Honningmelon Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Er det ikke sånn at alle har krav på minst 1 dag fri med lønn ved dødsfall i nærmeste familie?
Hegemor og Marcusgullet Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 * Dødsfall Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn). Det gis oftest permisjon en dag ved dødsfall og en dag ved begravelse. Det gis også permisjon ved begravelse av arbeidskollega.
Honningmelon Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2008 Men, er dette lovfestet? At alle har krav på en dag?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 ja man har lovfestet rett på fri når en i nær familie dør, det er vel 1 dag det er snakk om tror jeg. men det er jeg ikke 100 % sikker på.
BettyBoob Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 man får en dags velferdspermisjon med lønn ved dødsfall i nær familie. jeg fikk det da mamma døde for 2 mnd siden. brukte den dagen til bisettelsen. og så var jeg selvsagt sykemeldt litt...
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Vet ikke rettighetene, men tror de fleste arbeidsgivere strekker seg langt for å være behjelpelige her. Jeg fikk fri så lenge jeg trengte når pappa døde. Eller beskjed om å ta den tiden vi trengte, og så ordnet vi opp etterpå. Han døde på en søndag, og ble begravd på fredagen. Hadde fri hele den uke, og ordnet det med velferdspermisjon og avspassering. Tror jeg fikk 3 dager fri med lønn, og resten avspassering. Men tror ikke jeg hadde "rett" på det.
Honningmelon Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2008 Så da har jeg altså KRAV på 1 dag fri med lønn? Gjelder min bestemor. Og jeg vet at besteforeldre regnes som nærmeste familie.
Elletuppa Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 sjekket netopp.... når det er bestemora di har du krav på 3 dager m lønn og dersom du har mann/samboer med fells barna har han å krav på 3 dager dersom dere har felles barn.
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Har dere ikke en personalhåndbok der du jobber? Der skal alt sånt stå.
kroi Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Jeg får tre dager med lønn, tok den første på tirsdag, de to andre tar jeg mandag og tirsdag (begravelsesdagen). Det er mye å ordne opp i rundt dødsfall, så det er fint å kunne ha tid og ro til å gjøre det en må.
Honningmelon Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2008 Takk for svar! De har ikke greie på noe i min jobb, og lager sine egne regler. Og jeg har sett etter om jeg kan finne noen regler for slik på jobben, men det fant jeg ikke. De påstod at om jeg skulle ha fri fredag for å dra i begravelsen, så måtte jeg ta igjen den vakta seinere. Fordi jeg har redusert stilling, og da mente de jeg kunne prøve å bytte med noen(?)! Men, det står da ingenting om stillingsprosent ved slike rettigheter? Jeg har da vel også krav på minst èn dag fri med lønn, selv om jeg jobber redusert?!
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Du har KRAV på fri for å gå i begravelsen. Har aldri hørt om noen som har måttet jobbe inn igjen den vakta. Da pappa døde for 3 år siden av kreft, fikk jeg 2 uker sykemelding av legen, som da ble noen dager før han døde og halvannen uke etterpå. Sjefen min var alle tiders og sa jeg måtte bare være borte så lenge jeg trengte, var borte fra jobb uten sykmelding i èn uke og fikk ikke trekk i lønna for det. Sjefen mente jeg bare kunne være borte lenger om jeg trengte det ( omgås MANGE hver dag, da jeg står i butikk, vanskelig å møte mange av kundene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå