tjolihei Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Jeg er i uke 31 nå, og kjenner det blir tyngre...jeg er allerede sykemeldt 20%, men vurderer litt mer for jeg føler arbeidsmengden ikke akkurat er mindre mot sommeren...men, syns det er vanskelig. Alle sier "det er jo sommerferie snart"..men....får dere tilrettelagt arbeidet dere? Isåfall hvordan?
RaPe Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Da jeg gikk med nr1 ble jeg sykemeldt da jeg var ca så langt på vei som du er nå. Først ei uke 100%, så tilbake på 50%. Fikk da tilrettelagt slik at jeg skulle slippe å gå mest mulig, ettersom sykemeldinga var pga smerter nederst i magen når jeg gikk mye. Ominnreda klasserommet jeg hadde, slik at det ble lettere for elevene å komme til meg for hjelp/vise frem arbeid, og så slapp jeg inspeksjon i friminuttene.... Men det sier seg selv at en lærer MÅ gå en god del, så det tok knappe to uker på dette viset, før det ble vinterferie, og jeg fikk "smaken" på å være hjemme på full tid. Hadde en veldig all right lege, som var den som tok avgjørelsen om full sykemelding. Det tok meg to dager så var jeg kommet over "snill pike-syndromet", og kunne bare KOSE meg hjemme og lade opp til tiden foran meg, fødsel og barsel-tid. JAGGU var det godt. To år etter var min svigerinne gravid og ønsket sykemelding fra sin lærerjobb, men led av samme syndrom, -og ikke en fullt så real lege, da.. Jeg overtalte henne, pga at hun var så sliten at hun satt bare og gråt om kveldene, -og det tok henne også ca to dager før hun bare koset seg. Så, åpne øynene, vær egoist, drit i hva andre sier! Kroppen er din, du vet best. Som legen min sa; du skal ha energi til å fullføre svangerskap og en fødsel, men så skal du også ha energi til tiden etterpå!!! Prøv deg med 50% først da vel... så ser du! Støtter deg fullt ut, jeg!
Stolt mamma til lille Linnea Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Hei! er snart i uke 29, er nyutdanna, så dette er første året mitt i jobb. Vil jo gjerne gjøre en så god jobb som mulig, så går på jobb hver dag... men er utrolig sliten, orker ingenting når jeg kommer hjem. føler ikke de legger til rette for meg... ingen som spør hvordan det går, eller om jeg trenger hjelp til noe... skal til legen på tirsdag og vurderer å spør etter sykemelding. Men synes også det er vanskelig... får så dårlig samvittighet...
tjolihei Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2008 Takk for støtten - typisk oss lærere dette, skal holde ut lengst mulig...
-kate Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Er adjunkt med opprykk og gikk ut i permisjon for 2 uker siden, jobbet frem til da 112% (hadde fast overtid). Kan ikke helt skjønne at læreryrket skal være det mest anstrengende rent fysisk, men det er klart at det er en del stress nå i tentamens- og eksamensperioden. Kan du slippe inspeksjon og heller la elevene komme til deg i klasserommet, burde det ikke bli så mye gåing? Tror dessuten det er bra å bevege seg litt, så en holder seg i form til fødselen. Legg deg tidlig om kvelden og sørg for at du får den hvilen du trenger! Har selv to små hjemme, så vet at det også er ting som må gjøres på hjemmebane etter endt jobb, men det er jo normalt å være litt sliten på slutte av et svangerskap... Lykke til!
Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Hei! Lærer her også, jobber på ungdomsskole. Ble 30% sykmeldt fra uke 22 ca, og 50% sykmeldt fra uke 33. Går ut i permisjon på fredag, gleder meg veldig men er samtidig glad for at jeg har orket å jobbe en del, tror jeg ville ha kjedet meg hvis jeg bare skulle vært hjemme. Å være delvis sykmeldt har fungert godt for meg fordi jeg har en veldig ok trinnleder og rektor, som har lagt mye til rette for meg (bl.a. fått organisert alle timene mine midt på dagen slik at jeg hver dag enten kan komme litt senere eller gå litt før, alt etter dagsformen.) Alle svangerskap er forskjellige, noen orker å være i aktivitet og har lite plager, andre klarer det innimellom mens andre igjen har best av bare å ta det helt med ro. Kjenn etter hva som passer for deg! Lykke til!
