Gjest Trollbundet Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 sønnen min på 11 har så lyst på hamster,dverghamster.Er det for mye ansvar for han? jeg er veldig forberedt på å måtte hjelpe han med det,regner med d er jeg som må vaske og stelle buret,selv om han har sagt han skal gjøre det. Hvor ofte må buret vaskes? Er 1 gang i uka nok? Sambo sier at han har hatt hamster da han var liten.og sier det lukter selv når man har vasket.stemmer det? De hadde avispapir i bunnen,men nå bruker man vel ikke det? Det er vel sagma eller hva d er d heter man bruker? Må det være godt og varmt til hamsteren? Kan den stå ute? Er det noe mer dere vil si om dette så kom med det:). Vi har ikke bestemt oss enda for om han skal få et hamster.Vi har en katt og,lurer på hvordan det kan gå,hmmm...
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Jeg hadde hamster som barn og det var kjedelig! Den sov på dagen, vekte vi han var han gretten. Ikke mulig å kose med. Han bet, stakk av (brøyt seg ut) tygde på alt av tøy han kunne få tak i. Det luktet av buret ja! Måtte vaskes helst hver 3. dag. Jeg gjekk lei kjapt av hamsteren min. Var jo ikke noe tess i det, bare jobb. Nå har vi marsvin. Hele 5stk faktisk! Det er kos det. De er sosiale, flokkdyr som helst vil stå i stua og være en del av. De prater -lager søte små lyder. Er stednære, vi har ingen problemer med å la de løpe fritt rundt bena våre. Lager mye gøy I tillegg er de veldig barnekjære. Her kan eldstemann med alle venner kose og styre så mye de vil uten at de går lei. Er dyret som er anbefalt å ha for barn. Siden de liker det. Men de tåler jo ikke alt da. Kan bli skadet og dø om det blir klemt for hardt på osv.
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Vi bruker forresten pelets i buret, og det lukter ikke. (Bortsett fra de gangene det blir slurvet skikkelig med vaskingen seff. Det er kjedelig å gjøre!!) Vet marsvin kan stå ute når det er sommer. (temp på 15+) Jeg hadde hamsteren min ute i gresset om sommeren. Men jeg hadde det egentlig ikke noe gøy med det. Marsvinet derimot koser seg.
RachaelRay Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Her har vi perlemorshamster (dverg), og de biter ikke ;-) Vi hadde først vanlig hamster, men selv om de fikk den tam, skulle det ikke mange dagene til uten kos før den bet igjen,og de har skikkelig skarpe tenner. Men vi fikk tips om å bytte til perlemorshamster, og det ble suksess Jenta mi er snart 12, og hun bytter på buret alene. Vi bruker sagspon kjøpt på dyrebutikken, og bittelitt vatt. De vi kjøpte av sa at vi godt kunne bruke avis i bunnen også. Vi har to i ett bur, og det skiftes ikke oftere enn hver 2. uke - kanskje over det også - og det lukter ikke. De kan ikke stå ute nei.
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Dårlig erfaring med hamster her og. Virkelig gretten, beit alt og alle, gnagde seg faktisk ut av buret. Holdt et leven uten like om natta. Hadde marsvin, og det var kos. Litt som kanin. Men det ble sykt og døde. Nå kjøpte vi to rotter, som plutselig ble til 26 på ett døgn, så nå har vi nok :s Ville valgt en annen type gnager hvis jeg var dere, kan hende vi var veldig uheldig, men vi ble iallefall veldig skuffa
*Kleopatra Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Bare slenger meg på alt nyttnick skriver. Har hatt både vanlig hamster, dverghamster og marsvin. Marsvin er definitivt det beste.
Sjokoladekaka Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Ikkje velg dverghamster. Dei er ofte "skvetne " av seg(nervøse). Velg ein heilt vanlig ein, om dokke skal ha. Bruk sagrisp iblanda litt høy til strø i buret. Det luktar ikkje så gale. Og bruk høy i "soverommet" til hamsteren, ikkje sånn vatt/bomull; vi hadde "uhell" med vår. Han sette seg fast i vatten, og ødela foten sin. Måtte avlive. MEN om dokke vil ha eit dyr, så ville eg heller valgt kanin eller marsvin. Lettare å kose med:) Kjøp då hos private, dyrebutikkdyr er ikkje alltid like bra helse på. Spesielt kaniner har ofte feil i tannstillinga/psykiske problem om der er innavl, og det får dokke ikkje vite på butikk. Ein seriøs oppdrettar veit meir om dyra sine:) Hamster bør ikkje vere ute. Dei er vare for trekk/vind.
Gjest Trollbundet Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 ja,her var det forskjellige meninger ja:). Hmmm..Ikke lett det her..Marsvin er det beste sier noen av dere.Kan dere si noe om det? Lukter det av det? Sover d om dagen? Andre ting?? P.s: En ting,hvorfor kan ikke hamsteren være ute? Sønnen min fortalte at noen hadde sagt at man kunne gå tur med det.Ha på halsbånd.Er det feil?Marsvinet kan man vel ikke gå tur med pga at de ikke kan få trekk på seg!
Gjest Trollbundet Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 uff,nå surrer jeg..Hehe..D var visst hamsteren som ikke kunne være ute..Kan marsvinet stå ute/gå tur med da??
Sjokoladekaka Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Jadå, marsvinet kan vere ute:) Husk at det kjem frå Andesfjella:) Dei brukar det til mat der;) Marsvin er jo omtrent like stort som ei dvergkanin, så sele til katt går fint å bruke(sånn som er både rundt halsen og magen). Men skal dyr vere ute bør ein tenke sånn; vi er inne. Er det kaldt ute, tar vi på oss jakke/ekstra kle. Skal eit dyr bli vant til å vere ute, må ein starte når det er heitt. Og la dei vere ute også når det blir kaldt på høsten og utover(begynne på sommaren). Dette for at pelsen skal bli vinterpels. Då må ein ikkje starte med å ha dyret inne etter at det blir kaldt.
Gjest Trollbundet Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Lukter de og sånn da? Hvor ofte må man stelle buret? Andre ting?
*Kleopatra Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 De lukter litt, men ikke like mye som hamsteren synes jeg. Jeg tok bort den våte sponen og bæsjen hver dag (gjorde fra seg på faste plasser), og tok hele buret en dag i uka.
Gjest Trollbundet Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 sover de om dagen sånn som hamsteren? biter de?
Sjokoladekaka Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Hamster er eit meir hissig dyr enn kanin og marsvin:) Å byte på buret ein gang i veka er stort sett nok, så lenge du har eit dyr. Har du ho og hann, må du byte oftare;) Litt skvetting av luktstoff førekjem då Velger du kanin, så velg ein hanne. Dei er rolegare, og meir tålmodige ennn hoene. Minnar litt om mennesker, der;)( hissige PMS). Marsvin og kanin er våkne på dagtid:)
Gjest Trollbundet Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 jeg har lest at det er dyrt med marsvin,er det sant eller? Er det dyrt med hamster? jeg tenker da på mat og høy og sånt.Og hva spiser de? Hvor stort bur trenger marsvinet? Og hvor stort bur trenger hamsteren?
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 18. juni 2008 #17 Skrevet 18. juni 2008 Vi har marsvin. Buret er 50x100 cm. Jeg synes ikke det er noe dyrt. Hun spiser høy og marsvinpellets. Høyet koster 20 kroner for 1 kg. på rema. Sponet vi har i bunnen koster 15 kroner for 1 kg. på rema. Marsvinpellets tilsatt c-vitamin koster 139 kroner for 5 kg. på dyrebutikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå