Gjest Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Noen som kan svare, jeg er så kin på tunfisk:P ekkelt kanskje, men nam i min munn:D
nr-4-i-oktober Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Har hørt at hermetisert tunfisk er ok å spise.
Popelko Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Har lest at du hvert fall kan spise tunfisk på boks, men skal visst være litt forsiktig med det andre.. men alt med måte uansett da, trenger sikkert ikke å holde deg heeelt unna.. skal liksom ikke spise spekemat heller, men jeg har spist det en gang, og tror jeg kommer til å spise det en gang til i løpet av sommeren..
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Tusen takk for svar, jeg tar min lille sjanse..er tunasnacks..de me kjeksene utenom:) Satser på at det går fint, i mitt forrige sv.skap spiste jeg masse fenalår (gravid rundt juletider) men det gikk greit:)
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Tunfisk er digg Spiste det senest idag på brødskiva, med majones, agurk og sitronpepper....snadder!
Popelko Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 det står over alt at vi skal holde oss unna ditt og datt, men jeg tar da sjanser likevel jeg, hvis vi skal holde oss unna alt, så sulter vi, og barnet kommer jo ikke til å ha noe immunforsvar.. så tror det bare lønner seg med sunn fornuft jeg!
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Tunfisk på boks er helt safe å spise:-) Men du skal ikke spise fersk tunfisk fra havet...men hvem kjøper det til vanlig da?hehe...
freefly Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 tunfisk går fint!! heldigvis for meg! spiser to bokser til dagen.. =D jeg sa det til jordmora og hun bare lo og sa at det bare var bra. kunne fått dilla på verre ting enn det altså! =)
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Det som er "problemet" med tunfisk (og vill ferskvannsørret over 2 kilo og stor kveite, sverdfisk, hai, makrell osv osv) er at den er høyt oppe i næringskjeden, og derfor spiser fisk som har spist fisk som har spist fisk, og når man legger sammen alle disse fiskene så akkumulerer man mye miljøgofter og tungmetaller. Miljøgifter og tungmetaller lagrer seg i fettvevet ditt, og når du ammer går det i melka. Når du er gravid så kan miljøgiftene gå over i babyen.På Grønnland spiser de mye sel og isbjørn, og der har ammende kvinner mye PCB (miljøgift) i melka. Spis tunfisk, men begrens inntaket er vel meldingen fra ekspertene.
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Ifølge matportalen.no er tunfisk på boks greit. Jeg ville ikke spurt om kostholdsråd her inne, man kan jo bli smågal av alle de motstridende rådene man får! Leser du matportalen.no, ser du raskt at det ikke er så mange "regler" å forholde seg til. En lettelse, synes jeg!
freefly Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 det er fet fisk som er problematisk med tanke på tungmetaller o.l da det akkumulerer i fettvev og lever. men tunfisk er ikke fet fisk. =)
Herkules Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Der ser du kjapt "hundre " forskjellige svar:) MEN som mange nevner tunfisk på boks er ikke noe problem i følge matportalen. Koste meg med tunfisk i dag jeg i Spania og den er mye bedre enn den hjemme
Elisin m gutt ute og pike inni Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Hei, Les innlegget til 38år_guttimagen_nr1, hun har helt rett. Fersk tunfisk burde ikke spises fordi den er så stor og har mye miljøgifter i seg. Men den du får på boks er derimott kjempefin og burde spises ofte ;-) Freefly, det er ikke noe problem å spise fete fisker, snarere tvertimot, laks er f.eks veldig bra! Og hold dere til Matportalen når det er tvil, min søster som er lege anbefaler å se der for det er enkelt og greit forklart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå