Nordhagenjentene :) Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 I dag igjen kom 8-åringen "Jeg har fått bæsj i trusa mi, men jeg vet ikke hvordan jeg har fått det. Jeg har ikke bæsjet i dag." Så jeg spør om hun har prompet... Nix... Skiftet hun truse i morges? Jepp... Vasket hun seg i morges, når hun skiftet truse? Nei, jeg gjør ikke det hos mamma jeg.... Hadde hun bæsj i trusa hun tok av seg i morges? Ja..... Så ungen har gått med bæsj fra i går, i rumpa i går og i hele dag. Hun ba nå selv om å få ny truse, jeg ba henne vaske seg, og hun måtte til med kluten 3 (!) ganger før hun ble ren nok til ren truse. Pappan blir jo kjempelei seg når jeg forteller; vi har snakket med mor om dette et par ganger allerede. Og jeg synes jo det er ille at det bare er vi to som bryr oss om at barnet får en god hygiene. Hos oss vasker hun seg hver morgen, i ansikt og i skrittet (bare vann på kluten ja). Hun får rene (men ofte for små dessverre) klær hos mor, men det hjelper jo lite når kroppen ikke er ren. (Det er som regel jeg som klipper negler og ordner håret også) Fordelen med at jeg har jobbet så hardt med dette er jo at hver gang det går galt hos oss så kommer hun til meg (og ikke pappan faktisk) og forteller hva som har skjedd og ber om en ren truse. Selv om hun vet at jeg kommer med formaninger rundt dette, selv om jeg sier at hun er 8 år og må gå på do før bæsjen er på vei ut, at 8-åringer ikke bæsjer på seg utenom ved magesyke. Hun vet at jeg er streng på dette, men likevel kommer hun til meg med det. Alltid. Så, hvordan får vi mor til å følge opp?? Det er så fortvilende å se på at 8-åringen er møkkete. Om noen år vil hun kanskje være kjent som den jenta det lukter av - jeg husker nemlig jeg hadde ei i klassen som det luktet tiss av.... ((
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Ikke lett det der nei og har vel egentlig ikke noe forslag på løsning. Vi har hatt noe av det samme her. Stedattera mi lukter en del svette og har ikke lagt for vane å vaske seg hverken nedentil eller under armene. Jeg har vel litt for god luktesans og legger veldig fort merke til slikt, men så tror jeg da heller ikke jeg er den eneste som legger merke til slikt og det er fryktelig synd om andre skulle bemerke seg dette i stedet for å få det fra noen som er veldig glade i henne og kan ta det opp på en konstruktiv måte. Mitt beste forslag er vel egentlig å lage faste rutiner hjemme hos dere og forklare viktigheten med det. Hun er såpass stor nå at hun fort kommer til å plukke dette opp og bruke det også hos mammaen. Jeg mener også det er lov til å ta opp slikt med moren. Om du har et godt forhold til henne kan jo du gjøre det (for JA vi er jo tross alt forskjellige fra mennene) eller at mannen din gjør det. Min stedatter er nå godt inne i sitt tolvte år og har nå skjønt at hun skal dusje relativt ofte (selv om vi av og til må pushe henne litt for at hun skal få det unnagjort). Oppigjennom årene som har gått har vi måttet trå til med hjelp innen tannhygiene samt poengtert viktigheten med å vaske seg morgen og kveld. Kan kanskje virke strengt men jeg tror de har mye igjen for det.....
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Heisann, ja det er ikke enkelt når andre intimhygienestandarder gjelder i det "andre hjemmet"... Jeg syns det høres ut som om du har en god dialog med stedatteren din og er enig med det andre svaret du fikk, bra om dere holder rette linjer hjemme hos dere ang dette. Forklar henne det du tenker med at hun må være nøye med å vaske seg/skifte rent undertøy hver dag pga at andre merker det om det lukter av henne. Dette er noe jeg vet er tema på skolen også (2.klassingen min kom hjem og fortalte at de hadde snakket om nettopp dette på skolen, hygiene etc), at det er viktig å vaske seg fordi man ikke skal beg å lukte vondt, da kan det fort være at vennene skygger unna, dessverre. Selv om ikke mor er så nøye med dette, er hun stor nok til å begynne å passe på hygienen sin selv, bare hun får litt hjelp til å lære det (av deg, tydeligvis). Forklar henne at det er fordi du bryr deg om henne at du snakker med henne om dette, og at du er redd hun skal bli ertet på skolen og i venneflokken. Som sagt, ikke så lett når andre standarder gjelder hos mor, dere må bare gjøre det dere kan når hun er hos dere.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Samme her i huset, mye bremsespor i underbuksene, og gjerne litt tykkelse også. ESJ. Og de er mye eldre, enn 8 år. Lukter ikke alltid så friskt, uten at jeg kan si de stinker. Flekker ol på klærene fordi de alltid griser når de spiser er også et problem. Men heldigvis er det ikke mitt problem.
Nordhagenjentene :) Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2008 Jeg synes det er litt for lettvint å si at det ikke er ditt problem, men det er kanskje bare meg? Jeg synes det er viktig at mitt stebarn har en god hygiene, som jeg synes om meg selv og mine kommende barn. Jeg synes det er viktig at hun ikke blir den som blir pratet om på skolen fordi hun lukter, og jeg synes det er viktig at hun ikke pådrar seg sykdommer i underlivet fordi hun er møkkete. Og jeg synes det er ganske så ok at jeg ikke trenger å ta med meg en møkkete og luktende unge bort til folk vi kjenner...
vimsan Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Det er aldri lett å ta opp slike ting med en mor. De er veldig lett å såre eller de blir sinte ( i alle fall gjør jeg det). Dessverre tror jeg det er mer vanlig blandt "skilsmissebarn" å ha slike uhell. Jeg sliter hver gang datteren min kommer hjem fra far med dette. (min datter er snart 8). Jeg gir konsekvent beskjed til far om at slikt går ikke an. Man vasker barnet, hvis ikke må han i opplæring i hva det er å ha barn før han kan ha henne. (her er det snakk om at ungen kom hjem med samme klær, samme flette og belegg i trusa etter samværshelg). Kan du (eller far)liste" deg innpå mor? Ved å ta mor til side og "overdrive" litt? Da kan du si feks: "Da ***** kom til oss hadde hun et stort bremsespor i trusa. Det luktet skikkelig og hun var redd andre skulle kjenne lukten. I tillegg hadde hun kjempeproblemer med å vaske det bort og det virket som at det hadde vært der en stund. Hun sa at dere glemte å vaske henne da dere skiftet truse den morgenen. Semmer dette?" Da har man i alle fall forsøkt, og funker det ikke... Da vet jeg jammen ikke hva du skal gjøre for å ta dette "så stille som mulig"
Nordhagenjentene :) Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2008 Jeg og samboeren har blitt enige om å snakke med mor om det igjen, og ja, det er han som skal gjøre det. Jeg lar ham ta seg av slikt, fordi jeg vil ikke lage problemer mellom meg og henne (hun kommer aldri til meg med ting uansett, det går alltid gjennom far, så jeg gjemmer meg ikke ) Jeg ba ham ta det opp på en måte slik at vi to ikke anklager henne, men at vi bekymrer oss over at hun kommer itl oss med møkk i undertøyet og ber om å få ren truse når hun kommer hit... Så får vi bare se an igjen. Jeg er bare glad for at ungen kommer til meg, selv om hun vet det er jeg som "kjefter" mest rundt dette. Takk for svar og godt råd!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå