Gå til innhold

noen sykepleier som kan tre veis kran her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønte ikke spørsmålet jeg?

Er det kranen du mener? Egentlig har det vel ikke noe å si hvilken vei den står, men jeg er opplært til at man stenger mot den som ikke brukes. Sånn at om man bruker den som går rett ned, ikke den som har innløp på siden... Da skal den treveiskranen være åpen rett ned og med den 3. pitten pekende mot der det ikke er noen åpning, ehmmm, skjønte du?

Nei, du skyller jo uansett etter at infusjonen er gått inn, og da skyller du jo innom der også.... Men sånn til vanlig er det vel anbefalt å snu kranen slik at den peker mot "Ingenting" :) Har du vært på jobb og fikk akutt redsel for å ha gjort noe galt? :D

Annonse

Nå regner jeg med at du mener den 4 avkorta tuppen på krana, som er selve stoppesaken (gud så flink til å forklare)

Den kan jo ikke peke mot fingrene eller mot albuen, for da stopper infusjonen, den skal peke mot den ene åpningen i krana som ikke brukes... Dette i tilfelle proppen på den ubrukte åpningen faller av slik at den stopper for blod og infusjonssøl... Om du skjønner hva jeg mente nå fortjener du en A, men det er så vanskelig å skrive ned noe man bare gjør i praksis...

Ja jeg er student, og blei livredd for at jeg setter den kranen feil. Så tenkte jeg at det kanskje blei masse luft inni pga det. Men da gjør det ikke det da? Skal sette den mot der det ikke er noe fra nå av.. Har også klart å få 0,5 ml med luft inn i den ene slangen så er lei meg for det..

Det har du helt rett i. Men jeg kan forsikre deg om at det går helt fint.

Var på kurs her for en stund siden, der sa kursholder at man faktisk kan sette ett helt slangesett med luft inn i en kropp, før det er farlig, er vel snakk om 20 ml luft det... Ikke at man skal prøve ut det, for all del... Men det var det som ble sagt. Dette var en mann fra ett firma som selger medisinsk utstyr, dvs det var en pumpe for infusjoner som sa dette.

Tusen tusen takk for det ordene der.. Det hjalp! =) Har følt meg helt håpløs og tenkte det verste. Jeg kommer nok aldri til å gjøre den feilen der igjen.

Men da har nok ikke det gjort noen skade da, puh..

Annonse

I utgangspunktet har det ikke noe å si hvorvidt den tredje kranen vender mot den tredje åpningen (hvis jeg kan kalle det det) eller den helt andre vegen (altså 180 grader motsatt).

Men jeg pleier alltid å la den tredje tutten/kranen vende motsatt av der den tredje åpningen er. Dette som en sikkerhetsregel i tilfelle toppen på denne tredje ubrukte åpningen av en eller anne grunn skulle løsne helt. Hvis den da løsner når kranen er skrudd den andre vegen, så vil det fortsatt likevel være tett inn mot både slangen og pasienten.

Huff, klønete forklart. Håper du forstår hva jeg mente.

Kjenner meg igjen i det der, var alltid så nervøs for å feile nåpr jeg var student. men signerer tygd og utspytta, du har ikke gjort noe galt. Stor annsvarsfølelse har du ihvertfall. I de fleste tilfeller er ikke luft farlig, ei heller å sette tutten på krana feil vei...

Takk for svarene jenter. =) Sliter litt med ansvars følelsen, den er alt for stor. Så får se hvor lenge jeg holder ut i yrket.. Akkurat nå har jeg mest lyst å slutte skolen, siden jeg gjør sånne dumme ting..

Kremt!

Ingen er perfekt og ingen går gjennom utdannelsen eller yrkeslivet uten å gjøre feil. Det viktige er at du tenker over hva du gjør og spør hvis du er usikker. At du lærer av dine feil.

Ha troen på deg selv! Og snakk med læreren/veilederen din før dette blir et problem for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...