Gå til innhold

Da var jeg ferdig her

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var veldig trist å høre. Føler med deg. Har sjølv hatt 2 stk MA og er no gravid igjen. Er veldig glad og redd samtidig. Skal på tidleg UL på mandag. Trur det er litt tidleg enda til å se hjerteaktivitet er i dag 5+2. eg er også 35 år, og dette er første gang. Så ikkje gje opp.

Jeg har en nydelig datter på 8 år. Har alltid ønsket meg en til, men torde ikke før nå. Husker første gangen var jeg redd i hele graviditeten at noe kan gå galt og etterpå første året.Heldigvis gikk alt bra denne gangen.Nå tør jeg ikke prøve mer. Jeg føler at så mye eldre blir man så mye mer minsker sjansen for å få et friskt barn. I dag har jeg angret at jeg ikke prøvte for 5 år siden.Skulle ønsket at man kan vite på forhånd om barnet i magen er frisk.

Nå tror jeg at jeg snakket litt for mye. ..

Håper at alt går bra med deg og ønsker deg lykke til med graviditeten og en frisk og søt baby!

Kjære deg, er jo sjeldent dette skjer flere ganger med samme person. Du kan spørre om blodprøve og tidlig UL dersom du er veldig redd for at det ikke skal gå bra, selv om du ikke er 38. 35 er da ingen alder ;). Er selvfølgelig kjempetøft å oppleve SA men du kommer nok ovenpå igjen. Klem.

Kjære deg! Dette var trist å høre! Men ikke gi opp! Du er fortsatt "ung" og har flere år foran deg med muligheter! Det er veldig leit å oppleve det du har gjort! Det skjønner jeg! Ønsker deg masse lykke til!

Jeg er 32, blir 33 og er gravid for første gang! Er redd jeg også! Men krysser det som er å krysse for at det skal gå bra og er glad for hver dag som går! Skal på tidlig UL neste uke....

Jeg kjenner flere som har fått barn over 35 år, til og med 45! Hold hodet oppe! Selv om det er vanskelig! Ønsker deg alt godt videre!

Klem til deg

Annonse

Det tas såkalt duotest rundt uke 8-10 (rikshospitalet og Haukeland) og tidlig UL rundt uke 12. Dette i kombnasjon gir en pekepinn hvor stor sannsynlighet det kan være for kromosomdefekt. Selvsagt gir ikke dette noe absolutt sikkerhet, men er risikoen f.eks. 1:2000 eller 1:4000, så er det jo klart at sannsynligheten er bortimot lik 0. Er risikoen forholdsvis stor, kan en ta fostervannsprøve men dette gir en abortrisiko på 0,5-1%.

Hei

35 er ingen gammel alder for å få barn, du har statistisk sett flere år igjen- folk får jo barn helt opp til 45 års alderen!

Det er også en grunn for at kvinner OVER 38 år automatisk blir tilbudt dobbel test med nakkelfold scann for det er først da sjansen for "feil" begynner å melde seg. Det du kan gjøre for å roe deg ned i et eventuelt nytt svangerskap er å ta en nakkelfold sjekk mellom uke 11 og 13 + 6, da kan den private legen sjekke om det er vannansamling i nakken og se om nesebenet er der- da er sjansen for feil minimale. Om det mistenkes noenting får du henvisning til offentlig sykehus for fostervannsdiagnostikk sammen med en bodprøve for å sjekke genene til den lille. Det som er viktig her er å gå til en dyktig lege- jeg gikk til Carsten Trolle på Majorstuaklinikken, 1200,-, verdt hver krone.

I Norge er det jo egentlig ikke lov til å ta en slik test før en fyller 38, men du får gjort det privat. Det er dessuten noen som også drar til Danmark for å sjekke dette også- men det er ikke nødvendig å dra så langt :-)

Selvfølgelig skal vi som vordende mødre ha rett på å vite hva vi skal fostre opp.

Som sagt 35 er INGEN ALDER- jeg er selv 33 og godt på vei i mitt første svangerskap , planen er 2-3 til- så jeg blir nok både 35 og 40 før jeg gir meg!

Dessuten fødes det SVÆRT få skadede barn til sammenligning mot friske. De fleste med skader aborterer kroppen selv- det skjer hos mange uten at de vet de er gravide engang pga. spontanabort kort tid etter forventet menstrausjon. Selv forventer jeg at jeg må gjennom det selv en gang også- sånt bare skjer- det trenger ikke være noe mere alvorlig en stress, feil hormonbalanse, et "dårlig egg" osv- hvilket er HELT NORMALT.

Stå på!

Ikke gi deg- det tror jeg nok du vil angre på eller bli (enda mer) bitter over tid.

:-)

:-)

Fine du, så trist å lese... Men toget går jo heldigvis i rute... Jeg brukte hele juleuken til en sa i fjor,helt grusomt... Og tenkte på å gi opp, er 34 år selv... Men, nå flytter jeg visst inn her likevel... Fikk positiv test i går, er 5-6 uker på vei sånn cirka. Like langt som jeg måtte gi opp forrige gang. En sa er vanvittig vondt å oppleve, jeg fikk en sorgreaksjon etter en god stund som tok tid å komme igjennom...Men ikke gi deg, ikke gi opp. Statestikken fyker ikke opp ved 35, den begynner såvidt å snike seg oppover. Og, er det ikke tvillingfødsler som også går opp i antall når man blir eldre? Ikke alt er negativt ( sa hun og husket våkenetter i begynnelsen med bare ett barn for litt siden...Kremt) :), bruk tilbudene som nevnt over og kom inn igjen her til oss om litt....Lykke til uansett hva du velger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...