Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Bronkitt er ikke smittsomt. Vanlig forkjølelse kan være smittsomt, men ikke bronkitt.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har ikke hørt annet enn at bronkitt er et virus, og at det derfor ikke smitter.
Hildemor fra vest Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 [rediger] Prognose Akutt bronkitt varer vanligvis i 10–11 dager. Det kommer ofte sammen med, eller rett etter, forkjølelse eller influensa, men man kan også få det alene. Akutt bronkitt er smittsomt, og starter ofte med tørrhoste — gjerne om natten. Etter noen få dager går hosten over til å bli mer produktiv, og det er vanlig å få lav feber (ofte omkring 38 °C), utmattelse og hodepine. Feberen og utmattelsen kan vare ned til noen få dager, men den produktive hosten kan vare i noen uker
Hildemor fra vest Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Virus er jo det som smitter..Kanskje du blander med bakterier nå;-)
Hildemor fra vest Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Ser det kan misforstås det jeg skrev over her..Bakterier er og smittsomt selvfølgelig;-)
Beccita* Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Vanlig bronkitt er som lungebetennelse, selve tilstanden smitter ikke, men viruset/bakterien som forårsaket det kan sette seg i bronkiene, men vanligvis vil en slik smitte utarte seg som vanlig forkjølelse. Har venner som har kronisk bronkitt, som ikke smitter. og har aldri selv opplevd å bli direkte smittet med bronkitt, selv og mitt immunforsvar er ekstremt vart. men forkjølelser osv, de er hyper smittsomme, det produseres flere ti-tusen virus celler hos en persom iløpet av et sykdomsforløp. Og virus er ikke levende, så det kan bli liggenede på dørhåndtak etc. i flere tiår,og bli aktivert ved kontakt med levende organismer, så hvis du er redd smitte for barnet, hygiene er tingen;) Men vanskelig å unngå når barn er så mye oppi hverandre.
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Bronkitt kan være smittsom, på lik linje med bronkiolitt. Vanlig forskjølelses virus kan føre til det. En av de verste er RS-virus, som vi hører så mye om. verst for barn under 2 år, ekstra hardt for dem under ett år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå