hvorfor funker det på noen som ikke er insulin resistente? lurer så ille på dette, og alle har jo så forskjellige svar.
Mamma for 3<3 Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 du kan kjøpe det på lille pille. Der heter det glucopaghe eller noe.Men er det samme
kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Nei det går ikke alltid an å påvise insulin resistent ved prøver... og ikke denne prøven iallefall. Det sier min gyn, som er overlege på KK, det sier også Hausken på klinikk hauksen... og vet om mange på forumer rundt om kring som har fertilitetseksperter som sier det samme. Jeg har ikke tatt testen, fordi det ikke er vits i, fordi det vises ikke alltid på prøver for de vet for lite om dette enda, og fordi jeg har symptomer som man ikke tar feil av. Så jeg ville ha spurt en annen lege. På Hausken er det mange som får metformin uten noen tester i det hele tatt, og hauske sier det kan øke sjangsene ved ivf med 10%, og at det kan gjøre eggkvaliteten bedre. Så få en annen lege du, det pleier da ikke være så vanskelig å få dette!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 Kroppsfasongen er den aller største indikasjonen. Jeg har enormt mye magefett i forhold til resten av kroppen. Og jeg gikk langt over grensen på måletesten til fedon lindberg, så der var det ingen tvil. I tillegg er der mange symptomer som tar tid å forklare, men det har med at jeg har merket gjennom mine 31 år på jorden hva jeg tåler og ikke tåler. Og jeg tåler virkelig ikke stivelse! Merker det spesielt når jeg har spist mye karber pog lite fett og proteiner, vanskelig å forklare symptomene men føler at kroppen skikkelig er i ulage og at alt er ute av balanse. Må spise noe fett eller proteiner for å få balansen igjen (dette er dårlige ord, jeg finner ikke helt ord fpor hvordan jeg skal beskrive dette...) Har også dårlig forbrenning, spiser sunt og trener men er likevel overvektig, og ingen slankekurer i hele verden, unnatt lavkarbo/høyt fett som man skal spise når man er insulin resistens hjelper på meg. Det er typisk for oss at kroppen lagrer magefett så raskt den bare kan, og jeg kan ikke spise "et normalt norskt kosthold", da blir jeg kjempestor! Jeg tåler ikke engang frukt, bare grønnsaker som vokser over jorden, og noen typer bær. Når det er sagt, man kan godt være insulin resistent uten å være overvektig, måletesten vil vise det også om man er slank. For det handler om forholdet mellom midjemål og hofte mål å gjøre, uansett størrelse. 3 spontan aborter og det å være uforklarelig barnløs er det siste av symptomene... for de som er interessert, det finnes en forening for oss. Dere kan lese mere på www.kostreform.no Der er også masse interessante artikler på www.matoghelse.no
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Gud, nå er det lenge siden jeg var her inne:D Er kanskje noen som husker meg, men for de som ikke vet: Jeg vanket her altfor lenge.. Jeg slet med å beholde de små nurkene mine, og i tillegg begynte syklusene mine å tulle, hadde ikke el regelmessig osv osv.. Etter min tredje og siste abort fikk jeg tips om å bruke Metformin. Jeg begynte med dem noen måneder etter aborten og vi fortsatte å prøve. Så ble jeg da gravid:o) Kan jo tenke dere hvor grusomt langt svangerskapet var med mine 3 aborter godt i minne.. Uansett, jeg mistet jo ikke, og det var ikke antydning til blod før slimproppen gikk:D (Jeg fikk også Crinone, eller, jeg maste meg til det, hørte at det kunne hjelpe på de som mistet fort) Og helt til slutt, de fant aldri noe galt med meg... men jeg tror Metforminen hjalp:D Lykke til alle dere som sliter..
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2008 Det er som det sies lengre oppe her. Man får det rett og slett ikke hos vanlige leger. Det er rett og slett fordi at det ikke er godskjent til åvrt type bruk i norke ennå. Fastleger er rimelig firkantet. Det var min gyn.spes. som ga meg dem, og jeg er overbevist om at det er de som til slutt kommer til å hjelpe oss. Eneste kjipe med de er bivirkningene som løs mage og kvalme.. Men er bare å bruke litt ekstra tid på opptrappingen, så roer kroppen seg Noe må man bare regne med, men kan love at symptomene forsvinner nesten helt etter hvert. Metforminen styrer blodsukkeret og tvinger kroppen til å dosere jevnere med insulin (kort fortalt) Det fører igjen til at man ikke får hormonelle svingninger. Man ligger mer stabilt. Insulinet styrer som kjent flere hormoner i kroppen, det er derfor overvektige har vanskeligere for å bli gravide f.eks. Metformin har også en ekstra pos. side ved seg.... Man er ikke godtesjuk! Og man blir sjeldnere sulten og spiser mindre mat. Så den hjelper til på en god og stødig vektnedgang Har selv tatt av 8 kg siden november, spiser akkurat det jeg vil også Ingen endringer i matveiene med andre ord. Det er bare bedre balanse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå