Fru Olsen :) Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 hvorfor vil legene at egget helst skal være 2-4-6-delt ved innsetting, og ikke f.eks. 5-delt? Takknemlig for svar :-)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Jeg hadde 3-delt, er vel ikke så bra det helle rda. I såfall så er det vel kanskje ikke så rart at jeg ikke ble gravid
Fru Olsen :) Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2008 De sa at de helst ville at de skulle være "partallsdelte", men jeg fikk liksom ikke noe klart svar på hvorfor..., og finner ingen info på nettet. Har satt inn ett 4-delt (litt grumsete, sa de), og ett 5-delt, som var av bedre kvalitet...
Snooopi Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Cellene deler seg i 2 og 2. Du har en celle som blir til 2, disse 2 deler seg igjen og blir til 4 osv. Hvis det er 3 eller 5 osv er det jo en celle som har stoppet å dele seg!
Gjest Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 cellene skal normalt dele seg dobbelt så mye for hver gang...fra to, til fire, til åtte, til seksten....- etter hva jeg vet. Er de delt i 3-5-7 er det noe galt. (uten at jeg er noen ekspert på området) du kan sikkert søke det opp å finne mer korrekt informasjon om dette :-)
MK73 Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Den ene gangen jeg fikk satt inn to egg var et av dem 5-delt, og beskjeden jeg fikk da var at det egget var av god kvalitet. Dermed antar jeg at det betyr at det ikke nødvendigvis er helt ideellt (ut fra den kunnskapen legene sitter på idag), men at det var av plenty god nok kvalitet til at det ble satt inn. Dessuten vet vi jo at det er mange som har blitt gravide og fått sunne og friske barn som resultat av egg som ikke har vært helt ideelle!! Det sier jo også noe om at det dessverre fortsatt er mye vi/legene ikke vet om denne prosessen (spesielt om det som skjer etter at fine, befruktede egg er satt inn i livmoren igjen).
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. mai 2008 #7 Skrevet 24. mai 2008 Men det er noe jeg ikke helt forstår. jeg hadde som sagt ett 3-delt egg. det var to delt, men RETT før de skulel sette det inn så delte det seg i 3. trenger det nødvendigvis si at den ene delen har sluttet å dele seg. deler de seg HELT på likt hver gang da?? Eller kan det være at det delte seg rett etterpå å ble 4-delt?? Synes dte er rart at de setter det inn hvis det skulle bety at det var noe galt
Et mirakel til! Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Jeg lurer også på dette! Fikk satt inn et 5-delt egg som de sa så fint ut. Er 5+5 i dag, så så langt ser det jo bra ut:-) De ville vel aldri satt inn egg som det ikke er håp for vel? Har prøvd å søke litt på nettet, men finner ikke noe særlig informasjon om nettopp dette.
Tellefanten Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Ikke alle cellene deler seg akkurat samtidig og som Tryne skriver så hadde en celle delt seg i to til mens den andre mest sannsynlig delte seg rett etterpå. De vil helst ha pardelte egg fordi da kan de være sikker på at en del ikke har stoppet opp. En annen ting er dette med eneggede tvillinger. Da begynner de to første cellene og dele seg uavhengig av hverandre og ett 3 delt egg kan muligens være ett sånt. Vet ikke hvordan de graderer kvaliteten på eggene, men mener ett 3-5-7 delt kan være av like bra kvalitet som 2-4-6/8 delte.
Abelone76 Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 Jeg satte inn to egg på riksen hvor det ene var 2-delt, og det andre var på vei til å dele seg til 3. Nå er jeg gravid med tvillinger, og er 12+3!
Ann-ch. Skrevet 25. mai 2008 #11 Skrevet 25. mai 2008 Jeg vil også komme med en egen erfaring når det gjelder dette tema. På mitt første forsøk fikk jeg satt inn et 3-delt og et 5-delt egg og jeg sitter i dag med en sønn på 4 år, så det er fullt mulig å få det til uten at eggene er 2-4-6 delte:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå