Gå til innhold

rettigheter?

elisabeth87

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvilke rettigheter far til barnet har?

far til min kommende påstår at han får 50% fra dag 1. og om dt er sjangse for at jeg kan få fullomsorg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære du!

Her trenger du nok ikke bekymre deg, om du er normalt "oppgående", og kapebel til å vare på barnet ditt. (Ikke alkohol eller stoff inne i bildet etc). Det barnefar kan kreve er delt foreldreansvar, her skal det mye til for at du kan nekte ham det. Foreldreansvar har ingenting med samvær eller omsorg å gjøre. Det dreier seg i all hovedsak om at man har rett til å ha noe å si ift oppdragelse, hvor barnet skal bo, gå på skole, i barnehage og hvilken trosretning det skal tilhøre.

Det vil alltid være slik at barnet er mest med mor den første tiden, feks er de første 6 ukene av barsel hellige og forebeholdt mor. Om du ammer sier det jo seg selv at du må være med barnet ditt stort sett hele tiden. Så at far sier han kan få 50% fra første stund må han ha drømt, =)

Det som anbefales av barneombudet er at far har hyppige besøk den første tiden. Flere ganger i uken helst, og at du er i nærheten og relativt tilgjengelig ift amming og at barnet føler seg trygg. Det er hyppigheten og ikke lengde på besøkene som har noe å si ift at barnet knytter seg til far.

Et spebarn vil knytte seg hovedsaklig til en eller to omsorgspersoner, og siden du er mor vil barnet mest sannsynlig bo hos deg og knytte seg mest til deg. For at far skal bli en trygg omsorgsperson må du slippe ham til, og gi ham en sjans til å knytte bånd med barnet.

Det vil etterhvert bli naturlig med opptrapping av samværet, men det anbefales ikke overnatting før barnet er 1 år. Dette fordi barnet før dette ikke har mulighet til å forstå at det ikke blir forlatt. Når de er så små evner de ikke å se at mor kommer tilbake, og det er ikke sunt for et barnesinn "å bli forlatt" på en jevnlig basis. Derfor anbefales disse retningslinjene.

Om far føler seg utelukket fra begynnelsen av, og ønsker å få god kontakt med barnet sitt er det kanskje en fare for at han vil lage problemer i form av rettsak e l for å kreve samvær. Og det er anskelig å si noe om hva utfallet vil være siden jeg ikke vet noe om forholdene rundt deres situasjon. Men i utgangspunktet vil jeg anbefale at du forsøker å få til en god dialog med barnefar fra begynnelsen av, og sørge for at han ikke føler seg utelukket. Da vil du kanskje unngå at han krever mer enn du er komfortabel med å gi.

Det er iallefall noen av mine tanker som jeg har gjort meg opp, da jeg er i en liknende situasjon selv.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...