Gå til innhold

Sykmelde meg?Blir arbeidsledig 1.juli.

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg. Jeg er gravid i 7 uke, og har nettopp fått vite at jeg ikke får forlenget vikariatet mitt som går ut 1.juli. Har tidligere fått vite at det var STOR sjanse for at jeg kunne få fortsette i stillingen. Jeg blir dessverre derfor arbeidsledig fra 1.juli, dersom jeg ikke finner en ny jobb fort.

Derfor har jeg tenkt på om en løsning kan være at jeg blir sykmeldt før vikariatet går ut. Ellers vil jeg ikke få opptjent nok til å få fødselpenger. Er det noen som vet om den tiden jeg eventuelt blir sykmeldt teller som jobb. (Må jo jobbe 6 av 10 måneder)

Siden det er vanskelig å få jobb nå for akkurat min yrkesgruppe er det en litt fortvilet situasjon, og jeg vil uansett ikke ha dårlig samvittighet. (har jobbet mangfoldige år uten å være sykmeldt en eneste gang) Dessuten er det min første graviditet.

Håper det er noen som vet noe om dette.Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137811471-sykmelde-megblir-arbeidsledig-1juli/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er en fortvilet situasjon men dersom du tenker på å "fake" sykdom for å få sykepenger så er det faktisk svindel... En sykemelding skal være medisinsk begrunnet, og det at du mister jobben og at det er vanskelig å få ny jobb er et argument som overhodet ikke har noe med en sykemelding å gjøre... Dersom du faktisk skulle få plager som gjør at du trenger en REELL sykemelding så vil sykepenger tjene som grunnlag for foreldrepenger, men det skal jo mye til å bli sykemeldt i hele svangerskapet når du er så kort på vei som du er... Uansett vil du aldri bli sykemeldt i hele svangerskapet med en gang, de fleste leger vil bare skrive ut sykemelding for 4 uker av gangen...

Som du skjønner er jeg helt i mot den type svindel som dette faktisk er.... Vi har et flott syklønnssystem i Norge og det er slike ting som du planlegger som gjør at folk ser ned på folk som er sykemeldte - og da spesielt gravide som er sykemeldte.. Du ødelegger for mange andre som har reelle grunner for sykemelding som møter holdninger om at alle gravide sykemeldes alt for lett......

Jeg vil anbefale deg å gjøre det som er rett, får du ikke jobbe lenger enn til 1.juli så går du over på arbeidsledighetstrygd som utgjør 65% av lønnen du har hatt (dagpenger teller også som opptjening til foreldrepenger) og gjør ALT for å få deg en ny jobb... Jobber finnes, om du tar kontakt med lokale sykehjem/hjemmesykepleie trenger de garantert folk... Dagligvare forretninger trenger også ofte folk... Det viktigste er å skaffe seg en inntekt, og da kan man ikke være kresen og forvente at du skal få jobbe med det du er utdannet som eller få den lønnen du har hatt...

Jeg var ikke ute etter en meningsytring angående sykemelding, men lurer på om sykmelding teller som arbeid når det gjelder opptjening av fødselspenger.

Selvsagt skal jeg søke jobb!!! Kall det svindel eller hva du vil. Dersom jeg ikke hadde så kort tid igjen av vikariatet nå, så hadde jeg blitt sykmeldt. Har en krevende jobb, og har ikke mindre grunn til å bli sykmeldt enn andre som er dårlige pga graviditet. Kall det gjerne svindel. Jeg hadde blitt sykmeldt med god samvittighet på medisinsk grunnlag selvsagt! En lege må sykmelde tross alt.

Der jeg jobbet før på en stor kvinnedominert arbeidsplass, var det sikkert 80% som ble sykmeldt pga graviditet. Kanskje du mener disse også er svindlere. Uansett jeg har null dårlig samvittighet og ingen som helst skupler med å bli sykmeldt.

Jeg har ingen problem med at de som har reelle problemer i graviditeten blir sykemeldt.. Og selvsagt skal ikke de som sykemeldes ha dårlig samvittighet!! Men slik som du legger det fram i hovedinnlegget ditt fremstår det som om du heller vil bli sykemeldt enn å gå på dagpenger og søke jobb - og DET blir feil..Kan hende det ikke var det du mente, men slik tolket iallefall jeg det du skrev.. Beklager om jeg misforsto.. Tro det eller ei men det er faktisk en del som spekulerer i dette og det finnes mange innlegg av typen "jeg skal sykemelde meg for å slippe å lete etter jobb".... Og ja - DET synes jeg er svindel.....

Men du skriver at dersom du ikke hadde så liten tid igjen av vikariatet nå så ville du bli sykemeldt - det skjønner jeg ikke helt? Enten har man grunn for å bli sykemeldt - eller så har man det ikke? Er du dårlig nå så må du jo komme deg til legen og bli sykemeldt?????

Jeg svarte iallefall på spørsmålet ditt, sykepenger teller som opptjening til foreldrepenger på lik linje med lønn, det eneste er at dersom nav utbetaler sykepengene mister du en del på feriepenger og f.eks lønnsforhøyelse..

Lykke til videre i svangerskapet!

Annonse

Jeg må bare si meg enig med Pearl, det virket som en planlaget "svindel", men er du syk så er du syk. Du forklarer deg bedre i svaret:)

Jeg skjønner også at du kanskje "holder ut" siden det er så kort tid igjen av engasjementet ditt, men det er lenge nok til at det virker unaturlig at du er det frem til slutt for så å sykemelde deg.

Lykke til uansett. Dagpenger teller også som opptjening til foreldrepenger, og i de tilfellene så blir grunnlaget beregnet av de beste måndene (av de siste 10)

Gjest Tale30

Snakk åpent med legen din, forklar den vanskelige situasjonen. Hadde du fortalt arbeidsgiver om at du var gravid før du fikk beskjed om at du ikke fikk forlenget?

Spørsmålet er også hvor lenge du har vært i arbeidslivet tidligere. Har du jobbet i flere år, kan du så vidt jeg vet be om en utregning av fødselspenger på bakgrunn av et gjennomsnitt av din inntekt de tre siste år dersom du blir gående langtidsarbeidsledig. Det du da må gjøre er å søke om dette og begrunne så godt du kan hvorfor du mener at det er graviditeten som gjør at du ikke får noen ny jobb. (Det kan jo være at du er heldig og få en ny jobb raskt til tross for graviditeten da..) Jeg er litt usikker på denne regelen så du må kontakte ditt lokale NAV.

Når det kommer til å beskylde deg for svindel så blir jeg provosert. Det er mange som svindler systemet, men man må se nyansert på det. Man MÅ ta høyde for diskrimineringen som skjer av gravide i arbeidslivet. De som sitter godt beskyttet med fast jobb, og velger å sykemelde seg fordi de ikke gidder å gå på jobb er en ting. Settes man i en håpløs økonomisk situasjon av arbeidsgiver grunnet graviditet (selv om arbeidsgiver selvfølgelig har hundre andre grunner til ikke å forlenge kontrakt) så er det noe helt annet! Den psykiske påkjenningen som kan følge av dette er ikke noe som bør undervurderes! Jeg blir provosert av at enkelte mennesker enda ikke sidestiller en psykisk vanskelig situasjon med en fysisk vanskelig situasjon.

Snakk med legen din, vær ærlig, og håp på at din lege tar den riktige beslutningen. Da er det ingen som snakker om å fake noe som helst!

Det telles som fødselspenger tror jeg. Men så lenge vikariatet ditt gått ut da skal du vel ikke få betalt ut noe når du er arbeisledig?? Litt fælt å svindle på den måten sier nå jeg, men det er nå så.. Sykemelding bør tilhøre dem som virkelig trenger den.. Har aldri vært sykemeldt selv og det er min første men sykemelder meg ikke av den grunn fordi jeg "kan."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...