Gå til innhold

Hvor smittsomt er bronkitt?


MissAntrop

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bronkitt er ikke smittsomt.

Vanlig forkjølelse kan være smittsomt, men ikke bronkitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt annet enn at bronkitt er et virus, og at det derfor ikke smitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[rediger] Prognose

Akutt bronkitt varer vanligvis i 10–11 dager. Det kommer ofte sammen med, eller rett etter, forkjølelse eller influensa, men man kan også få det alene. Akutt bronkitt er smittsomt, og starter ofte med tørrhoste — gjerne om natten. Etter noen få dager går hosten over til å bli mer produktiv, og det er vanlig å få lav feber (ofte omkring 38 °C), utmattelse og hodepine. Feberen og utmattelsen kan vare ned til noen få dager, men den produktive hosten kan vare i noen uker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det kan misforstås det jeg skrev over her..Bakterier er og smittsomt selvfølgelig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig bronkitt er som lungebetennelse, selve tilstanden smitter ikke, men viruset/bakterien som forårsaket det kan sette seg i bronkiene, men vanligvis vil en slik smitte utarte seg som vanlig forkjølelse.

Har venner som har kronisk bronkitt, som ikke smitter. og har aldri selv opplevd å bli direkte smittet med bronkitt, selv og mitt immunforsvar er ekstremt vart.

men forkjølelser osv, de er hyper smittsomme, det produseres flere ti-tusen virus celler hos en persom iløpet av et sykdomsforløp. Og virus er ikke levende, så det kan bli liggenede på dørhåndtak etc. i flere tiår,og bli aktivert ved kontakt med levende organismer, så hvis du er redd smitte for barnet, hygiene er tingen;) Men vanskelig å unngå når barn er så mye oppi hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronkitt kan være smittsom, på lik linje med bronkiolitt. Vanlig forskjølelses virus kan føre til det. En av de verste er RS-virus, som vi hører så mye om.

 

verst for barn under 2 år, ekstra hardt for dem under ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...