Gå til innhold

Noen flere som har født i uke 24?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk ei lita datter 28.04, hun kom i uke 24+2. Hun var ikke større enn 455gr, men er nå oppe i 720gr etter 3uker og 3dager.

Hun kom til verden med keisersnitt, da jeg fikk HELLP, og ble veldig syk. Hun ligger fortsatt på respirator, og kommer nok til å måtte det en god stund, da lungene var svært umodne(forståelig etter bare 24uker i magen).

Dette er en psykisk tung tid merker jeg, og prøver å finne så mye informasjon som mulig. Men veldig få gode bøker om dette med ekstremt premature barn.

Noen som har erfaringer å komme med?

Thea:)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

heisann

jeg fikk ei jente i uke 23 og 3dager(enda tidligere)... den 29.04 på rikshospitalet er der enda.....

ingen vet hvorfor hun ville ut villle bare.....

hun var stor hun her til alder 625gram

sliter også med lungene...

ligget på respirator i 3uker å ligge rnå på cpap med oksygen.. går veldig greit men får noen fll til tider men det er normalt

elelrs i fin form

hatt 2hjerneblødninger de tror har gått kjempebra å uten store men

hadde vært gøy å hatt kontakt med deg......

har sendt deg mailen min håper vi snakkes

vet hvordan du har det

Jeg fødte en gutt i 22+2, men han overlevde ikke. Han var 500 gram og 29 cm, så han var stor, men altfor umoden..

Jeg har ingen erfaringer annet enn det, men jeg har en link til en episode av brennpunkt der det handler om ekstremt premature barn, fra uke 23 ca.

Men jeg må advare om at det er triste historier i tillegg til solskinnshistorier! :)

Jeg syntes det var godt å se programmet, og jeg gråt masse.

Godt å få det ut :)

Her er linken: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/355358

Lykke til begge to! Håper det går bra med dere! ;)

Hei igjen

Da går det mot store ting her! Til uken skal vi bli flyttet til Fredrikstad sykehus, da vi bor i Fredrikstad, skal det bli kjempe deilig. Lotte er blitt 877gr, og har vært på respirator i over en uke...:)

Det skal bli så godt å få bo hjemme, da jeg er temmelig dritt lei sykehus hotellet nå! Men for all del, flott ordning!

Thea

hei

jeeg fødte mine sønner i uke 25+5 litt senere enn dere:)han ene greide seg ikke, noe som har vært en stor belastning men han andre veide på det minste 590gr og er nå over 2 kg og 10 uker. han trenger fortsatt c-pap, og har fortsatt puls og mettningsfall, selv om det bare blir ferre og ferre:)

vi var på riksen i 5 uker men det var godt å komme hjem:) en ting har jeg lært i denne prosessen.. tolmodighet ... det tar lllllllllllllaaaaaaaaaaannnng tid, men det kommer noe godt ut av det:) håper på å få han hjem om 5-7 uker...

tips som jeg har følt godt:

det teoretiske:

bruk pleierene på riksen for alt det er verdt! lær deg maskinene og la dem lære deg alt de vet om de premature... det gir deg mulighet til å ha litt kontroll i en situasjon som man kan føle er totalt ute av kontroll...aparatene vil trolig pipe i laang tid, så det er like greit å lære seg sammenhengene mellom puls, mettning osv. spør og grav om prøvesvar hva de betyr og sånnt... jeg har følt det godt å forstå så mye som mulig av hva legene sier..(andre føler det ikke) jenter vil gjerne prate rundt det som skjer , mens gutta vil ha det kort og konsist..

jeg valgte å ikke lese det de skrev om min sønn,(de har jo en sånnen perm) jeg tenkte at de uansett ville informere meg om det som var viktig.. ikke noe vits med for mange bekymringer..

i tillegg tenk på kuvøsen som din mage.. du ser svangerskapet fra utsiden.. så fortsett å les svangerskapsboken så ser du hva som utvikles de ulike ukene..

tro det eller ei så er det etterhvert du som vet hva jenta di trenger og hva hun liker og for henne er det dine og evt.din manns henner og gjøremåte som er noe som går igjen hverdag og som gjør henne trygg.. (jeg trodde ikke på det på lang tid) så prøv å være med på stellene for eksempel.. det er godt å ha noe konkret å gjøre når man egentlig føler seg som en tilskuer..

og si i fra om det er noe du føler ubehagelig.. jeg fikk helt panikk første gang jeg så min sønn ligge på magen.. man har jo hørt at det er større fare for at de dør i mageleie... (fullgått ja) helt til en pleier forklarte at våre barn har elektroder som forteller det minste lille den lille kroppen foretar seg...så skulle noe tilsi at det var fare på ferde ville jo alle apparatene ule!!! og min sønn trivdes i mageleie..

om du har greid å holde litt på melkeproduksjonen, så ikke gi opp pumpinge på dårlige dager.. dette er det beste du kan gi jenta di og så kan pumpetidene gi litt struktur på dagen og ikke minst litt mer følelsen av å ha et barn... og prøv å ikke stress når du skal pumpe... ikke sammenlikn deg med andre... min sønn får nå litt over 40ml. til hvert måltid, så det er ikke om å gjøre å tilstrebe å fylle flaskene ved hver pumping.. det er en "bakdel" å ha for mye melk når man etterhvert skal ammetrene! jeg sliter litt med å ikkke oversvømme min sønn.. det er heller ikke stas..så vær rasjonell.. kortere tid tar det også..

prøv også å koble av litt og ta trikken til sentrum.. det siste jenta deres trenger er foreldre som er utkjørt..

husk at det er ikke alle foreldre som har 1.klasses barnevakter i starten..

og for oss har det hjulper med en stor neve humor eller galgenhumor om du vil kalle det det..

husk at jenter og gutter har ulike behov når det kommer til nurket i kuvøsa, så snakk sammen

men nå har det jo gått litt tid for dere, så mye av dette har dere vel funnet ut:)

håper det fortsatt går bra

vennlig hilsen Ina

Hei i_mska

Takk for oppmuntrende ord! Godt å høre fra andre som er/har vært i samme situasjon.

Vi har etterhvert lært oss alle disse apparatene, og lært oss huden til Lotte. Hva den forteller oss. Så hver gang vi skifter, kan vi se på henne hvordan hun har det.

Vi er utenfor sykehuset ihvertfall en gang om dagen, det har vi vært fra første uke:) Og det er så sinnsykt godt...

Lykke til videre med dere også!!

Thea

Annonse

Hei Thea!

Jeg er så glad for å høre at det går fremover med dere!

Får ikke sendt deg PM, så jeg skriver til deg her. Tenkte bare jeg skulle si at hvis du har lyst til å møtes i byen eller noe, så bare si ifra! Hvis du føler at du har nok å gjøre, så dropper du det. Men, hvis du syns det er kjedelig, eller ikke kjenner så mange i denne byen, så bor jo vi her :) Og jeg er hjemme med Johannes hver dag, så bare si ifra! Hvis du vil ha besøk eller møtes et sted.

Håper ikke du syns jeg maser, for det vil jeg ikke. Bare hvis du sliter med å ha noe nytt å finne på ;)

Klem fra Kristi

hei

jeg har født i uke 23 og 3dager så vet alt om det du gjennomgår.

vi e rpå riksen vi.. men blir snedt hjem denne uken på sykehuset nærmere,....

jenta våres vars tor hun til uke 23 var 625gram...

lå på respirator i 3uke rå puser som bare det selv nå.

håper det går bra med dere.... er jammen meg kjempetøft dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...