Gå til innhold

Nå MÅ jeg klare teoriprøven på mandag til bil for da får jeg oppkjøring innen 19 juni :-O(trenger litt tips av dere som har kjørt opp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjørelæreren min går ut på ferie 19 juni og sa at om jeg klarte teorien på mandag så skulle jeg bli førsteprioriteten hans til og få kjørt opp før han skal på ferie og før jeg har termin..

Plutselig gikk ting litt fort her :-O

Ikke kjørt siden november/desember så må ha noen timer til oppfriskning..

Noen som kan tipse meg litt om hva som er veldig lurt og friske opp før oppkjøringa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stresse. Stol på deg selv at dette kan du:)

Skrevet

Ja, viktigste er å ikke stresse, for d er som regel d folk gjør mest feil pga. av. Ellers spørst d veldig på hvilke veier du kjører på. Kjører du f.eks. i by er d veldig viktig å kunne trafikkreglene og god trafikkavvikling blant annet. Her jeg bor er d mange smale veier, med knappe svinger ol., og derfor var d viktig å planlegge kjøringen der jeg hadde sikt og sånt. Såå.. spørst vel hvor du bor da :-) D er iallefall alltid lurt å kunne teorien ekstra godt. Du merker vel hva du føler deg sikker, og hva du er usikker på. Jeg syntes d var greit når jeg fikk kjøre mye på de mest vanlige "oppkjøringsrutene", så jeg ble absolutt ikke overlumpet når jeg fikk vite med sensor hvor jeg skulle kjøre..

D ble myye rot :-)

Skrevet

Helt enig, ikke stress :) Det min sensor var nøye på var speil bruken.. Viktig at du bruker alle speilene mye, og tar det med ro.. Om du skulle kveler bilen f.eks så er ikke det noe å stresse seg helt opp for, man stryker ikke pga det.. Det er mye som er vikrig å tenke på, men bare man tar det med ro så går det bra :) Lykke til! Også må du informere oss om hvordan ting har gått :)

Skrevet

Enig med de andre her, ikke stress! Det går som oftest aldeles utmerket. Så lenge du passer på å være oppmerksom i alle situasjoner, men det er man jo ofte i en så presset situasjon som oppkjøringen er. Jeg husker jeg kvelte bilen en gang på oppkjøringa, men det gjorde selvfølgelig ingen verdens ting. Pass på fartsgrensene, selvfølgelig, og bruk speilene godt. Titt heller en gang for mye enn en gang for lite.

Lykke til!

Skrevet

Tips til teoriprøven:

* Ta denne prøven så mange ganger du klarer: http://teoriproven.no De spørsmålene du får der er nesten alltid de samme du får på teoriprøven.

* På teoriprøven er det ALLTID lurespørsmål - så les spørsmålene flere ganger og godt!

* Svaralternativene er ofte veldig like, så også der: les godt. Er du helt usikker så bruk elimineringsmetoden.

* Ett spørsmål som alltid kommer er Veitrafikkloven § 3. (den med at du skal kjøre varsomt, være aktpågivende...). Pugg den utenat for svaralternativene er nesten helt like og høres riktig ut alt sammen!

* Du kommer mest sannsynlig til å få flere spørsmål fra loven. Blant annet hvem som er ansvarlig hvis du låner bort bilen din og vedkommende kræsjer. Hvem som må bruke bilsete og hvor gammel man er når man må sitte i barnesete osv... Du får også spørsmål om hvor mye du kan ha i promille og hva slags straff du får (mister førerkort osv).

* Jeg fikk flere tunellspørsmål: hva slags lys jeg har på i tunellen, hva jeg må tenke på når jeg kjører inn i en tunell og kommer ut igjen. (det med at det tar tid for øynene å tilpasse seg lyset og at det kan være husdyr i åpningen av tunellen (fordi de trekker til skygge om sommeren ofte).

* Du får mange spørsmål der du ser et kryss og bil A, B, C, og D og skal fortelle i hvilken rekkefølge bilene skal kjøre i. (høyreregel).

* Du får spørsmål om parkeringsregler!! Spesielt hvor mange meter til og fra du kan parkere nært et kryss, skilt osv..

* Du får mange skiltspørsmål. Spesielt der du ser bilder av skilt langs veien og du skal vite NÅR krysset kommer, NÅR togovergangen kommer, hvor mange meter skiltet lenger (til neste kryss f.eks).

* Husk at det er like feil å kjøre for sakte som det er å kjøre for fort! Det fikk jeg et lurespørsmål på. Man tror ofte at desto saktere man kjører, desto bedre, men det ødlegger trafikkflyten og kan være til fare det også.

* Du får spørsmål der de viser et trafikkbilde med et skilt som viser at det er et gatetun og spørsmål om hvor fort du kan kjøre her.. Se nøye på bildene!

* Et populært spørsmål som nesten alltid kommer er "hva gjør du nå?" og så viser de et trafikkbilde der du sitter i bilen, du har mange biler bak deg som du ser i bakspeilet. Du skal egentlig kjøre inn til venstre rett etter en bakketopp. Riktig svar er at du kjører videre og ikke svinger inn (pga alle bilene bak deg og uoversiktelig bakketopp. Bremser du etter bakketoppen vet ikke alle det og de kan kjøre inn i deg.)

Jeg fikk alle disse spørsmålene og de er gjengangere! Du har muligheten til å gå tilbake til spørsmålene dine også og rette på dem før du avslutter. Det går sikkert veldig bra!!

LYKKE TIL!!! :o)

Skrevet

hehe, etter verdens lengste svar så ser jeg at du vil ha råd om oppkjøringen!! *rødme*

Jaja, sånn er det når man skal lese fort og svare fort i arbeidstiden ;)

Skrevet

Hei!

jeg kjørte opp i desember og var da nygravid. Har strøket to ganger tidligere, men denne gangen gikk det mye bedre. Mitt beste tips er å ta det veldig med ro. Kjør sakte og prøv å ikke stresse. Om du har mulighet til å få øvelseskjørt i de nærmeste dagene burde du gjøre det. Øv på de tingene du føler du trenger mest trening på. Pust godt og tenk at dette skal du klare!! Masse lykke til!

Skrevet

Takk for tips om teoriprøven også :-)

Greit og få den til, stryker jeg må jeg jo vente 2 uker og da får jeg ikke oppkjøring før etter termin pga kjørelæreren min skal på ferie 19 juni.

Jeg er ikke slik som pleier bli stressa over slikt til vanlig pleier ta det som det kommer, men jeg er jo ikke gravid til vanlig :-P

Skal ha et par timer før oppkjøringa med repitisjon også skal jeg ha en karttur over en hel dag..

Så har litt kjøring før jeg skal ha selve oppkjøringa..

Men er så redd for og stryke pga en fillefeil..

Var ei som strøk pga hu ble så stressa at hu ikke klarte slå på vindusviskeren men brukte opp all spylevæska istedenfor...

Og det er noe jeg kan gjøre :-P

Skrevet

Tror du kan ta det med ro... Du stryker ikke for en fillefeil.. Da hadde ikke jeg hatt lappen, som skulle rygge, og rygget på feil side av veien, sånn at når det kom bil, så var vi på vei mot hverandre.... Jeg satte bilen i 1., kjørte over til andre feltet og rygget videre. Så det er nok litt på hvordan du håndterer feilene også. Ikke tro at du har strøket med en gang du har gjort en liten feil...

Skrevet

Så du hadde fått masse gode råd til teoriprøven også, men vil bare føye til litt.

Prøven på www.teoriproven.no er i enkleste laget i forhold til det du kan møte hos Statens Vegvesen. Prøvene som du betaler for f.eks www.teoritentamen.no er litt bedre og høyere i nivået. Men, når du har jobbet lenge nok med begge prøvene så begynner du å huske dem utenatt og du skjønner systemet. Ikke la deg lure å tro at nå kan du alt. For du må være årvåken hele veien gjennom den prøven som virkelig teller. Ellers så var det kjempe masse gode råd over her.

Når det gjelder selve oppkjøringen så er det viktig at du konsentrerer deg om å kjøre bil slik som du mener og synes det er fornuftig. Ikke bry deg med hva du tror at sensor ønsker av deg. Ellers så er det jo viktig å ikke stresse og ikke tro at du har gjort en feil som er avgjørende.

Skrevet

Fokuser på teoriprøven først og få den ut av verden. Les igjennom og repeter i helgen, ville jeg gjort. Få noen til å evt spørre deg.

Når det gjelder oppkjøringen så har man 1., 2. og 3.feil. Husker ikke helt hva som er hva, men 1. feil er minst alvorlig ihvertfall. Har du brudd på feks vikeplikt så er det strykgrunnlag.

Før oppkjøringen kan du få spørsmål om det tekniske på bilen, men dette bruker kjørelæreren å gå igjennom før oppkjøringen.

Jeg ville kjørt endel hjemme, altså øvelseskjøring etter en oppfriskningstime med læreren. Bare for å komme inn i tankegang og rutinene med det å kjøre igjen. Da blir du tryggere på deg selv og jeg vil tro at stressnivå dempes under oppkjøringen.

Har en mann som er trafikklærer og har fått høre litt av hvert av ting som skjer på oppkjøring, ikke gjør noe rare ting, gjør det du normalt ville gjort:)

Lykke til:)

Skrevet

Ja må klare teorien i første omgang ja :-)

Har kjøpt meg ei sånn bok med spm også som hører til hvert kapitell i leseboka, så når jeg har lest et kapitell så kan jeg ta en prøve i den boka og sjekke fasiten etterpå..

Får bare lese som bare det i helga ja :-)

Tok prøven på nett og hadde da bare 8 feil (og noen av de var sånn oj jeg studerte ikke bildet ordentlig feil)..

Så håper jeg klarer den :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...