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Er lektor, og gravid i veke 29. Idiot (og frisk og rask) som eg var då spørsmålet kom opp om å ta på seg skriftleg sensur, sa eg ja til dette, så eg er oppnemnd til sensor i engelsk skriftleg. Dessutan har eg fått to munnlege sensoroppdrag, og må jo rekne med å få opp eit par av mine eigne klasser til munnleg, slik at eg må vere eksaminator. Eg har ikkje bekkenløysing eller noko anna "skikkeleg", men eg er berre så tvers gjennom sliten at eg ikkje fattar korleis eg skal kome meg gjennom dette. Har fått sagt frå meg eitt av dei munnlege sensoroppdraga - hadde ikkje guts til å be om å få trekkje meg frå begge. Kveldane går med til retting, har framleis tre solide bunkar som burde ha vore ferdig retta i forrige veke - og oppi dette har eg tre klasser som skal ha undervisning i enno nokre timar. All fornuft tilseier jo ein tur til dokter, ei delvis sjukmelding, trekkje seg frå sensurering og la nokon annan ta over rettebunkane, men...eg har liksom skrytt slik av å vere i god form, og teke på meg for mykje, så eg får berre ris til eigen bak, kjennest det som. Og så vil eg ikkje svikte elevane mine, heller. Så eg får berre satse på at det vert lettare snart? Håpar det, iallfall! Og neste gong skal eg syte for at permisjonen startar i april!
tjolihei Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2008 Takk for gode svar, interessant dette syns jeg:-) Jeg og føler meg heldig og glad for at jeg kan være på jobb altså - blitt kjedelig hver dag hjemme i lengden. men,jeg jobber på en svært krevende skole med mye slosskamper blant elevene og mye annet som gjør det vanskelig. Syns ikke at det er gåingen som tar på mest, heller det å hele tiden føle seg sur, kjeftete og slike ting. Slipper heldigvis inspeksjon nå da, det er en lettelse.
lille er født:) Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Jeg jobber på barneskole, og som faglærer hadde jeg ni forskjellige klasser i uka, og gjerne fem seks forskjellige hver dag.. ble sykemeldt 50 prosent i uke 20.Da var energien "brukt opp" etter høsten.. begynte å få bekkenløsning, og klarte ikke gå på jobb, var så sliten at jeg følte meg syk. Etter vinterferien ble jeg 70% sykemeldt, uke 28 ca, og fulllt sykemeldt etter påske, ca uke 32. Var veldig greit å trappe ned gradvis, men veldig kjedelig å ikke jobbe nå på slutten selv om det ikke hadde vært mulig å gjøre det rent fysisk. Må kjenne etter hva man faktisk klarer, for læreryrket er nok ikke det enkleste å være gravid i.
lille er født:) Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Hos meg var det ikke mulig med tilrettelegging, siden jeg hadde en ganske "komplisert" timeplan, men møtte stor forståelse over at jeg måtte ta det mer med ro.
tjolihei Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2008 Kjenner meg veeeldig igjen i innlegget ditt...tvers gjennom sliten rett og slett, og kan ikke klage på store smerter eller noe....Har og skrytt på meg god form og sliter med å gi fra meg oppgaver...
Taun Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er i 36. uke og er sykemeldt 100 % pga kynnere. Ble sykemeldt 20 % i begynnelsen, rundt uke 30 pga lite søvn og jeg var dødssliten. Må bare si til de som sier at læreryrket ikke er slitsomt, at der tar du fullstendig feil. Hvis du jobber på barnetrinnet er det både fysisk og psykisk slitsomt. Jeg fikk en tilpasset stol for ryggen, men jeg måtte jo gå og stå mye. Det fungerer jo ikke å ikke være optimal på jobb. Du kan ikke si til barna at i dag er jeg litt dårlig form. De husker det i 1 min. Jeg var veldig aktiv fram til uke 30, da var det bomstopp!! Jeg føler med alle som sliter med enten bekken, kynnere eller bare er sliten som lærer. Du er gravid bare noen få ganger i livet. Det er ingen som takker deg om du sliter ut både kropp og sjel.
sjara Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er faglærer i medier og kommunikasjon på vgs. Er i uke 35 nå og ENDELIG har tempoet på jobben roet seg litt Kjenner meg igjen i det å være veldig sliten og trøtt. Har liksom ikke energi til elevene mine. I tillegg til hundre prosent stilling studerer jeg deltid ved siden av. Var 50 prosent sykemeldt uken før påskeferien etter ne blodpropp, men that's it. Skolen sier jeg kan gå hjem til lunsj mandag og onsdag, for da har jeg kun timer før lunsj, men blir aldri til at jeg har tid til å dra da.
