Gå til innhold

Jeg vil ikke bruke tøybleier!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

PLEASE! Det finnes bedre alternativer idag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som prøver å tvinge deg?

Skrevet

Om det finnes bedre alternativer kommer vel ann på hva du legger vekt på...eg er opptatt av miljø (i tillegg til snuppas beste seff), og da er tøybleier det beste alternativet:)

Men det er vel ingen som tvinger deg vel?

Skrevet

Neivel. Du skal få slippe. Selv vil jeg helst slippe alt bosset som følger med papirbleiene. Det finnes tross alt bedre alternativer enn å pakke rumpen til ungen min inn i superabsorberende plastkuler!

Skrevet

Det er jo bare du som velger om du vil bruke tøybleier på ditt/dine barn...

Bedre alternativer..vet ikke helt jeg, hvem er alternativene bedre for? Barne og huden til barnet...naturen/miljøet.... eller deg???

Skrevet

Då er det jammen fint at du er voksen nok til å bestemme over deg sjølv. Her er det ingen som har tenkt å prøve og tvinge deg til verken det eine eller det andre heldigvis.

Skrevet

Hva bruker folk flest? Er det tøy eller papir? Vet jo ikke helt hvordan det er å bruke tøybleier, men synes det virker litt ekkelt å vaske de i vaskemaskin, vil jo bli avføring i den da? Hvordan fjernes avføringen? Jeg skal ikke bruke tøybleier, uviklingen har gått videre. Ok å tenke på miljøet, men det er grenser, kan vel gjøre mye annet bra for miljøet enn på akkurat det området... bare noen tanker :o)

Skrevet

Tenkte faktisk akkurat samme tanken som deg Benedikte23 for et par dager siden når jeg falt innom denne debatten her og oppdaga at folk i dag faktisk bruker tøybleier. trodde det var ut og bruke tøybleier for 50 år sia eller noe :-p

men etter et parrr dager med litt undersøkelser ser jeg jo at d er like enkelt og bruke tøybleier som og bruke vanlig papirbleier, eneste forskjellen er vell i grunnen at du får bleier ogvaske i tilegg til de vanlige kærne og handklærne som skal vaskes (men det er ikke snakk om mye arbeid)

Anngående dette med bæsjen i tøybleiene så legger man et rispapir i bleia som kastes rett i do når det er bæsj på (er det ikke bæsj på dem så kan de vaskes sammen med bleiene i vaskemaskinen en 3-4 ganger før de må kastes). så det blir nokk ikkke noe bæsj i maskinene.

Syns også det er kult med at tøybleiene kommer i tusen forskjellige farger og fasssonger, slik at du kan finne noe som passer for ditt barn på en mye bedre måte enn med de vanlige papirbleiene.

Men selvfølgelig, om man vil bruke tøybleier eller ikke er jo opp til hver enkelt jo :-)

Skrevet

Ja selvfølgelig er det opp til hver enkelt. Kommer nok til å bruke vanlige papir bleier....

Skrevet

Som du sier utviklingen har gått videre og det fortsetter den å gjøre;) For 30 år siden var det tøybleier som gjaldt, så gjikk folk over til papir for en periode, og nå begynner folk å bruke tøy igjen (men da en ny og forbedret utgave). Jammen glad for at utvikligen går framover eg!

Tror nesten 50 % av alle eg kjenner med små barn bruker tøy og det er mye....og alle eg har møtt er positive (bortsett fra mamma...hehe....)

Skrevet

utrolig vittig at du sier akkurat det, for da vi diskuterte frem og tilbake tøy vs engangs før lille sjefen kom, var det min MOR som var mest negativ av alle i hele verden....

Godt vi ikke er alene:)

Skrevet

Mye av grunnen til at våre mødre er motstandere er nok at de brukte tøy på oss og da var det disse plastsnipp bleiene de brukte. De var jo heelt forferdelige, lakk og var store og klumpete. Tøybleier er noe helt annet idag.

Min mor ble imponert da jeg fortalte det til henne, og da hun fikk se hvordan de så ut så så ble hun begeistret.

Skrevet

må inrømme jeg er selv imponert.. trodde ikke tøybleier var noe folk brukte i dag jeg :-p

Skrevet

Det er ikke særlig mange som bruker tøybleier, da! Ut fra dette forumet kan det virke som det er mange , men in real life er det nesten ingen. Jeg kjenner MANGE småbarnsmødre, og ALLE bruker papir.

Skrevet

Kjente hller egentlig ingen, men vet nå i ettertid når jeg selv omentrent har bestemt meg for og bruke tøybleier (av miljøårsaker og økonomi) at det er flere som bruker tøybleier enn hva man kanskje skulle tro..

men om man vil bruke det er jo opp til en selv, og tøybleier er jo veldig bra for barnet.. ser nå masse posetivt med tøybleier jeg da :-)

Skrevet

Min mor fikk også fullstendig hetta når jeg sa at vi hadde tenkt å prøve med tøybleier og ikke engangsbleier. Hun ble nesten litt sint =p Jeg vet jo ingenting i det hele tatt om tøybleier, men jeg vil prøve alikevel.

Mannen min og jeg prøver så godt vi kan å gjøre vårt for miljøet, og når jeg vet at ved å bruke engangsbleier på barnet setter det barnet igjen sitt livs største økologiske fotavtrykk før h*n fyller ett, nei da skal ikke litt reinspikka latskap og skrekk for noe "nytt" (haha) hindre meg i å teste et mer miljøvennlig alternativ.

Skrevet

Helt sant at det er mange flere enn en tror som bruker tøybleier:) Eg ble overraska da eg kom på treff og bare en av ti brukte papir! (hehe...nei, det var ikke tøybleietreff;) Og nettbutikker som selger tøybleir har jo bare eksplodert! Sikkert 5 nye bare de siste mnd....! For ikke å snakke om at BIR og andre renovasjonsselskap stadig utvider støtten til tøybleiebrukerne.

Eg blir glad av sånt eg:)

Skrevet

Eg har til og med sendt mail til avfallsselskapet i kommunen vi bor i og lurt på om de ikke har vurdert støtteordninger til småbarnsforeldre som vil bruke tøybleier :-)

Skrevet

ja, blir sikkert og få det putta inn i kommunepolitikken etterhvert også.. er godt likt av partiet så har sikkert noen som kan fronte sak :-)

men er spent på hva jeg får til svar av avfallsselskapet først da

Skrevet

kall meg gjerne miljøsvin :) men jeg kommer nok til å bruke de bleiene jeg får kjøpt i butikken :) Jeg har nok klær å vaske med 2 voksne og to barn og en kommende liten baby i hus.

Skrevet

Eg vasker ikke noe mer enn eg gjorde da hun brukte papir eg....bare fyller opp maskina mer...har ikke hørt om andre som bruker tøybleier som klager over vask heller, så kansje er det en liten myte ute å går?;) Selvfølgelig kan det bli mer vask, men det er så lite at det forsvinner i den store vaskesammenhengene likevel;)

Overhørte en samtale der noen sa at "eg skal hvertfall ikke bruke tøybleier på min unge, for da må du vaske en maskin med bare bleier om dagen!" Og da fnisa eg litt.....Vi er 2 voksne og 1 barn og vasker 3 maskiner i uka totalt.

Skrevet

Prøver89; du må fortelle hva de svarte! BIR har nettopp økt fra 500 til 1000 kr, så da kjøpte vi litt mer...hehe....var så mye fint eg hadde lyst på;)

Hørt om folk som har sendt brev og fått gjennomslag!

Skrevet

jeg fyller jo opp hver maskin hver gang jeg, og jeg vasker klær daglig..Mere blir det når den lille kommer..

Skrevet

selvfølgelig blir det litt mere vask, det er jo logisk da.. bleiene skal nå vaskes da :-) hehe... men ser ikke så mye på det i grunn, tenker på hvor bra det er for stumpen til babyen og pengene man kan spare meg og bruke tøybleier, og sisst men ikke minst hvor bra det er for miljøet :-)

men det er jo opp til hver enkelt om man vil bruke tøy eller papir..

jeg dømmer jo ikke dem som vil bruke papirbleier da. blir sikkert og bruke papirbleier når vi er ute og reiser og sånn uansett :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...