Gå til innhold

Stramt tungebånd- såre brystvorter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er 5 dager gammel. Har fått så såre brystvorter, antakelig fordi han har stramt tungebånd. Har ikke fått klipt det ennå fordi de ikke har tid på ØNH, men håper at det blir snart. Må vel ringe og purre i morgen.

Hadde samme problemet med forrige barn også men da klipte de mens vi ennå var på sykehuset. Likevel var jeg mer sår den gangen, fikk flere betennelser og måtte til slutt gi opp ammingen.

Håper virkelig å unngå det denne gangen, har så lyst til å få det til etter to vanskelige ammeopplevelser.

Er det noen som har hatt baby med stramt tungebånd og blitt sår og merket forskjell/bedring etter kliping?

Får alle såre brystvorter når babyen har stramt tungebånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo omtrent ut som oss :( Førstemann fikk klippet tungebåndet dag 2, så aner jo ikke hvordan ammingen hadde blitt hvis de ikke hadde gjort det. På tross av dette ble jeg ekstremt sår, hadde gule stafylokker og dermed brystbetennelser... Gikk seg til etter et par måneder, og ammet så til hun var 15 mnd.

Fikk akkurat en jente til for 3 mnd siden. Synes hun sugde så dårlig, så spurte både legen på sykehuset (dag 2), helsesøster (etter 2 uker) og fastlegen (etter 4 uker). Neida, tungebåndet så visst helt fint ut det... Ammingen gikk skikkelig dårlig, var sår som bare det, og styrte med pumping og amming om hverandre. For et slit! Og veldig vondt da. Fikk påvist gule staf. igjen, og måtte ha penilicillin to ganger.

SÅ- på 6 ukers kontrollen nevnte jeg det for legen, og joda, han mente nok at det var litt stramt. Fikk henvisning til ØNH lege, og siden jeg kjenner en, fikk jeg komme dagen etter (privatpraktiserende). Han sa at det var kjempestramt under der, og klipte i vei. Ikke gøy, og ikke så lett som på en nyfødt baby. Måtte holde hardt fast i hodet hennes mens hun satt (!) på fanget mitt. Hun hylte som besatt stakar... Men det gikk fort over, hun klaget ihvertfall ikke senere.

Anyway- ammingen gikk faktisk ikke så mye bedre etter dette. Først nå- 6 uker etter klippingen går ammingen knirkefritt og vi har fine rutiner. Hun suger fortsatt ganske dårlig, men muligens bedre enn om tungebåndet ikke hadde blitt klippet?! Hun får i seg nok, sover godt og er ellers fornøyd, og er veldig fornøyd med at ammingen funker. Finnes jo ikke noe mer praktisk:) Mulig det er fordi hun har blitt eldre at det går bedre også.

"Alle" (helsepersonell) sier at man veldig sjelden klipper tungebånd for tiden. Virkelig bare ved ekstreme tilfeller. Skjønner ikke helt hvorfor... Følgene av for stramt tungebånd kan jo være dårlig språk og vanskeligheter med å suge/spise.

Håper det ordner seg! Gå til en privat ØNH hvis du føler det er greit å få det gjort, selv om det koster litt penger.

Såre brystvorter kan man få selv om ungen ikke har stramt tungebånd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...