togutter-08og10 Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 Er i uke 33 og i full jobb på småskoletrinnet i Oslo. Ikke noe problem. Formen er superfin og jeg syns ikke det er så slitsomt å jobbe. Hadde et mål om hvertfall jobbe til etter at kartleggingsprøver var overstått og det er 33 uker siden nå. Jeg har full inspeksjon enda, noe jeg syns er helt greit, godt å bevege seg litt. Jeg er heldig som har assistent i klassen til noen elever da slik at jeg ikke er alene hele tiden. (blir noen flere tissepauser nå enn før) Jeg praktiserer ofte at elevene komer opp til meg for hjelp, det fungerer bra. Men jeg har full forståelse for de som blir sykmeldt, har nok litt å si om du har barn hjemme eller ikke. Dette er jo min første så når jeg kommer hjem fra jobb så kan jeg jo slappe av.. Lykke til alle sammen, særlig nå i disse streiketider.
Glad tobarnsmamma Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 Hei hei Jeg er lærer i 1. klasse, jobber 100 %. Har hatt noen perioder i svangerskapet der jeg har måttet være sykemeldt (pga. kynnere bl.a.), og jeg holdt på å kjede meg i hjel hjemme (jeg har ingen barn fra før). Samtidig var det jo deilig med et pusterom. Men jeg har en fantastisk rektor og lagleder som har passet på at jeg har det bra helt siden jeg sa at jeg var gravid. Jeg har ikke hatt friminuttvakter siden uke 20, og nå (fra uke 31) skal jeg få lov til å ha undervisning kun frem til lunsj, og deretter jobbe med planlegging/retting o.l. de siste timene. Slik kan jeg gå hjem omtrent når ungene slutter på skolen (ca. kl 14.30), fordi jeg da er nesten ferdig med planleggingen. Og dette gjør de for meg uten at jeg trenger å gå noe sykemeldt, ikke engang aktivt. Jeg har også fått meg en krakk på hjul, som gjør at jeg kan "rulle" rundt mellom pultrekkene og hjelpe elevene, sittende (har litt bekkenløsning). Nå skal det sies at kommunen jeg bor i har et prosjekt på gang som fokuserer på tilrettelegging for gravide på jobb, slik at vi skal slippe å gå sykemeldte. Men jeg er sikker på at sjefen min er uvanlig snill. Jeg føler i hvertfall det når jeg ser hva dere andre gjennomgår, og når jeg snakker med kolleger av meg fra andre skoler. Han og laglederen min sier hele tiden at jeg må si fra hvis det er noe som bør forandres på for at jeg skal ha det bra, at det å gå gravid er noe vi gjør bare noen få ganger i livet, og at det er viktig å ta vare på seg selv i denne tiden. De sier også at dersom jeg får kynnere eller blir dårlig en dag, så kan jeg bare gå hjem tidligere og roe ned. Så jeg har det helt fantastisk!
Budeia og lillegutt Skrevet 24. mai 2008 #16 Skrevet 24. mai 2008 Hei hei. Er på besøk fra 2. trimester, og kjenner meg igjen hos alle sammen over her Er lærer på en ungdomsskole, og i forrige uke måtte jeg kaste håndkleet.. Er bare i 19. uke, og har vært i knall god form helt til uke 17. Da kom bekkenløsningen, og nå sitter jeg her da.. Med masse rettearbeid og dårlig samvittighet. 100% sykemeldt på andre uka nå.. Ser det med samvittigheten er en rød tråd gjennom alle svarene her. Satser på å bli såpass god at jeg kan jobbe de to-tre siste ukene før ferien.. Er så mye en må få avslutta.. Spørs om ikke det blir aktiv sykemelding da.. Funker jo det og
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 25. mai 2008 #17 Skrevet 25. mai 2008 Er ikke lærer, men assistent for en gutt med ADHD i 7 klasse. Jobber full stilling, dvs fra 8.15-14.15 så er ikke så lange dager, men nok til å være utrolig sliten når jeg kommer hjem. Samme hos meg som hos de andre her, dårlig samvittighet!!! Denne guttungen har ingen andre enn meg, og hvis jeg slutter, hvordan skal det da gå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå