Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 21 år gammel jente som nettopp har fått konstantert PCOS. Sluttet på p-piller i høst, til jul var jeg blitt fryktelig tynn i håret, kunne se hodebunnen godt på toppen ( Heldigvis blitt litt bedre). Og jeg har ikke hatt mensen siden januar, dette var symptoma som gjorde at legen begynnte å sjekke meg for pcos. Har meir testesteron i kroppen og litt høgt blodsukker ( sukkerintoleranse). Har nettopp begynnt å bruke metformin. Lurte på om noen andre har samme problem med håret sitt? Og om dere har noen tips til meg? Vil metforminen hjelpe på håret mitt? Har vel lest at den skal hjelpe på uønska hårvekst.. jeg vil jo ha mer hår på hodet:) Med pcos konstantert har jeg endelig forstått hvorfor jeg alltid har hatt en liten mage, uansett hvor hardt jeg har trent!:( Og så lurte jeg på en siste ting, er det noen som vet om det er en sammenheng mellom pcos og små pupper? ( eller er jeg bare uheldig, hehe) Og som eventuelt har fått noen hormoner for dette? Skal høre med legen selv, men hadde vert fint å vite om det er andre som har fått dette bekreftet. Oi, dette ble et langt innelgg. Takker for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:) Jeg vet ikke om du får mere hår, men skulle kanskje tro det siden metformin skal rette opp hormonbalansen i kroppen. Selv er jeg litt tynn i vikene, hater å gå med håret satt opp,for føler at det syns mer da. Ang små pupper så vet jeg heller ikke om det er typisk for PCOS. Mora mi har kjempestore,ho har oxo PCOS. Jeg hadde ganske små,hadde en del komplekser for det så jeg kjøpte meg nye i fjor.

Hva mener du med at du alltid har hatt liten mage? Er det ikke vanligst å ha stor mage ved PCOS? pga overvekt mener jeg?

Jeg hadde visst ikke så mye svar til deg men.. Sorry:)

Lykke til

Skrevet

Hei hei! Takk for svar:) Ja, får vel bere venta å sjå om metforminen hjelper på håret.. har jo gått konstant med pannebånd, luer og hårbånd sidan jul..hehe. Og skjønner ka du meiner med oppsatt hår, då ser ein jo rett inn på hodebunnen min! Forferdelig trasig.. men har begynnt å komma seg litt og kjøpte nisim shampo og condition for nokken veker sidan så håper det hjelper. Hm, er vel sikkert uheldig fra naturens side angående pupper då.. men kan jo alltids høre når eg skal på kvinneklinikken. Misunner deg dine nye pupper i hvertfall:) har tenkt på silikon sjølv ei stund, men blir vel ikkje til.. Ordlagte meg litt feil i første innlegg, meinte at eg alltid har hatt større mage i forhold til resten av kroppen uansett kor mykje eg har trent for å bli kvitt den. Vil ikkje kalle meg overvektig, men er kjipt når pupper og lår er små i forhold til magen. Så no har eg i hvertfall ein grunn til at da e sånn!

Skrevet

Heisann :)

Her kan jeg svare vettu...

Ang hårvekst, så kommer det seg. Ta b-vitaminer, det hjalp ihvertfall for meg. Håret mitt er selvsagt ikke slik som det en gang var, men sluttet ihvertfall å miste i slike store mengder som jeg gjorde i mange år :)

Både eple og pæreformet kropp er jo veldig vanlig når man har PCOS. Ikke så mye man kan gjøre med det, uheldigvis :)

Og så til puppene... Det er uheldigvis så altfor få leger som vet noe om dette temaet. Jeg var heldigvis heldig der, med min lege på Haukeland Sykehus. Når man har PCOS så sørger hormonene for at mange får underutviklet brystkjertler og brystvev. En liten ultralyd av brystene konstaterer dette. Og hvis dette er tilfellet, så får man brystproteser påspandert av staten. Dette gjorde jeg, siden jeg bare hadde brystvorter. Er en av få som har ikkeeksisterende brystkjertler og brystvev. Og siden jeg da allikevel ikke kan amme, sa jeg jatakk da legen foreslo brystforøkelse til meg. Har nå hatt mine to ny "fjelltopper" i to år, og angrer ikke et sekund :D

Skrevet

Hei!

Både jeg, min søster og vår mor har store pupper.. og alle har pcos...

hm.. merkelig

-BAcer

Skrevet

Eg har pcos.

Har ikkej knall små pupper, men i forhold til resten så er de ikkje overvektig, men resten av kroppen er det, hehe.

Men eg e for så vidt fornøyd med det.

Folk sliter sånn med alt for store pupper, har 2 venninner som har noen voldsomme bryst, ikkje finner de bh, vondt i ryggen har de.

Og finner aldri klær som er passelige.

Men det skal jo være en mellom ting da.

utrolig synd for dem som ikkje har noe i det hele tatt.

En skal jo føle seg som en kvinne.

Men tror ikkje hormoner vil hjelpe på å øke størrelsen.

De er liksom ferdig utviklet nå, men å fylle i de er jo et bra alternativ.

Men vil råde deg til å vente til du har fått barna dine, for de kan bli store da, det vet kan jo ikkje.

Dumt å måtte fjerne fyllet fordi de blir alt for store igjen etter barn.

Skrevet

Har ALDRI hært om dette med at små pupper og pco har sammenheng.Enda jeg har gått inn og ut hos gyn i åresvis+ lest opp og ned alt om pco.

Høres merkelig ut.Venninna mi har superstore pupper og pco.Jeg har vell litt under middels.

Skrevet

Hehe... Dette er jo som med alt annet. Folk er forskjellige.

Man har PCOS i forskjellige grader.

Men, som legestudent, kan jeg bekrefte at PCOS kan ha sammenheng med mindre utvikling av bryster.

Dette er det testosteronet som står for.

Om Metformin hjelper er det nok ingen fasitsvar på, men ved bruk av Diane p-piller, kan man nok merke en forbedring på denne fronten.

Mvh

AL

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde vært heldig å fått små bryster jeg.

Jeg har pcos og jeg går på metformin

Jeg har 85e sånn ca og det er noe herk.

Det å opperere ned i størrelse er et mye større inngrep enn silikon.

Dessuten kan man med små bryser jukse, push up bh osv...

Skrevet

Joda... Prøv å jukse med AA-cup (som egentlig er for stort) du ;p

Men for all del. Har flere venninner med store bryster. Hun ene er 70G... Stakkars, kan man vel nesten si. Og helsemessig er det selvsagt mye verre med store bryster, enn med små.

Derimot, så er det vel kanskje litt mer "vondt" mentalt med små, enn med store.

Som med meg, i min ungdom, når jeg begynte med intimitet med gutter. Med meg så unngikk de faktisk beføling av brystene mine, mens med mine brystfagre venninner har det visstnok vært totalt omvendt...

Skrevet

Selvsagt.

Brystreduksjon er en mye store operasjon enn brystforøkelse.

Men, som sagt.

PCOS betyr ikke erlik små bryster.

Kommer an på gradene man får PCOS.

Samme som at noen får liten hårvekst i ansikt osv. Andre får mye.

Derimot, dere har kanskje lagt merke til leger som omtaler PCOS på internett. Og hva "kjennemerkene" ved dette syndromet.

Da nevnes ofte mindre utvikling av bryster.

Og alle kvinner som mener at store bryster er så flott, og misunner dem som har det. De kan selv forestille seg å ha 2-3kg (pr stk) med fett hengende på brystet sitt.

Langt ifra behagelig.

Og merkelig det at fett vanligvis er et "fy-ord", bortsett fra når man snakker om store bryster ;)

For det er tross alt det bryster er. 80-90% fettvev.

Mvh

AL

• 5 uker senere...
Skrevet

Takk for tilbakemelding alle sammen. Ser at dette er helt individuelt, og at jeg kanskje bare har vert "uheldig". Nå har jeg i hvertfall en forklaring på hvorfor kroppen er som den er, og må bare prøve å godta den i større grad:) Skjønner dere med store bryster som sliter, og det er sant at vi med små kan jukse og forbedre de med bh og klær, men det hjelper jo lite når klærne skal av.:(

Lurte på en annen ting dere kanskje kan hjelpe med også. Jeg har nå gått på metformin i ca 6 uker, men har ennå ikke fått mensen. Har ikke hatt problemer med uren hud i tenårene, men fikk litt uren hud etter jeg sluttet på pillen. Dette har heller ikke forbedret seg med metforminen. Kan det ta flere måneder før noe skjer, eller er kanskje ikke metforminen den rette medisinen for meg da? ( Prøver ikke å bli gravid)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...