Gå til innhold

Har lenge undret om det en adhd i bilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en datter i 2006, hun blir snart 2 år nå.

Vet ikke hvordan jeg skal forklare men hun har slitt med nattesøvnen siden hun kom til, skriker hver eneste natt i søvne og våkner aldri opp av sin egen gråt så vi må vekke henne, og det nytter aldri å prøve å trøste henne eller roe henne ned. så slitte hun mye med maten i begynnelsen, det var en evig krig å få den i henne. Så hver eneste dag får hun raserri anfall, hvor hun f.eks ikke fr låv til en ting så slenger hun seg ned på gulve og skikkelig raser, hun dunker hode i gulve og raser ifra seg, hvis vi trøster henne blir hun enda mere sint, det virker som at hun må bare få rase fra seg til hun er ferdig. Og det kan vare alt fra 5 min til 30 min eller 1 time. slike anfall får hun hver dag:(

og så tåler hun ikke å leke med andre barn da blir hun rasere på dem, det virker som at hun må bestemme hele tiden. Og snakker vi til henne så får hun raserianfall, mannen og jeg er nesten redd for å snakke til henne ( når det er noe hun ikke har låv til) og når vi mater henne sitter hun aldri i ro, virker som om hun har makk i rompen, same når vi er i bilen, da skal hun hele tiden være ulydig og ta av seg selene.

det er mye kroppslig uro, konsentrasjonsproblemer ,impulsivitet. Jeg merker det allerede ved graviditeten. da var hun mye urolig.

Hva kan vi evt gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for svar:) Vil bare få hjelp for dette kan være slit av og til:(

Må være tongt for henne og hvis hun har det:(

Skrevet

Jeg ville kontaktet ppt for å få en vurdering. Vondt og gå å være usikker. Ikke sikkert at det er slik du tror. Vi foreldre bekymrer oss ofte mer enn vi trenger.

God klem til deg fra en annen som er bekymret for noe annet :-)

Skrevet

kontakt ppt og hs, å ikke gi deg før du få hjelp!!

det tar LANG tid!!

jeg kontaktet hs da min eldste sønn var 7 mnd, da han var 8!!! fikk han hjelp. men da takket være at skolen ikke greide å "styre" han..

så du må belage deg på å kjempe!!

ønsker deg masse lykke til!! ikke gøy når man føler noe er "galt".

• 2 måneder senere...
Skrevet

Tusen takk for alle svar:)

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når det gjelder vår datter. Har fått time på mandag av legen, men er redd for at legen ska se på meg som en dårlig mor for dette.

Vi vil med glede ha hjelp for slik som det er nå går ikke lengre. Både jeg og sambo er utslitt av vår datter.

+ Hun sover jo nesten aldri, og nesten aldri trøtt.

+ Krever oppmerksomhet HELE tiden og får hun ikke det raser hun

+ Kløner veldig mye og ramler mye

+ Lite ord kan hun

+ Raser hver dag

+ Mye sint, suttrer for alt

+ maaaaaaaasse mer...

Jeg knekker ihop snart=(

Skrevet

Utrolig lite intelligent! Få ett 2 år gammelt, lite, uskyldig barn utredet for ADHD???? Utrede far og mor først kanskje???

Skrevet

What..? Hvorfor skulle man ikke søke hjelp i slike tilfeller? Det høres jo ut som jenta har det slitsomt og vondt. Det er jo ikke sikkert det er adhd, men kanskje foreldrene ved å søke hjelp kan finne mer ut av problemene. Hvis det er så "enkelt" som at det er far og mor som trenger hjelp til å takle/oppdra/veilede jenta, så hva er vel bedre enn å få gode råd og informasjon.

Jeg ønsker dere lykke til HI!

Klem

Skrevet

Du er ikke rent lite intelligent du heller som kommer med en så lite konstruktivt svar. Spørsmålet gjelder vel ikke først å fremst å utrede datteren for adhd, men å be om å få litt hjelp. Noen barn er mer krevende enn andre av ulike årsaker, og det er faktisk lov for foreldre å bli veldig slitne. Det krever mot å be om hjelp til seg og barna sine, for det kan for mange føles som et nederlag å ikke klare å skape god "familie idyll" på egenhånd.

Helsesøster og andre instanser kan bidra med mye nyttig av rådgivning og tips til rutiner, organisering osv osv.

Skjønner ikke hvorfor du drar inn barnet som lite og uskyldig, for spørsmålet handler vel faktisk ikke om skyld og skam? Det handler om to foreldre som tør å be om litt hjelp til å komme på rett vei til et familieliv som er til å leve med. Om du bare har dritt å svare til andres innlegg så synes jeg du bare kan gi f i å svare i det hele tatt.

Skrevet

Jo tidligere et barn blir utredet og sjekket, jo bedre må det da være for både foreldre og barn vil jeg tro?

HI, jeg har også et sånt barn som du beskriver, og skal på utredning med barnet snart. Ingen vet hvordan det er å leve med barn som er annerledes bedre enn oss som har dem under samme tak.

Skrevet

Lurt å ta kontakt med helsevesenet når dere er bekymret - men:

Det trenger jo ikke å være noe som er "galt", kanskje hun bare er litt ekstra aktiv og har stor egen vilje (som jo er bra på sikt, men veldig slitsomt i denne alderen....). Min gutt er snart tre, og vi har hatt perioder med massa raseri, krangling og diverse. Sitter stort sett aldrig i ro, og vill IKKE sove. Men jeg tror heller han er en litt vild treåring, og er ikke redd for noe "diagnose". Barn (og foreldre) er forskjellig!

Lykke til i hvert fall, fint å få snakke med noen "profesjonelle" og få tips om hvordan man kan takle situasjonen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...